Jeg er helt nybegynder i snedkeri. Noget jeg gerne vil lære at gøre hurtigt og let er at beregne vinkler, så man får en bjælke til at passe i en skrå vinkel mellem to andre bjælker.

Jeg ser en film, hvor en fyr bygger en bænk, og som du kan se på billedet, har han skåret en bjælke skråt, så den passer fint der. Hvordan ved han, i hvilken vinkel han skal skære den skrå bjælke? Findes der en enkel måde at gøre dette på?

• En træbjælke skåret i sned vinkel passer perfekt mellem to andre bjælker som del af en bænk, set i værkstedets hjørne.
Senest redigeret:
Karrock
Har du gået naturvidenskab eller teknik på gymnasiet, kan du sikkert løse det med trigonometri. Ellers er en vinkelmåler meget nyttig.

En fotvinkel "speedsquare" https://www.proffsmagasinet.se/mati...PMLmhSXSydN56kzQKHvg0chHnAJGsAFMaAvUoEALw_wcB

eller et vinkelpass løser det nemt
https://www.proffsmagasinet.se/mati...bosch-gam-220-mf-vinkelmatare-digital-nb17030

https://www.proffsmagasinet.se/mati...bosch-gim-60-l-lutningsmatare-digital-ne17005

Der skal også være ret gode regneapps for (i det mindste amerikanske) tømrere, som vel i princippet er trigonometrien, men med tømrervilkår.

Man skal heller ikke undervurdere effektiviteten i at holde en regelstump, hvor den skal være, og tegne konturerne på tilstødende stykker og save derefter.

Karrock Karrock sagde:
[link]
Satans hvor godt hvis det virker! Tak for tipset!

Karrock Karrock sagde:
Har du gået natur eller teknik på gymnasiet løser du det nok med trigonometri.

Man skal heller ikke undervurdere effektiviteten i at holde et regelstykke der hvor det skal være, og tegne omridsene af tilstødende stykker og save derefter.
Hvis TS kunne regne det ud, var tråden næppe blevet oprettet, at holde regelstykket og tegne af er vel det enkleste, nogle fukssave har jo desuden faste markeringer/vinkler for 45 og 90 grader, og så er det jo let at tegne af på stykket som skal saves til uden at købe specialting.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Om TS kunnat räkna ut det hade knappast tråden skapats, at holde regelbiten og tegne af er vel det enkleste, en del fogsvansar har jo desuden faste markeringer/vinkler for 45 og 90 grader og da er det jo let at tegne af på delen som skal saves til uden at købe specialgrejor.
Fatter ikke sådan noget. Er nok bedst at jeg køber en dyr vinkelmåler som regner det ud for mig :crysmile:

Karrock Karrock sagde:
Har du gået natur eller teknik på gymnasiet løser du det nok med trigonometri. Ellers er vinkelmåler meget anvendelig.

En fotvinkel "speedsquare" [link]

eller et vinkelpas løser det nemt
[link]

[link]

Der skal også findes ret gode regneapps til (mindst amerikanske) tømrere, som vel i princippet er trigonometrien, men med tømrertermer.

Man skal heller ikke undervurdere effektiviteten i at holde en regelstump, hvor den skal være, og tegne af konturerne på de tilstødende stykker og save derefter.
Men forstår ikke rigtig, hvordan vinkelmåleren skal kunne beregne vinklen afhængig af, hvor langt ud/ind jeg vil have den skrå regel til at sidde mellem de lige regler.

S
M Förstagångsköparen sagde:
Fatter ikke sådan noget. Er nok bedst at jeg køber en dyr vinkelmåler som regner det ud for mig :crysmile:

Der er et gratis værktøj i Svenskt träs app ”Lathunden”.

• Appskærm med værktøj til beregning af vinkler i en trekant ved at indtaste base, højde, længde eller vinkel.
S sinuslinus sagde:
Der findes et gratis værktøj i Svenskt träs app "Lathunden".
Tak! Også et rigtig godt tip!

Forstår ikke sådan noget. Jeg må nok hellere købe en dyr vinkelmåler, der regner det ud for mig :crysmile:
Er det reglar som dem på billedet, du skal tilpasse? Det er jo ikke ligefrem møbelsnedkeri, så tilstrækkelig præcision opnås ved at holde reglen op og tegne af, inden du saver med svansen. Har du kap-gersav, kan du jo bruge skalaen på den og save 45 grader i begge ender.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Men förstår inte riktigt hur vinkelmåleren skal kunne beregne vinklen, afhængig af hvor langt ud/ind jeg vil have, at den skrå regel skal sidde mellem de lige regler.
Spiller vinklen virkelig så stor rolle, at den skal beregnes eller måles (elektronisk) eller er funktionen det vigtige?

F fribygg sagde:
Er det reglar ligesom dem på billedet, du skal tilpasse? Det er jo ikke præcis møbelsnedkeri, men tilstrækkelig præcision opnås ved at holde reglen op og tegne af, inden du saver med svans, har du kap geringssav, kan du jo bruge skalaen på den og save 45 grader i begge ender.
Men hvis jeg holder reglen op, kan jeg ikke tegne, fordi brættet er usavet.

F fribygg sagde:
Spiller vinklen virkelig så stor en rolle, at den skal beregnes eller måles (elektronisk), eller er funktionen det vigtige?
Helst ville jeg gerne beregne det på en enkel måde og derefter kløve reglen i den rigtige vinkel. Så er det klart. Det er jo godt, hvis det ikke ser ud som lort, men funktionen er det vigtige, ja.

Hej, ved du at cirklen er 360° og en ret vinkel er 90° fungerer en gradskive, speed square eller lignende udmærket til at lave vinklerne, selvom du ikke vil have lige præcis 45/90 graders vinkler som fukssvansen normalt kan give uden særlige målinger eller investeringer i udstyr.

F fribygg sagde:
Tja, kender du til at cirklen er 360° og en ret vinkel er 90°, fungerer en gradskive, speed square eller lignende udmærket til at fikse vinklerne, selv hvis du ikke vil have præcis 45/90 graders vinkler som fukssvansen normalt kan give uden særlige målinger eller investeringer i udstyr.
Hvis to reglar sidder i 90 grader, og jeg vil sætte en bræt som på billedet jeg uploadede i starten. Hvordan beregner jeg så, hvor mange grader jeg skal save reglen i for at kunne sætte den skråt mellem reglerne (som på billedet)?

Jeg kan gætte på, at det er 45 grader, men hvordan beregner man det uden at gætte? Hvordan skal en gradskive gøre det?

Om två regler sidder i 90 grader og jeg vil sætte en bræt som på billedet jeg uploadede i starten. Hvordan beregner jeg så hvor mange grader jeg skal save reglen i for at kunne sætte den skråt mellem reglerne (som på billedet)?

Jeg kan gætte på at det er 45 grader, men hvordan beregner man det uden at gætte? Hvordan skal en gradskive gøre det?
repeter lidt folkeskolens matematik så får du det teoretiske. Der findes gode film på youtube også, men ellers fx her https://eddler.se/lektioner/pythagoras-sats/

gradskive:
https://eddler.se/lektioner/gradskiva/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.