Hej,
er i gang med at bygge et Skidstahus. Der er jo X antal valg, der skal træffes, bl.a. som standard kan man vælge mellem betonfliser fra Benders eller pladetag fra Spi elit. Hvad anbefales? Mavefornemmelsen siger, at jeg skal vælge betonfliserne, men er det det rigtige?
Mvh / Enhörningen
er i gang med at bygge et Skidstahus. Der er jo X antal valg, der skal træffes, bl.a. som standard kan man vælge mellem betonfliser fra Benders eller pladetag fra Spi elit. Hvad anbefales? Mavefornemmelsen siger, at jeg skal vælge betonfliserne, men er det det rigtige?
Mvh / Enhörningen
En fordel ved beton er, at de er bedre at gå på, ikke så glatte som plade. Især om vinteren!
Ved ikke holdbarheden på plade. Men beton ligger vel omkring 40 år.
Fordelen med plade er, at det er lettere at få op på taget. Hvis man selv skal lægge det, vil det sige.
Ved ikke holdbarheden på plade. Men beton ligger vel omkring 40 år.
Fordelen med plade er, at det er lettere at få op på taget. Hvis man selv skal lægge det, vil det sige.
Har man tag på taget, skal man vel op og kigge til dem mindst 1 gang/år. Rette dem til og skifte de, der eventuelt er gået i stykker. Hvor mange gør det? Jeg har aldrig været på "inspektionsrunde" på taget. Pladen ligger, hvor den ligger, flytter sig ikke. En anden fordel er, at det bliver et meget lettere tag. Tåler mere sne, hvis der kommer noget. Sneen glider lettere af også, så man kan have brug for snesikring nogle steder.
En anbefaling fra Benders: http://www.benders.se/Portals/0/Images/PDF/skötselinstruktion takpannor.pdf
En generel info: http://www.viivilla.se/ovrig-exterior/sa-skoter-du-taket.aspx
En generel info: http://www.viivilla.se/ovrig-exterior/sa-skoter-du-taket.aspx
Den store fordel ved plade er, at den er nem at lægge selv, betonfliser går jeg ud fra er som at lægge teglfliser, og det er slet ikke så nemt, som man skulle tro
Jeg har altid lagt pladetaske og har ikke set nogen problemer med dem, solgte et hus til en ven, hvor vi havde lagt almindelig sort TP 20, og den lå i hvert fald stadig og holdt tæt efter 15 år, men længere end det har jeg aldrig fulgt et pladetaske. Uden tvivl ruster plade før eller senere
så en vis inspektion er nødvendig, men det er bare at male på, hvor man har evt. farveslip. Generelt er betonfliser pænere at se på, hvis man har et tag, der ses meget, havde jeg det, og skulle jeg udlicitere jobbet, er fliser nok et sandsynligt valg, men jeg udliciterer ikke arbejde på huset andet end i nødvendige undtagelser. 
Betontagsten er meget nemmere at lægge end både plade og tegl.Jan-Å sagde:Den store fordel med plade er, at den er nem at lægge selv. Betontagsten formoder jeg er som at lægge tegltagsten, og det er slet ikke så nemt som man skulle troJeg har altid lagt pladetag og har ikke set nogen problemer med dem, jeg solgte et hus til en ven, hvor vi havde lagt almindelig sort TP 20, og den lå stadig og holdt tæt efter 15 år, men længere end det har jeg aldrig fulgt et pladetag. Uden tvivl ruster plade før eller senere
så en vis inspektion er nødvendig, men det er bare at male på der hvor man har eventuel farveafskalning. Generelt er betontagsten pænere at se på, hvis man har et tag, der er meget synligt. Havde jeg det og skulle udlicitere arbejdet, er tagsten nok et sandsynligt valg, men jeg udliciterer ikke arbejde på huset andet end i nødvendige undtagelser.
![]()
Å f-n, er det?MaZtoR sagde:
Men så er det altså ikke med beton??
Betonfliserne har false og er tungere. Almindelige tegltagsten ligger kant i kant på diagonalen med tagstenen ovenfor og under, hvilket gør, at de skal ligge præcist rigtigt, det behøver betonfliserne ikke. Tegltagstenene skal derfor have præcise lægteafstande, mens beton kan ligge på alt mellem 320 og 375cc.