Hej, jeg har planlagt at bygge et hus og har skitseret på forhøjet væg, som passer med den byggehøjde, vi må have.

Det vil indebære, at jeg indvendigt har 114 cm til, hvor væggen skærer det 38 graders tag.

Hvordan kan jeg på en simpel måde sænke denne til 70 cm og derefter med jævne mellemrum se, hvor meget rumareal der forsvinder på sænket væg?

Findes der en god visuel måde at gøre det på?

N Nygge72 sagde:
Hej, jeg har planer om at bygge et hus og har derfor skitseret et hus med forhøjet væggeliv, som passer med den byggehøjde, vi må have.

Det ville betyde, at jeg indvendigt har 114 cm til der, hvor væggen skærer det 38 graders tag.

Hvordan kan jeg på en enkel måde sænke denne til 70 cm og derefter med jævne mellemrum se, hvor meget rumareal der forsvinder ved sænket væg?

Er der en god visuel måde at gøre det på?
Hvad er målene på huset, og hvad er den maksimale byggehøjde, du må have?

T ToreJ01 sagde:
Hvilket mål er det på huset, og hvad er den maksimale byggehøjde du må have?
Max byggehøjde 4.20, så alle ydre mål holder jeg. Derimod siger kommunen, at det kun må være 1 etage, og er der over 70 cm indervægge på overetagen, siger de, at det regnes som yderligere etage. De foreslog da at hæve bjælkelaget indendørs eller ændre tagvinkel…..

Men jeg kan ligesom ikke se vitsen med at hæve bjælkelaget (44 cm), da det bør blive det samme som at sænke taget, dvs pladsen indeni bliver den samme. Forhøjet vægliv sætter jeg jo kun for at få så meget areal som muligt, ud fra den byggehøjde jeg må have.

N Nygge72 sagde:
Maks bygningshøjde 4.20, så alle ydre mål holder jeg. Derimod siger kommunen, at det kun må være 1 etage, og er der over 70 cm indervægge på overetage siger de, at det regnes som endnu en etage. De foreslog da at hæve bjælkelaget indendørs, eller ændre tagvinkel...

Men jeg ser ligesom ikke pointen i at hæve bjælkelaget (44 cm) da det bør blive det samme som at sænke taget, dvs. pladsen inde bliver den samme. Forhøjet væggeliv sætter jeg jo bare for at få så meget plads som muligt, ud fra den bygningshøjde jeg må have.
Er vel noget, som jeg ikke forstår, men noget plads til overetage kan jeg ikke se.

• Bygningstegning af et hus med skråt tag og mål i millimeter; viser sektion uden synligt loftsområde.
T ToreJ01 sagde:
Er vel noget jeg ikke forstår, men noget plads til overetage kan jeg ikke se.
4.20 er der væg møder tag. 2.50 i lofthøjde underetage. Bredde 8700 😁

Så ingen max rygninghøjde?

T ToreJ01 sagde:
Så ingen max nockhøjde?
Nej, men Max 45 graders taghældning

N Nygge72 sagde:
Nej, men Max 45 graders taghældning
Sådan her?

• Diagram over en bygning med målinger af højde og bredde. Triangulært tag med 45 graders hældning, dimensioner i millimeter.
T ToreJ01 sagde:
Sådan her?
Ja men taghældning 38 grader. Bredden 8700mm.

Så sammenlign rummets volumen om du har 700mm eller 1140mm på væggen på førstesalen.

N Nygge72 sagde:
Ja men tagvinkel 38 grader. Bredden 8700mm.

Så sammenligne rumvolumen om du har 700mm eller 1140mm på væggen på overetage
Nyt forsøg.

• Tværsnit af hus med mål og taghældning; sektion 1, skala 1:50, oprettet af Tore Johansson.
T ToreJ01 sagde:
Nyt forsøg.
Præcis. Det, jeg så er nysgerrig på, er at vide, hvor f.eks. 1500 og 1900 havner fra gulv til loft, hvis man har 700 reps 1140 som indvendig væg, dvs hvor stor forskel det bliver på rummet.

Følger ikke med i, hvad der menes.

T ToreJ01 sagde:
Forstår ikke hvad der menes.
Jeg har huset tegnet med 1140mm i dag, hvor du har sat 700 (som kommunen) siger jeg får have. Så jeg ville se forskellen på rummet øverst som bliver med de to forskellige væghøjder.

Har man 1140 væg, så skærer gulv/loft nærmere ydervæggen ved målene 1500mm og 1900mm. Men HVOR meget nærmere end hvis væggen er 700mm.

Svært at forklare 😁

1140 har du vel om huset er tegnet sådan. Men 1500 og 1900 forstår jeg stadig ikke.

Hvis du markerer loftshøjden 1500 og 1900 i din tegning ovenfor og afstanden fra væggen, og gør det samme i en tegning med væg 1140, kan TS sammenligne arealet på overetagen med ståtilladelse. Sådan tolker jeg spørgsmålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.