Hej!
Jeg er i idéfasen til et projekt, hvor jeg har fået til opgave at bygge et hus "på hovedet". For at opnå dette vil jeg bygge et helt firkantet hus, helst i beton med et tag i pap og stort set uden hældning, samt en "sarg" i bunden, som skal simulere et omvendt tag.
Jeg undrer mig over, hvilken grund og tykkelse af vægge, samt isolering der mindst er nødvendig for at understøtte et beton- eller trætag, som vil være fladt. Findes der nogle gode eksempler på betonkonstruktioner med indstøbt isolering?
Da jeg har min sarg, skal det indvendige gulv være et stykke over jordniveau for at have ca. 700-800 mm til underkant vindue. Det betyder, at jeg enten skal hæve mit indvendige gulv, hvis jeg vælger en plade på jord, eller at jeg bygger en krybekælder. Kender I nogle gode eksempler med mål på hver?
Da huset skal være på hovedet, vil jeg helst have et tag, der ikke stikker ud over ydervægskanten. Spørgsmålet er, hvordan jeg løser ventilationen til taget. Jeg har selv tænkt, at hvis det ikke er muligt at lægge en betonplade, så i stedet lægge træregler med ventilgaller på ydervæggen for ventilationens skyld.
Nogle refleksioner?