Hej! Jeg har læst principielt alle indlæg om skillevægge.
Jeg har dog nogle krav og overvejelser, der gør mig usikker. Kan I hjælpe?
1. Tykkelsen på væggen må ikke blive mere end 100mm
2. En side vender mod badeværelse, hvor fliser skal op.
3. Der skal være plads til apparatdåser.
Jeg har to alternativer:
1. 45x70 med 13mm gips på hver side. CC600 undtagen de vægge, der vender mod badeværelse, CC300.
2. 45x45 med dobbelt 13mm gips på hver side. CC300 alle vegne.
Spørgsmål:
1. Hvilket alternativ er "bedst".
2. Skal man have en form for "tætningsliste" på træreglen mod pladen? Plade på jord, 300mm celleplast. Formoder det er unødvendigt.
3. Skal man sætte fugtspærre i loftet (hele husdelen) inden man sætter skillevægge op? Man får jo så ingen utætheder ovenfor de øverste regler. Sætter man i så fald noget hjørnetape mellem loft/væg i badeværelset, inden loftet monteres?
4. Tilslutning mod ydervæg, sætter man alle gipsplader på ydervæggen og derefter fører skillevæggene op? Spørgsmålet om fugtspærre bliver det samme som for loftet ovenfor.
pust... en hel del spørgsmål, men sådan er det, når man er nybegynder.
Tak på forhånd for alle svar og synspunkter!
Jeg har dog nogle krav og overvejelser, der gør mig usikker. Kan I hjælpe?
1. Tykkelsen på væggen må ikke blive mere end 100mm
2. En side vender mod badeværelse, hvor fliser skal op.
3. Der skal være plads til apparatdåser.
Jeg har to alternativer:
1. 45x70 med 13mm gips på hver side. CC600 undtagen de vægge, der vender mod badeværelse, CC300.
2. 45x45 med dobbelt 13mm gips på hver side. CC300 alle vegne.
Spørgsmål:
1. Hvilket alternativ er "bedst".
2. Skal man have en form for "tætningsliste" på træreglen mod pladen? Plade på jord, 300mm celleplast. Formoder det er unødvendigt.
3. Skal man sætte fugtspærre i loftet (hele husdelen) inden man sætter skillevægge op? Man får jo så ingen utætheder ovenfor de øverste regler. Sætter man i så fald noget hjørnetape mellem loft/væg i badeværelset, inden loftet monteres?
4. Tilslutning mod ydervæg, sætter man alle gipsplader på ydervæggen og derefter fører skillevæggene op? Spørgsmålet om fugtspærre bliver det samme som for loftet ovenfor.
pust... en hel del spørgsmål, men sådan er det, når man er nybegynder.
Tak på forhånd for alle svar og synspunkter!
EDIT/
Alternativ to, 45x45 +2ggr gips, skal være CC600
Alternativ to, 45x45 +2ggr gips, skal være CC600
alternativ 2 dobbelt gips bedre ud fra stabilitetssynspunkt, lydsynspunkt.. Personligt så er cc 600 for mig ren stenalder... troede ingen holdt på med andet er 900 gips nu om dage ...men men....cc 300 er overkurs i ALLE henseender da mener jeg ALLE... det gør intet bedre hvis man bruger dobbelt gips og 300 cc kun ved enkelt gips men det gør kun dem som ikke ved bedre... Og skal man gøre det rigtigt godt bruger man stålregler dobbelt gips.......
Så hvorfor skulle cc 600 være stenalder.. har det fungeret i mindst 15 år så har det....... mere praktisk med 900 gips mmm måske men den billigste vinder som altid og sådan er det med 600 gips.
Så er jeg meget tvivlsom om, at en væg skulle blive mere stabil med plåtreglar
oki lettere at montere og bevæger sig ikke men mere stabil nope.....
Så er jeg meget tvivlsom om, at en væg skulle blive mere stabil med plåtreglar
oki lettere at montere og bevæger sig ikke men mere stabil nope.....
Stabilere bliver det ikke, men det påstod jeg heller ikke.. iaf int emed 45 reglar men det plejer at blive skidt, uanset hvordan man gør.. Og at 1200 gips er stenalder er vel måske sådan, at det ifølge byggestandard ikke må bruges på byggeri af økonomiske årsager. Hvilket jeg synes er godt, for 1200 gipsen var ikke sjov at slæbe rundt på. Nogle gange bruges den i visse vægge med meget høje lydkrav, ellers er den en saga blot. Men jeg ved, at de stadig findes at købe og er nogle penge billigere for privatpersonen, og det kan vel måske være et argument for, at de indkøbes. Ellers er der ikke mange argumenter for dem egentlig....
Tak for svarene, men jeg bliver ikke klogere.
Altså, tykkelse max 100mm, fliser på den ene side samt plads til apparatdosser.
Så er der frit valg:
-45x45 +enkelt eller dobbeltgips. Regelafstand(størrelse gips)?
-70x45 +enkeltgips. Regelafstand(størrelse gips)?
-pladeregel og ??
Jeg ved der er visse krav til vådrumsvæg med fliser, cc450 med enkeltgips og 600 med dobbeltgips?
Tak for flere svar.
Altså, tykkelse max 100mm, fliser på den ene side samt plads til apparatdosser.
Så er der frit valg:
-45x45 +enkelt eller dobbeltgips. Regelafstand(størrelse gips)?
-70x45 +enkeltgips. Regelafstand(størrelse gips)?
-pladeregel og ??
Jeg ved der er visse krav til vådrumsvæg med fliser, cc450 med enkeltgips og 600 med dobbeltgips?
Tak for flere svar.
Værd at tænke på er også, at gipsen i sig selv stabiliserer en hel del, når den får afstand imellem. SÅ dobbelt gips kontra enkelt gips gør væggen mere stabil.SittinDuck sagde:Tak for svarene, men jeg bliver ikke klogere.
Altså, tykkelse max 100mm, fliser på en side samt plads til apparatdåser.
Så er det frit valg:
-45x45 +enkelt eller dobbeltgips. Regelaftand(størrelse gips)?
-70x45 +enkeltgips. Regelaftand(størrelse gips)?
-metalregel og ??
Tak for flere svar.
Som sådan har jeg lavet løsninger på vægge i 99 af 100 tilfælde og da mener jeg badeværelse, køkken, soveværelsesvægge.SittinDuck sagde:Tak for svarene, men jeg bliver ikke klogere.
Altså, tykkelse max 100mm, fliser på en side samt plads til apparatdåser.
Så er det frit valg:
-45x45 + enkel eller dobbeltgips. Regelafstand (størrelse gips)?
-70x45 + enkelgips. Regelafstand (størrelse gips)?
-pladeregel og ??
Jeg ved, der er visse krav til vådrumsvæg med fliser, cc450 med enkelgips og 600 med dobbeltgips?
Tak for flere svar.
Mellem toilet/badeværelse til andet rum
70 regel plade oftest men også træ. Dobbelt gips, nogle gange krydsfiner gips. Mellem reglar 45 eller 70 isolering. Denne tager hånd om en vis del af resonansen i væggen. Dobbeltgipsen tager dels hånd om lyden samt stabiliserer væggen.
Køkken Samme konstruktion som ovenfor oftest plade mod soveværelse pga. lyd...
Soveværelse pladereglar! Dobbeltgips kun pga. lyden, stabiliteten er relevant ud fra dette synspunkt ved lave frekvenser. Plade er stabilt i 70 udførelse og dobbelt gips...
Når vi taler regelafstand, har jeg siden 1990 kun kørt med 900 bortset fra et hotelbyggeri, der krævede 1200 pga. den øgede lydklasse i væggene. Nu er der intet, der siger, at man ikke kan køre med 1200 alligevel. Men personligt foretrækker jeg 900, og det er nu standard!
Regelafstand i badeværelse 450cc dobbelt gips... enkel gips har man aldrig, og dette ikke ud fra et stabilitetssynspunkt, vi taler LYD... men hvis man vil gøre dette, så kører man 300cc.. Jeg anbefaler ikke dette, da det dels fører til, at væggen bliver ekstremt dårlig ud fra et lydsynspunkt. Desuden er enkelgips en dumsnål løsning...
Når vi taler køkkenvægge, er der regler, der styrer, hvor meget lyd der må lække derfra. Oftest ikke noget problem med en enkelgipsvæg. Men igen dumsnålt...
Naturligvis er 900 gips mere ergonomisk samt praktisk, men ved, at de fleste mindre byggefirmaer absolut ikke giver slip på 1200 for prisen, én plade små=små penge, 300 plader lidt flere penge.mr Z sagde:Stabilere bliver det ikke, men det påstod jeg heller ikke.. i hvert fald ikke med 45 reglar, men det plejer at blive skidt, hvordan man end gør.. Og at 1200 gips er stenalder, er måske fordi det ifølge byggeregel ikke må bruges på byggerier af økonomiske grunde. Hvilket jeg synes er godt, for 1200 gipsen var ikke sjov at slæbe rundt på. Nogle gange bruges den i visse vægge med meget høje lydkrav, ellers er den en saga blot. Men jeg ved, at de stadig findes at købe og er nogle kroner billigere for privatpersonen, og det kan måske være et argument for, at de indkøbes. Derudover findes der ikke mange argumenter for dem...
Men at anbefale pladereglar til private, nej, ikke ifølge mig, prisen spiller ind der også!
Men et meget godt tip til den, der bare skal sætte en væg op, er at køre kombineret, altså syll og hammerbånd består af stålregel, og reglarne af træ, så får man perfekte spor at stille reglarne i + hvis man skulle save en regel lidt for kort, er det ikke hele verden! For man kan derefter fastgøre den fra siden, fint, ikke? 8)
Stabiliteten styr koincidensen då kan trä vara att föredra men i bostadshus är knappast lågfrekventa ljud det störst problemet. Plåten är att föredra här kontra trä då "ytan" som går rakt igenom väggen är 0.2 mm istället för 45 mm.. Ganska logiskt. Sen är det inte så att skillnaden blir så markant men 3 dB kan man nog räkna med om man gör det seriöst med gummiduk och riktiga mjukfogar. Det viktigaste ur ljud hänseende är att det är lufttätt då spelar fogen roll.fooney sagde:
När man gör ljudväggar så använder man uteslutande plåt varje fall till gips konstruktioner. Det som styr är egentligen vikten på skivorna och den kritiska frekvensen osv... Det är en djungel att förklara allt kräver en 10-15 A4 sidor eller nått med sköna formler och grejer. Både du och jag e gladare utan dem
Hej igen,
Jeg har besluttet mig for at gå efter 70+dubbelgips.
Overvejer også plåt.
?Går det godt at fastgøre dørkarm i den?
?Lister skal skrues?
?Findes der T-balk? Dvs. tilslutning mod en anden væg?
?Apparatdosor skal skrues?
Tak for alle tips indtil videre! Kanonforum!
Jeg har besluttet mig for at gå efter 70+dubbelgips.
Overvejer også plåt.
?Går det godt at fastgøre dørkarm i den?
?Lister skal skrues?
?Findes der T-balk? Dvs. tilslutning mod en anden væg?
?Apparatdosor skal skrues?
Tak for alle tips indtil videre! Kanonforum!
Dørkarme og plade fungerer med specielle skruer, hvis man ikke bruger specielle dørregler, som findes, eller som man kan lave selv, hvilket sker som følger.SittinDuck sagde:
Som man gør for at få det grymt....
1) Fastgør din plade regel 22 mm fra det sted, hvor døren skal være.
2) Et lag gips nu træk over dør og hele det hele. Man kører løbende her. Ja, der bliver spild, men det bliver heller ingen halv løsning.
3) Skær rent gipsen rundt om plade reglerne en i over kant også selvfølgelig denne sætter du på 211 eller 212
4) Skru nu en bræt 22*95 i liv med gipsen bagfra først gennem plade så gennem træ. Sæt en klase med 40 CC typ.... Slå skruen af på den anden side.
5) Træk det andet lag gips over og vips du har lavet dig et dørhul.
Ellers kan man også køre med en plywood strimmel i pladereglen, det fungerer også. Sørg bare for at skrue den fast ordentligt, så den ikke trækker af skoven, når programman kommer farende.
Det går også udmærket med træ regler 45*70 rundt om dørhullet. Så plejer man at kappe reglerne på 211 og skrue dem i en pladeregel og lægge et træ imellem så...
Klik her for at svare