Findes der nogen betoneksperter her?

Jeg skal støbe fundamenter og har regnet ud, at jeg har brug for ca. 300 liter færdig beton.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, kan jeg så enten købe færdig tørbeton, der blandes med vand, eller cement, der blandes med vand + sand + grus.

Alt 1:
582 liter tørbeton, pris 1080 kr
vand

Alt 2:
87 liter cement, pris 200 kr
195 liter makadam 12-16, pris 100 kr for en trailer
195 liter sand, 0 kr (har 5m3 liggende fra da jeg byggede sandkassen, "det kan jo være godt at have lidt ekstra").
vand
I alt 300 kr.

Er der nogle ulemper ved alt 2? Dårligere styrke, sværere at blande osv?

Hvor svært/arbejdskrævende/tidskrævende er det at blande beton i hånden? Hvordan blander man bedst? (En rigtig cementblander bliver nok ikke aktuelt.) Kan man bruge en boremaskine med en rører eller er en boremaskine for svag til det? (Hvor kraftig skal den være?)

hvad er lejen for tombola

Et par hundrede per døgn cirka. Eller var det et retorisk spørgsmål, fordi du syntes, at Bigfoot var nærrig, fordi han ikke ville leje en blandemaskine?

det er svært at sige hvor stærk den skal være, det afhænger jo af udveksling osv., men du bør nok bruge en tombola

Afhængig af hvad du skal bruge beton til, så er håndblandet fint.
Det er dog et stort arbejde at håndblande beton, og det er svært at få det lige så godt som en tombola, men spørgsmålet er som sagt om det er nødvendigt.

Oj, to stykker der registrerer sig og poster deres første indlæg i denne tråd. Må være et engagerende emne.. Velkommen hertil. :)

Ville springe både håndblandingen og boremaskine beton er jo lidt halvtræg. I begge tilfælde kræves der en blander og resultaterne bliver ganske ens. Ville satse på at leje en blander.

Mvh Putte

Majoriteten ser ud til at stemme på blandare, vi får se om jeg tænker om på det punkt. (Det er bare det, at jeg har en slags indbygget modvilje mod at leje ting...)

Hvordan er det med tørbeton + vand kontra cement + sand + grus + vand da, nogen der har nogle meninger om der bliver nogen større kvalitetsforskel på den færdige beton eller om det er tilsvarende?

K
Så længe du blander i de rigtige proportioner, så adskiller det sig ikke fra færdig, og det er dig selv, der styrer styrken på det. Stoler du på din egen blandingsevne, så er det jo op til dig selv. Så er spørgsmålet, om det er besværet værd. Alle indgående materialer skal jo trods alt skovles og måles og skovles ind i blanderen. Det er ret hårdt, når man i stedet kan have en tvangsblander og bare knække en sæk oppe på, og det eneste man behøver at måle op og tænke over, er vandet og blandingstiden.

Plinter til hvad?
Hvor meget hightech behøver det være ;)

Mvh Putte

Bigfoot sagde:
Det er bare det at jeg har en slags indbygget modvilje mod at leje ting...
Det er jo PERFEKT at leje ting. Billigt, smidigt og når noget går i stykker er det jo bare at ryste på hovedet og svovle lidt så bliver det jo "gratisleje" ;)

Plinterne skal være til et udhus (15m2).
Ok, det er tilsyneladende hårdt at blande beton, men hvor hårdt? Jeg er ikke bange for at arbejde lidt, men tid er en mangelvare. Kommer jeg til at skulle stå 5-6 timer for at blande 300 liter i hånden? I så fald må det blive med en blander... Snakker vi om en times tid, så går det jo hurtigere end at låne en trailer og leje en blander. (Lejen ligger på ca. 150 kr/dag, så det er jo ikke sådan, at man går konkurs direkte.)

Jeg ville gætte et sted derimellem. Skal du lave beton for en sæk ad gangen, så ville jeg gætte, at det tager 20-30 min at få den beton nogenlunde god.

Jeg håndblandede betonen til det første L-element, jeg lavede, dagen efter købte jeg en blandemaskine.
Den betalte sig, da jeg skulle støbe 31 dage i træk :)

300liter er ca. 18-19 25kilos beton

det mixer man med en håndjager i spand enkelt

(gjorde det senest sidste weekend)

havde jeg en tombola så ville jeg have valgt det, men den der lille sketna besttool blander maskinen arbejder på endnu :)

K
tiggre sagde:
300liter er ca 18-19 25kilos beton
For at være pirkete så er det faktisk 23 stk ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.