Hej,

Jeg står i begreb med at omfordele en bærende indervæg i stueetagen i vores 1 1/2 plans hus. At beregne en passende bjælke kan jeg klare, men at finde den udstrakte belastning, der ligger til grund for beregningen, kunne jeg bruge hjælp til, så jeg ved, at jeg har gjort det rigtigt (spørgsmålstegn jeg har i fed skrift): det er en 5,5 m lang omfordeling, så jeg vil ikke tage nogen chancer med belastningen.

Jeg har fire bærende vægge i stueetagen; 2 ydervægge og 2 indervægge.

Trin 1)

Beregn hvor stor en del af belastningen hver væg optager

Diagram viser husstruktur med yder- og bærende indervægge, samt fordeling af last (Qtot) med 15%, 35%, 35%, 15% belastning per væg.

Trin 2)

Beregn hvor stor belastningen (Qtot) der skal fordeles er

Qtot=
Egenvægt ydertag (0,65 kN/m2 - Beton- eller teglsten uden isolering og uden indvendig beklædning)
+
Egenvægt gulvbjælkelag ø.v (0,25 kN/m2 - Let træbjælkelag)
+
Nyttelast ø.v (0,2 kN/m2 - Bolig, opholdslast)
+
Snelast (2 kN/m2 . Zone 2) - Skal denne regnes på det totale areal af taget og derefter reduceres med µ
i.f.t tagfodsvinkel ifølge fig 2?
(i mine beregninger har jeg kun regnet med den højere værdi på µ som sikkerhed)

Graf viser µ mod taghældningsvinklen α i grader for sadeltag, med tre linjeintervaller, indikator for hvordan snetryk fordeles.

Trin 3)

Fordel den totale belastning pr. væg ifølge (1), beregn passende bjælke.

Fælles for ovenstående gælder antagelsen om, at man altid betragter belastninger som jævnt fordelt belastninger, f.eks. betragter jeg ikke hver tagstol som en punktlast på de bærende vægge.

I øvrigt kan man konstatere, givet at ovenstående er korrekt, at snelasten er den klart dominerende belastning med margen!

Med venlig hilsen
Fredrik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.