Har været og kigget på et betonhus fra 1953. Beskrivelsen siger, at det er letbeton, og en kontakt inden for byggeri advarer mig mod at købe det, da han mener, at alle huse blev bygget med blåbeton på den tid. Mægleren siger derimod, at det er den hvide type letbeton, siporex tror jeg, at det kaldes/hedder, men han har ingen dokumenter, der bekræfter dette.
Når jeg påpeger dette til min kontakt, siger han, at det er umuligt, fordi siporex ikke begyndte at blive fremstillet så tidligt, men kom ud flere år senere, og dette er han meget sikker på.
Nu til mit spørgsmål. Er der nogen, der ved, hvornår siporex begyndte sin produktion af letbeton, og om det er muligt, at det er bygget af netop dette materiale?
Hvis man skulle gå til yderligere fremvisning, ville man så selv kunne se forskel på de forskellige betoner?
Når jeg påpeger dette til min kontakt, siger han, at det er umuligt, fordi siporex ikke begyndte at blive fremstillet så tidligt, men kom ud flere år senere, og dette er han meget sikker på.
Nu til mit spørgsmål. Er der nogen, der ved, hvornår siporex begyndte sin produktion af letbeton, og om det er muligt, at det er bygget af netop dette materiale?
Hvis man skulle gå til yderligere fremvisning, ville man så selv kunne se forskel på de forskellige betoner?
Hvorfor ikke lave en hurtig radonmåling i 10 dage. det er vel radonindholdet, der er vigtigt, ikke hvad huset er bygget af. Tjek ellers med kommunens (miljø- og byggesagsafdeling), de plejer at have oplysninger om tidligere målinger, hvis der er lavet nogle. Korttidsmålingens måleperiode kan være når som helst på året og varer i mindst 10 dage, plejer at koste nogle hundrede kroner. Bemærk, at radon også kan komme fra jorden og ind i huset, hvilket kan resultere i forhøjet værdier, så stir ikke blindt på kun byggematerialet. at identificere blåbeton er ikke så svært (blågrå i farven) men ofte er den overmalet eller overtapetseret. Den anden letbeton er hvid som kridt.
En enkel test er at bore et hul ind i letbetonen fra et afskilt rum.
Så kan man tydeligt se, hvilken slags det er.
Du kan f.eks. bore fra et skab, et spisekammer eller endda igennem bagsiden på en elboks.
Så kan man tydeligt se, hvilken slags det er.
Du kan f.eks. bore fra et skab, et spisekammer eller endda igennem bagsiden på en elboks.
Hej
Mit hus er bygget i 1951 og er bygget i Siporex fra Gävle (Fakturorna findes stadig). Så det kan altså være bygget i Siporex. Mit hus hvor også indervægge er letbeton har ved langtidsmåling 33 bq. Min Siporex er IKKE hvid som kridt. Den er grå som en mandag i Oktober. /LOB
Mit hus er bygget i 1951 og er bygget i Siporex fra Gävle (Fakturorna findes stadig). Så det kan altså være bygget i Siporex. Mit hus hvor også indervægge er letbeton har ved langtidsmåling 33 bq. Min Siporex er IKKE hvid som kridt. Den er grå som en mandag i Oktober. /LOB
Faktum er, at det ikke behøver at være samme type letbeton overalt i huset heller. Mit hus: blåbeton muret med blokke i ydervægge, prefab-blokke i letbeton i bjælkelaget (grå), prefab-blokke i letbeton i indervægge (hvide). Og halvdelen af huset er yderligere 50 år ældre med træstomme.
Not1) det mægleren siger, skal du ikke stole på
Not2) risikoen ved radon er meget begrænset, hvis du ikke ryger
Not1) det mægleren siger, skal du ikke stole på
Not2) risikoen ved radon er meget begrænset, hvis du ikke ryger
Senest redigeret:
Tjek radonniveauet med en test (10 dage). Hvis det bliver godkendt, er det bare at køre.
Det spiller ingen rolle, hvis mindre dele af huset er af blåbetong. Hvis hele huset er bygget af det, vil det kunne ses på radonværdierne, og så kræves der sanering, hvis man skal købe.
Det spiller ingen rolle, hvis mindre dele af huset er af blåbetong. Hvis hele huset er bygget af det, vil det kunne ses på radonværdierne, og så kræves der sanering, hvis man skal købe.
Detta håller jeg ikke med om, iallefall ikke om man ikke er ryger og det ikke er ekstreme niveauer.krille09 sagde:
Desuden, mange huse fra denne tid er "tætte" naturligt ventilerende huse, med alt for dårlig ventilation. Nogle friskluftsventiler og en udsugningsventilator til en tusindelap kan man komme langt med.
Det er også stor forskel på blåbetong og blåbetong, bare fordi den er blågrå behøver den ikke være højstrålende. Gammamåling er den hurtigste måde at direkte måle uranmængden i væggen, men da måles selvfølgelig ikke evt. radon fra jorden. Men jeg er enig med stoif, med fungerende ventilation som man alligevel skal have, så er radon et ubetydeligt sundhedsproblem.
Klik her for at svare