Hej.

Hvordan kan jeg beregne om min IPE bjælke størrelse 180 (”stående”profil som IPE bjælke) kan klare en punktlast midt på en 5000 mm lang bjælke fastgjort i to punkter i hver ende.

Spørgsmål, hvor meget kan en sådan bjælke klare i punktlast i kN?

Afhænger vel af hvilken nedbøjning man accepterer?

Med venlig hilsen, fremax

Max 3mm

S
R Rolf007 sagde:
Hej.

Hvordan kan jeg beregne, om min IPE bjælke størrelse 180 (”stående” profil som IPE bjælke) kan klare en punktlast midt på en 5000 mm lang bjælke fastgjort i to punkter i hver ende.

Spørgsmål, hvor meget kan en sådan bjælke klare i punktlast i kN?
Fremgangsmåden, forenklet beskrevet, er først at bestemme, hvilken tværsnitsklasse bjælkens dele tilhører. Der findes 4 forskellige klasser. Derefter skal du kontrollere momentkapaciteten, forskydningskapaciteten (med hensyn til forskydningsbukning, hvis det er aktuelt) og kontrollere deformation. Fremgangsmåden er forskellig afhængig af tværsnitsklassen.

Jeg lavede en hurtig beregning, og tværsnittet tilhører Tværsnitsklasse 1, og jeg antog stålkvalitet S275 samt frit oplagt mellem enderne. Den maksimale punktkraft i midten begrænses af momentkapaciteten, og da bliver maksimal punktlast 36.52 kN, bemærk at udnyttelsesgraden er 100% i dette tilfælde, så det er godt med en sikkerhedsmargen. For denne punktlast bliver den tilsvarende deformation ca. 35 mm.

• Synes
fremax
  • Laddar…
S
R Rolf007 sagde:
Max 3mm
Så jeg dit indlæg nu. For den deformation gælder maks 3 kN svarende til 300 kg.

• Synes
fremax
  • Laddar…
Hej tak for det ser, at det ikke bliver meget last, så jeg må tænke om. Jeg kan bekræfte, at stål kvaliteten er S235.

Hvis jeg skal klare 60kN fordelt på to punkter, 1/3 ind fra hver side, hvilken IPE bjælke bliver det så?

Længden 5000 mm og Max nedbøjning 3 mm

R Rolf007 sagde:
Hej tack för det ser att det inte blir mycket last så jag måste tänka om. Jag kan bekräfta att stålkvaliten är S235.

om jag skal klare 60kN fordelt på to punkter, 1/3 ind fra hver side hvilken IPE bjælke bliver det da?

Længden 5000 mm og Maks nedbøjning 3 mm
Ifølge min "bjælke-app" kræves der store redskaber: IPE450. Da bliver nedbøjningen 3 mm. God margen mod strækgrænsen da maxspændingen bliver omkring 45 MPa.
Diagram af bjælkebelastning viser to nedadgående og to opadgående kræfter i kN, med status "PASS" og forskellige materialeydelser angivet.

Senest redigeret:
Tak for det, denne balk app er det noget man kan downloade for at beregne selv? Taknemmelig for forumets indlæg.

R Rolf007 sagde:
Tak for det, denne balk app er det noget man kan downloade for at regne selv? Taknemmelig for forumets indlæg.
Der findes flere, søg fx på "beam calculator". Den jeg har hedder SkyCiv. Ikke særlig intuitiv, men jeg har haft brug af den (har ikke prøvet andre).

• Synes
Rolf007
  • Laddar…
S
E Erik Lindroos sagde:
Ifølge min "balk-app" kræves der robuste løsninger: IPE450. Så bliver nedbøjningen 3 mm. God margen mod strækgrænsen da maxspændingen bliver rundt 45 MPa.
[billede]
En IPE400 er tilstrækkelig, nedbøjningen bliver da 2.6 mm.

S scorp1on sagde:
En IPE400 er nok, nedbøjningen bliver da 2.6 mm.
Hmm, interessant. Kan det være forskelle i profildefinitionen? Jeg kørte bare med den indbyggede IPE-bjælke ("europæisk standard") i appen. Kan ikke se bøjningstræghedsmomentet eksplicit. Hvilket bøjningstræghedsmoment brugte du? Kunne også være forskelle i elasticitetsmodul, men den varierer vel ikke meget mellem stålsorter.

Tillæg: Måtte have gjort noget forkert sidste gang. Nu får jeg 3,0 mm nedbøjning med IPE400 (inklusive egenvægt). 2,2 mm for IPE450. Stadig mere end dine 2,6 mm, men det ser ud til, at IPE400 er tilstrækkelig.

Senest redigeret:
  • Synes
scorp1on
  • Laddar…
S
R Rolf007 sagde:
Tak for det, denne balk app er det noget man kan downloade for at regne selv? Taknemmelig for forummets indlæg.
En IPE400 er nok, vil du
R Rolf007 sagde:
Tak for det, denne balk app er det noget man kan downloade for at regne selv? Taknemmelig for forummets indlæg.
E Erik Lindroos sagde:
Hmm, interessant. Kan det være forskelle i profildefinitionen? Jeg kørte bare med den indbyggede IPE-balk ("europæisk standard") i appen. Kan ikke se bøjningsmodstansmomentet eksplicit. Hvilket bøjningsmodstansmoment anvendte du? Det kunne også være forskelle i elasticitetsmodul, men den varierer vel ikke meget mellem ståltyper.
Bøjningsmodstansmoment: 23130 x 10^4 mm4, hentet fra Tibnor konstruktionstabeller.
Elasticitetsmodul: 210 GPa

Det kan også være forskelle i løsningsmetoden da de fleste apps ikke bruger en analytisk metode, men en approksimativ via finite element metoden.

• Synes
Erik Lindroos
  • Laddar…
S
R Rolf007 sagde:
Tak for det, denne balk app er det noget man kan downloade for at beregne selv? Taknemmelig for forumets indlæg.
Du kan fx bruge en online som hedder https://clearcalcs.com/freetools/beam-analysis/au, bemærk dog at de anvender den finit element metoden. Så det er ikke en eksakt løsning men meget tæt på.

S scorp1on sagde:
En IPE400 räcker, vill du

Bøjningsinerti: 23130 x 10^4 mm4, hentet fra Tibnor konstruktionstabeller.
Elasticitetsmodul: 210 GPa

Det kan også variere i løsningsmetoden, da de fleste apps ikke bruger en analytisk metode, men en approksimativ via finit elementmetode.
Ja, det er ulempen ved apps, man ved jo ikke rigtig, hvad der er under motorhjelmen. Bedre at finde den gamle lærebog og formelsamlingen frem :-)

S
E Erik Lindroos sagde:
Ja, det er ulempen med apps, man ved jo ikke rigtig, hvad der er under hjelmen. Bedre at finde den gamle lærebog og formelsamlingen frem :)
Præcis :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.