Hjælp- jeg er ved at blive skør. Men jeg skal fæstne et drivhus, det blæser op mod 23 m/s her nogle gange og meget sne.
Montørerne vil sætte XPS plader og fylde med beton. Drivhusfirmaet anbefaler bare sand. Men så begyndte jeg at blive bekymret, dels for flamingo i jorden. Dels for nu beton. Jeg læser, at beton kan påvirke pH-værdien, at der kan løbe kemikalier ud i grundvandet, mens betonen er frisk osv.
Jeg har brug for et hurtigt svar - for nu ved jeg ikke, om jeg vil det her længere, eller om jeg burde stoppe og hælde i bare jord og sand og grus i stedet. For det føles som et meget stort projekt…
Og er sand lige så stabilt mod frost og holde et drivhus på plads?
Sand burde være mere miljøvenligt og billigere end XPS og beton?

Plast har jo ulemper. Men beton har jeg svært ved at se skulle være værre end kalksten.

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Jeg tror, at betonudlakningen er et yderst marginalt problem. Hvad der efterlades i jorden, når det rives, er jo op til dem, der arbejder med det da, intet du kan bestemme eller styre nu.

Bekymr dig om andre ting. F.eks. PFAS/TFA, selvom det er endnu sværere at gøre noget ved som privatperson.

https://omni.se/forskare-hittar-pfas-i-vattnet-nastan-overallt/a/73vPWW

L Lillamyran sagde:
Der findes kemikalier i beton, der lækker ud i naturen. Langsomt. Så tænker jeg - det vil være umuligt at få betonen op. Den vil for altid være i jorden. Ligesom xps-frigoliten.
Har nogen erfaring med noget andet isoleringsmateriale? Og at bruge grus og stampet sand i stedet for beton?
[link]
Hvilke kemikalier?

• Synes
Klass0n og 1 anden
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Hvilke kemikalier?
Det undrer jeg også!
Alle ingredienser har jo deres oprindelse i mineralsk bjergmateriale. Næppe kemikalier...

• Synes
skyisthelimit
  • Laddar…
Satsuki
Jeg tvivler på, at et væksthus står tilbage efter 1-2 vintre på et sted, der er så vejrudsat som du beskriver, medmindre det ankres ordentligt i beton.

Fø har jeg en støbt sokkel til væksthuset (hvor vi så har muret op med lecablokke), og jeg har aldrig set nogen udfældninger eller påvirkning på vegetationen. Lyder meget langtrukket.

Hvis man en dag vil rive det ned, kan man jo grave det hele op inklusiv plast?

Kan jeg få pfas i vandet fra beton?

Senest redigeret:
Nej. Man støber jo drikkevandstårne i beton.

Støb et solidt fundament, så dit drivhus ikke blæser væk.

• Synes
Huddingebo og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.