4,329 læst ·
5 svar
4k læst
5 svar
Beregning af stålbjælker til loft i maskinhal
Hej allesammen!
Jeg skal bygge en hems i en del af en maskinhall. Da jeg ikke ønsker en masse søjler og lignende i vejen, har jeg tænkt mig at bruge stålbjælker til at bære konstruktionen. Jeg har regnet lidt på det selv, men er ikke helt 100% sikker på, at jeg har tænkt rigtigt, da jeg ikke er uddannet inden for emnet.
Målet er ikke at bruge grovere bjælker end HEA/HEB 220 for ikke at miste lofthøjde.
lidt mål mm:
Længste spændvidde bjælke = 6250mm (den anden er 5850mm, så jeg regner kun på den længste)
total overflade på hemset = 52m2
længde på træbjælker c24 45x220 = 3912mm (disse skal skydes ind i bjælken)
250kg/m2 i udbredt last (i virkeligheden vil det være en lavere last, men det føles rart at regne med dette)
Konstruktionen håber jeg fremgår af billedet.
Tænker jeg rigtigt, hvis det er sådan, at den midterste bjælke bærer 1/2 af den totale vægt og væggen+yderste bjælke bærer hvert 1/4?
Jeg har i hvert fald regnet på halv last på en bjælke og får følgende:
HEA220
Spænding i bjælken = 103 MPa
Total nedbøjning 19mm
hvilket giver et forhold på 1/328
HEB220
Spænding i bjælken = 72 MPa
Total nedbøjning 12,7mm
hvilket giver et forhold på 1/492
Ifølge det, jeg har fundet frem til, fungerer det godt med begge, selv om en HEB bjælke ville "føles" bedre.
Har jeg ret i mine beregninger og min tankegang, og kan jeg eventuelt gå ned i dimension til HEA/HEB 200? Jeg ville sætte pris på, hvis nogen kunne hjælpe mig.
Tak på forhånd!
Jeg skal bygge en hems i en del af en maskinhall. Da jeg ikke ønsker en masse søjler og lignende i vejen, har jeg tænkt mig at bruge stålbjælker til at bære konstruktionen. Jeg har regnet lidt på det selv, men er ikke helt 100% sikker på, at jeg har tænkt rigtigt, da jeg ikke er uddannet inden for emnet.
Målet er ikke at bruge grovere bjælker end HEA/HEB 220 for ikke at miste lofthøjde.
lidt mål mm:
Længste spændvidde bjælke = 6250mm (den anden er 5850mm, så jeg regner kun på den længste)
total overflade på hemset = 52m2
længde på træbjælker c24 45x220 = 3912mm (disse skal skydes ind i bjælken)
250kg/m2 i udbredt last (i virkeligheden vil det være en lavere last, men det føles rart at regne med dette)
Konstruktionen håber jeg fremgår af billedet.
Tænker jeg rigtigt, hvis det er sådan, at den midterste bjælke bærer 1/2 af den totale vægt og væggen+yderste bjælke bærer hvert 1/4?
Jeg har i hvert fald regnet på halv last på en bjælke og får følgende:
HEA220
Spænding i bjælken = 103 MPa
Total nedbøjning 19mm
hvilket giver et forhold på 1/328
HEB220
Spænding i bjælken = 72 MPa
Total nedbøjning 12,7mm
hvilket giver et forhold på 1/492
Ifølge det, jeg har fundet frem til, fungerer det godt med begge, selv om en HEB bjælke ville "føles" bedre.
Har jeg ret i mine beregninger og min tankegang, og kan jeg eventuelt gå ned i dimension til HEA/HEB 200? Jeg ville sætte pris på, hvis nogen kunne hjælpe mig.
Tak på forhånd!
Senest redigeret:
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du er absolut i rette område, når det kommer til dine beregninger. HEA 200 duer ikke, derimod HEA 220 og HEB 200. Jeg ville alligevel vælge en HEB 220, da det er en primærbjælke, og nedbøjningen tilføjes til sekundærbjælkerne af træ. 3912 mm er i den længste ende for sekundærbjælkerne mht. svigten. Du bør skrueslime spånplade ovenpå disse for at få et acceptabelt resultat.
Tak for svar!
Så godt, så ved man det. Hvad der er mindre godt, er prisen på en HEB 220 bjælke, men skal det være flot, så koster det. Skruelim spån bliver det, og jeg vil også lægge underlag på halvdelen af spændet samt køre cc400 på spærerne. Så bliver bjælkerne mod væggene også skruet fast og diverse andre fastgørelser omkring trappe osv., men det tager man jo ikke med i beregningerne.
Så godt, så ved man det. Hvad der er mindre godt, er prisen på en HEB 220 bjælke, men skal det være flot, så koster det. Skruelim spån bliver det, og jeg vil også lægge underlag på halvdelen af spændet samt køre cc400 på spærerne. Så bliver bjælkerne mod væggene også skruet fast og diverse andre fastgørelser omkring trappe osv., men det tager man jo ikke med i beregningerne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er tilstrækkeligt med c/c 600 mm. Hvis du tog limträ i stedet for stål, ville du klare det til halv pris af stålet. Men så bliver dimensionerne snarere 190x450 mm.
Hvis jeg husker rigtigt (og det gør jeg måske ikke??) så bærer midterstøtten i en sådan konstruktion godt 60% af totalvægten.T Thridel sagde:
Måske spiller det ikke nogen større rolle for din konstruktion, det slog mig bare, da jeg læste indlægget.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kulvert beräkning värmeförlust och VVC
Värme allmänt -
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Energiberäkning inför samråd ChatGPT
Bygglov -
Beräkning av driftkostnad för villa
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Exempel på effekttariff (förbrukning och beräkning)
Elavtal, elpriser & elförbrukning