Hej

Jeg står i begreb om at åbne en bærende væg og har brug for lidt hjælp fra nogen her, som er kyndig til at dimensionere den overligger, der skal udføres.
Hvis det er lige din specialitet, så får du her en glimrende mulighed for at samle en masse dejlig karma....til fremtidigt brug. :)
Jeg vedhæfter tegninger, som jeg har lavet efter bedste evne. Det betyder ikke på nogen måde, at de indeholder end ikke en brøkdel af den information, der er nødvendig for at lave beregningen, men giv ikke op på grund af sådan en småting - jeg svarer meget gerne på alle spørgsmål, jeg har bygget huset selv og ved mere eller mindre hvor hver eneste søm sidder.

Lidt forudsætninger.
Fundamentet vil holde, det har ingeniører hos Leca lovet mig, så den kan vi lade ligge.
Huset ligger på en højde i Björlanda, Göteborg.
Afstanden til havet er mindre end 1 km, så snelasten bør være lav, og vindlasten, hvis der er sådan en, bør være høj.

Mit hus består af tre "fritstående" huskroppe.
Det har en central huskrop i 1 og 1/2-plan.
På hver langside tilsluttes det af en enplansdel.
Enplansdelene bærer deres eget tag med gitterspær, så de kan vi også lade være uden for beregningerne, tør jeg næsten påstå.
Muligvis kunne en vis last overføres til centraldelen, da enplansdelens indre spær er fastgjort til væggen på 1 og 1/2-plansdelen.

I den ene enplansdel er køkkenet beliggende - på den anden side af væggen, dvs. i 1 og 1/2-plansdelen, skal det blive spisestue/stue. Jeg vil åbne op væggen mellem køkkenet og spisestue/stuen med en 3600 mm stor åbning.
Det er belastningerne ovenover denne åbning, der skal bæres af bjælken.

1 og 1/2-plans delens mål.
7400x10800.
ydervæggene er i alt ca. 250 mm tykke, så de indre mål mellem de bærende stolper bliver ca. 6900x10300 mm.
Midt i huset ligger en HEA180 bjælke understøttet af firkantprofiler, som jeg tror hedder VKR 80x5 mm, og fungerer som en slags kernevæg.

Alle "ydervægge" er opbygget af:

13 mm gips
45x120 mm stående stolper
45x45 mm liggende stolpe
9 mm udendørs gips
lægt
stående klinkebeklædning 21 mm brede brædder.

1 og 1/2-plans delens opbygning nedefra og op er.

Krybekælder med Lecablokke på betonsålbænk.
45x145 mm rem i trykimprægneret træ.
45x220 mm bjælkelag cc600 mm
væg stueetage - 45x120 mm stående stolper cc600 mm med 45x120 mm remme på over- og underside - total væghøjde 2480 mm.
45x220 mm bjælkelag på overetagen.cc600 mm
væg 2. etage - 45x120 mm stående stolper cc600 mm med 45x120 mm remme på over- og underside - total væghøjde 2070 mm.

Taget:
Taghældning 28 grader.
tagets opbygning nedefra og op:
13mm gips
45x70
45x220
21 mm vandbrædder
tagpap
lægt
vittinge tegltag.
spær cc1200 med 250 mm indblæst løsuld op til kip.

Øvrige vægte at tage hensyn til.

Vægte fra bjælkelaget på overetagen foruden dets egenvægt, som vil belaste bjælken, vurderer jeg som relativt ringe. Det er (som jeg håber fremgår af tegningen) delvist åbent mellem etagerne. Der hvor der er gulv, står der en stor sofagruppe, hvor der kan tænkes at sidde op til 15 normaltunge svenskere og følge f.eks. stangspring finalen i OL med risiko for synkronicerede jubelspring. Nej, det passer ikke, kun 5-6 af dem vil belaste bjælken, de øvrige havner udenfor den samme.
Ingen badeværelser etc., der er følsomme over for lidt bevægelser, findes på denne side af overetagen overhovedet.

Mange tak på forhånd - Må Shiva reinkarnere dig lige som du ønsker.....//Håkan

• Håndtegnet byggeplan på ternet papir med notater om bjælker, bjælkelag og vægkonstruktion. Viser placering af limtræsbjælker og HEA180 bjælke.
  • Håndtegnede byggetegninger på ternet papir med dimensioner for væg, bjælker og strukturdetaljer relateret til en planlagt bygningsåbning.
Ups - stående Iphonebilleder blev vist lidt afklippet af Byggahus-grænsefladen. Nye kommer snart.

Håndtegnet plan over bygning med trappeåbning, bjælkelag og mål; markering af "del som åbnes," åbningsstørrelse 3600 mm og detaljer om strukturelle elementer.

Omtrent drejer det sig mindst om en HEA 180.

Tak for svaret. Det var det, jeg frygtede. For at kunne bygge det ind i væggen vil jeg helst ikke have noget, der er bredere end 140 mm. Jeg antager, at en HEB140 ikke er nok, men kan f.eks. en I-bjælke eller måske en firkantprofil på 140x??? mm være et alternativ. Hvis ikke kan jeg overveje at mindske åbningen en del - så forudsætningerne bliver sådan - så stor åbning som muligt men maks. 140 mm bred afvekslingsbjælke.

Jeg missede lidt mål og info, som du måske selv har regnet ud, men for en sikkerheds skyld:

Spændvidden mellem den eksisterende HEA180 bjælkes centrum (midt i huskroppen) og væg, der skal afveksles, er ca. 3420 mm.
Selvfølgelig bliver målet det samme mellem limtræsbjælkens cc i tagryggen og ydervæggen på overetagen det samme.
Tagudhænget er 500 mm.

De laster, som skal optages af afvekslingen, bliver:
Fra tre gulvstrøer på overetagen - cc600.
og
3 og 1/2? spær cc 1200 (Lasten lodret ned fra spær nr. 3 lander 50 cm inde på afvekslingen - så jeg ved ikke, hvordan man beregner der, da lasterne fra spær nr. fire fortsat vil gå ned i den eksisterende væg.

Hvis det er vigtigt for beregningen, så oplister jeg, hvor på afvekslingen ovenlasten teoretisk lander set fra, hvor afvekslingens støtte nærmest gavlen er. (Dvs. husets kortside + 500 mm, da væggen, der bærer afvekslingen, er 500 lang - se skitse)

Gulvstrø 1 - 2000 mm
Gulvstrø 2 - 2600 mm
Gulvstrø 3 - 3200 mm

Spær 1 - 700 mm
Spær 2 - 1900 mm
Spær 3 - 3100 mm

Hmmm, det her er tricky....næsten så jeg ikke selv forstår, hvad jeg mener, selvom jeg forsøger at være så tydelig som muligt :)

En HEA180 svarer til følgende profiler.
HEB160
HEM140
VKR200x100x10
At reducere spændvidden lidt er meget fordelagtigt.
Hvad er grunden til, at bjælken skal være 4,6m, men åbningen 3,6m?
Tolker jeg dine skitser korrekt, så har kun halvdelen af bjælken et bjælkelag, og den anden halvdel er åben mellem etagerne?

Senest redigeret:
Hej
Tak for informationen.
Det var primært, at jeg ikke ved, hvad der skal være til at understøtte bjælken, da jeg har 500 mm som maksimum, så at sige. Er det nok med f.eks. 3 sammen-skruede 45x120 på hver side, så behøver bjælken jo ikke at være længere end 3870 mm (3600+45x6).

Forstod jeg skitsen rigtigt, at bjælken ligger til halvdelen der, hvor det er åbent mellem etagerne?

Missede dit sidste spørgsmål.
Ja fra gavlen og 2500 mm ind i huset er det åbent mellem etagerne, derfor er det kun tre gulvreglar som belaster afvekslingen.

Ok. I og med at bjælken også skal modstå vindlast på denne del, bør bjælken gå ud og møde gavlen for at få en horisontal støtte, alternativt at man sætter en form for søjle, der går op til taget for at få en horisontal støtte.

Hej

Tak for din input. Mkt værdsat.

Jeg tror ikke, man behøver tage hensyn til det pga at enplansdelarna gør det job.
Tid til en skitse til tror jeg. :)

Den kommer straks.

Bygningstegning på ternet papir med noter om tagkonstruktion og planer for ombygning. Tekst beskriver områder som skal fjernes og balkonposition.

Jeg mener, at tagkonstruktionen fra enplansdelen, der er sammenføjet med 1 og 1/2 plans delen, tager sidekræfter i væggen, samt at altanen også hjælper til....men jeg gætter jo bare selvfølgelig...

Ok, jeg troede det var en hulboring i facaden. Er det en bygningskrop, udvejen blæser det ikke så meget på bjælken:p

• Synes
vithaj
  • Laddar…
Et andet alternativ er limträ 140x360.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.