Hej,
skal lave en hylde med skrånende plan. Planerne skråner 20 grader, og de skal geres rundt om et hjørne (90 grader). Først tænkte jeg, at det er vel bare at stille saven på 20 graders hældning og 45 grader ger. Men ikke sa Nicke, for at få geringen på de skrånende planer endte det med en ger på ca. 41,5 grader. Det fungerer, men jeg vil gerne vide formlen for at beregne det præcist.
Nogen?

En skitse eller billede, jeg er måske træt, men fulgte ikke med i hvad du har gjort?

Jeg tror, at dette link http://www.youtube.com/watch?v=_CRJsn_pQ7Q kan give dig en idé om, hvordan du kan løse dit problem. det er bare i dit tilfælde at regne på 4-sidet kolon. hvis du følger linket til hans hjemmeside, findes der beregninger for flere vinkler.

Wikingen sagde:
Hej alle!
Fandt dette på forumet efter et stykke tid: [link]

Har fået svar men vil gerne vide formlen for udregning og desuden, hvordan man slår det på lommeregneren ;-)
Formlen for "vinkel savbord" (i tabellen i indlæg 23) er:
arccos-formel med brøk, hvor nævneren er kvadratroden af 2 gange cosinus i anden plus sinus i anden af alfa, relateret til vinkel på sågbord.
hvor alfa er "hældning overligger"

Granngubben sagde:
[billede]
hvor alfa er "hældning overligger"
Har ikke læst tråden den kommer fra, men et hurtigt blik på formlen siger, at den kan forenkles noget. Stryg toeren foran Cos-kvadrat og erstat sin-kvadrat med en etter (trig-etteren).

Arccosinus håndskrevet på ternet papir med en brøk inde i parenteser, indeholdende kvadratrod og cosinusudtryk.
Samme formel, men efter min mening et lidt pænere udseende.

Granngubben sagde:
[billede]
hvor alfa er "hældning overlægger"
Har vinklen mellem stykkerne ikke nogen betydning? Altså om man skal lave en 4-kant eller 6-kant for eksempel?
Eller blander jeg begreberne "vinkel savbord" og "vinkel savhoved" sammen?

Eller har jeg helt enkelt som sædvanligt uheld, når jeg tænker? :confused:

Senest redigeret:
ullberg
Stefan Bengtsson sagde:
Har ikke vinklen mellem stykkerne nogen betydning?
Hvis jeg har forstået henvisningerne rigtigt i denne tråd, så er det i dette tilfælde hardkodet (90 grader), Mikael L nævnte noget om det. Men selvfølgelig, ellers er den vinkel meget relevant.

/U

Matte_Nörden sagde:
Har ikke læst tråden den kommer fra, men et hurtigt blik på formlen siger, at den kan forenkles noget. Stryg toeren foran Cos-kvadrat og erstat sin-kvadrat med en ener (trig-eneren).
Tak! Det blev lidt enklere.
Formel for arccos af kvadratrod: 1 over kvadratroden af (1 plus cos² af vinkel).
Formlen gælder for hjørner med 90 grader.

Senest redigeret:
ullberg sagde:
Om jeg har forstået henvisningerne korrekt i denne tråd, så er det i dette tilfælde hardkodet (90 grader), Mikael L nævnte noget om det. Men ja, ellers er den vinkel meget relevant.

/U
Aha. Som sædvanligt med uheldet altså...;)

ullberg
Stefan Bengtsson sagde:
Aha. Som vanligt med uheldet altså...;)
Tja, selv ville jeg nok kalde det observant, men hvis du har et behov for at nedgøre dig selv så er det vel ikke min sag...

/U

Står i emnet at det er ret vinkel som diskuteres.

Njaej … Det fremgår vel klart, at det er ret vinkel, der efterlyses.

På min enhed er titlen stavet med et t. RÆT.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.