Hej.
Hvordan kan jeg beregne om min IPE bjælke størrelse 180 (”stående”profil som IPE bjælke) kan klare en punktlast midt på en 5000 mm lang bjælke fastgjort i to punkter i hver ende.
Spørgsmål, hvor meget kan en sådan bjælke klare i punktlast i kN?
Hvordan kan jeg beregne om min IPE bjælke størrelse 180 (”stående”profil som IPE bjælke) kan klare en punktlast midt på en 5000 mm lang bjælke fastgjort i to punkter i hver ende.
Spørgsmål, hvor meget kan en sådan bjælke klare i punktlast i kN?
Fremgangsmåden, forenklet beskrevet, er først at bestemme, hvilken tværsnitsklasse bjælkens dele tilhører. Der findes 4 forskellige klasser. Derefter skal du kontrollere momentkapaciteten, forskydningskapaciteten (med hensyn til forskydningsbukning, hvis det er aktuelt) og kontrollere deformation. Fremgangsmåden er forskellig afhængig af tværsnitsklassen.R Rolf007 sagde:
Jeg lavede en hurtig beregning, og tværsnittet tilhører Tværsnitsklasse 1, og jeg antog stålkvalitet S275 samt frit oplagt mellem enderne. Den maksimale punktkraft i midten begrænses af momentkapaciteten, og da bliver maksimal punktlast 36.52 kN, bemærk at udnyttelsesgraden er 100% i dette tilfælde, så det er godt med en sikkerhedsmargen. For denne punktlast bliver den tilsvarende deformation ca. 35 mm.
Hej tak for det ser, at det ikke bliver meget last, så jeg må tænke om. Jeg kan bekræfte, at stål kvaliteten er S235.
Hvis jeg skal klare 60kN fordelt på to punkter, 1/3 ind fra hver side, hvilken IPE bjælke bliver det så?
Længden 5000 mm og Max nedbøjning 3 mm
Hvis jeg skal klare 60kN fordelt på to punkter, 1/3 ind fra hver side, hvilken IPE bjælke bliver det så?
Længden 5000 mm og Max nedbøjning 3 mm
Ifølge min "bjælke-app" kræves der store redskaber: IPE450. Da bliver nedbøjningen 3 mm. God margen mod strækgrænsen da maxspændingen bliver omkring 45 MPa.R Rolf007 sagde:

Senest redigeret:
Hmm, interessant. Kan det være forskelle i profildefinitionen? Jeg kørte bare med den indbyggede IPE-bjælke ("europæisk standard") i appen. Kan ikke se bøjningstræghedsmomentet eksplicit. Hvilket bøjningstræghedsmoment brugte du? Kunne også være forskelle i elasticitetsmodul, men den varierer vel ikke meget mellem stålsorter.S scorp1on sagde:
Tillæg: Måtte have gjort noget forkert sidste gang. Nu får jeg 3,0 mm nedbøjning med IPE400 (inklusive egenvægt). 2,2 mm for IPE450. Stadig mere end dine 2,6 mm, men det ser ud til, at IPE400 er tilstrækkelig.
Senest redigeret:
En IPE400 er nok, vil duR Rolf007 sagde:
R Rolf007 sagde:
Bøjningsmodstansmoment: 23130 x 10^4 mm4, hentet fra Tibnor konstruktionstabeller.E Erik Lindroos sagde:Hmm, interessant. Kan det være forskelle i profildefinitionen? Jeg kørte bare med den indbyggede IPE-balk ("europæisk standard") i appen. Kan ikke se bøjningsmodstansmomentet eksplicit. Hvilket bøjningsmodstansmoment anvendte du? Det kunne også være forskelle i elasticitetsmodul, men den varierer vel ikke meget mellem ståltyper.
Elasticitetsmodul: 210 GPa
Det kan også være forskelle i løsningsmetoden da de fleste apps ikke bruger en analytisk metode, men en approksimativ via finite element metoden.
Du kan fx bruge en online som hedder https://clearcalcs.com/freetools/beam-analysis/au, bemærk dog at de anvender den finit element metoden. Så det er ikke en eksakt løsning men meget tæt på.R Rolf007 sagde:
Ja, det er ulempen ved apps, man ved jo ikke rigtig, hvad der er under motorhjelmen. Bedre at finde den gamle lærebog og formelsamlingen fremS scorp1on sagde: