5,952 læst ·
15 svar
6k læst
15 svar
Betonblanding; har jeg lavet en stor fejl??
Side 1 af 2
Medlem
· Västra Götaland
· 43 indlæg
Har brugt hele weekenden på at lave en plade til en hundegård, 3,5 x 2,5 m. Glad amatør (underforstået sjusket) som man nogle gange kan være, så blev der indkøbt et par poser cement, som derefter blev blandet i trillebøren sammen med kross (formentlig 0-4) og resterne af knust 8-16 som jeg havde på indkørslen. Har nu en fornemmelse af, at det færdige produkt ikke er særlig høj kvalitet beton 
Jeg lagde et c:a 5-6 cm tykt lag (en halv kubik i alt cirka), og til dette gik der kun 2 poser cement
Reflekterede ikke så meget over det, da jeg arbejdede med det, men har en fornemmelse af, at det sikkert burde have brugt 5-6 poser??
Min overvejelse er, om pladen overhovedet vil kunne bruges til noget, og er der noget, jeg kan gøre for at undgå at lave det hele om? Det er som sagt til hundegården, og den eneste grund til, at jeg lagde beton der, er for at hundene ikke skal kunne grave sig ud, så det er det eneste, den skal kunne holde til. Betonen vil kun blive belastet med hundenes vægt (selve gallersegmenterne vil blive fastgjort i træregler, der ligger rundt).
Taknemmelig for feedback!
Jeg lagde et c:a 5-6 cm tykt lag (en halv kubik i alt cirka), og til dette gik der kun 2 poser cement
Min overvejelse er, om pladen overhovedet vil kunne bruges til noget, og er der noget, jeg kan gøre for at undgå at lave det hele om? Det er som sagt til hundegården, og den eneste grund til, at jeg lagde beton der, er for at hundene ikke skal kunne grave sig ud, så det er det eneste, den skal kunne holde til. Betonen vil kun blive belastet med hundenes vægt (selve gallersegmenterne vil blive fastgjort i træregler, der ligger rundt).
Taknemmelig for feedback!
Det afhænger af, hvilke sække Du taler om
. Men hvis det er de almindelige 25 kg, så burde du have valgt 6-8 stykker. Hvad der er vigtigt, er at "bædden" = under cementen, er ordentligt pakket, hvis det nu skal holde til hunden at gå på. Men jeg ville have valgt at gøre det om, inden der kommer for meget skidt på pladen. Form en ny kant, og støb en ny plade ovenpå. Forsøg at få noget armering med også.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 indlæg
Ok. Lidt trist besked, men ikke helt uventetsaturnus sagde:Det kommer an på, hvilke sække det er, du taler om. Men hvis det er de almindelige 25 kg, så burde du have valgt 6-8 stykker. Hvad der er vigtigt, er at "beddet" = under cementen, er ordentligt pakket, hvis det nu skal holde til hunden at gå på. Men jeg ville vælge at gøre det om, inden der kommer for meget skidt på pladen. Form en ny kant, og støb en ny plade ovenpå. Forsøg også at få noget armering med.
Det går fint at støbe ovenpå det tidligere, men gå nu ikke deroppe med mudrede støvler. Men hvis du har jord under pladen! så bør du nok øge tykkelsen på den nye plade til ca. 80mm, ellers vil også den sandsynligvis sprække. Lidt stift at blande i trillebøren, men på den anden side kan du springe den sædvanlige løbetur over. 1 skovl cement til 3 skovle grus, og bland det tørt først, m a o hæld vandet på til sidst. Og så få ikke blandingen for løs= for meget vand. Har du mere 8-16, kan du blande det i til sidst, du behøver ikke stå og vende blandingen med stenen i, det er nok med nogle tag for at blande stenen. Du kan overveje, om du ikke skulle støbe stykker af helgevindet stang (M12) ind i den nye plade, som du derefter kan bolte fast, hvad du vil have som støtte til dine galler. Bedre at have disse færdige i pladen. end at bore og plug/ekspandere bagefter, som kan knække pladen. Husk: alt materiale, som blandes i cementen, skal være rent, dvs. ingen jord i blandingen.
Senest redigeret:
Medlem
· Västra Götaland
· 43 indlæg
Ok. Har sandsynligvis ikke tid til at gøre det om til sommer
Hvad vil sandsynligvis ske, hvis jeg lader den nuværende masse ligge der? Vil den smuldre til sand og sten, hvis man træder på den??
Køber du cementas sække, så står opskriften på bagsiden. Sørg derfor altid for at have en cementasæk liggende af den grund. I øvrigt synes jeg, det er lige meget, hvis cement man bruger, men "kogebogen" er en bonus.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 indlæg
Lad os se, om jeg ikke kan få lejet en betonblander, så har jeg måske en chance for at få proportionerne lidt bedre næste gang jeg prøver det. Føles lidt lettere at blande større mængder på én gang end at skovle lidt i lidt af gangen i en trillebør 
Har desuden lidt hønsetråd liggende, som kan fungere som armering, så med lidt held bliver det bedre næste gang
Har desuden lidt hønsetråd liggende, som kan fungere som armering, så med lidt held bliver det bedre næste gang
Hvis du har masser af penge og vil undgå problemet med at få den rigtige blanding af cement og grus, er et alternativ at købe færdigblandet grovbeton i sække. Så er det bare at tilsætte den rette mængde vand. Det bliver vel i det mindste 3 - 4 gange dyrere, men man slipper for noget af arbejdet med at gøre det om
. .
MVH/Tigersågen
MVH/Tigersågen