948 læst ·
15 svar
948 læst
15 svar
Beregn loftshøjde indvendigt?
Hej, jeg har planlagt at bygge et hus og har skitseret på forhøjet væg, som passer med den byggehøjde, vi må have.
Det vil indebære, at jeg indvendigt har 114 cm til, hvor væggen skærer det 38 graders tag.
Hvordan kan jeg på en simpel måde sænke denne til 70 cm og derefter med jævne mellemrum se, hvor meget rumareal der forsvinder på sænket væg?
Findes der en god visuel måde at gøre det på?
Det vil indebære, at jeg indvendigt har 114 cm til, hvor væggen skærer det 38 graders tag.
Hvordan kan jeg på en simpel måde sænke denne til 70 cm og derefter med jævne mellemrum se, hvor meget rumareal der forsvinder på sænket væg?
Findes der en god visuel måde at gøre det på?
Hvad er målene på huset, og hvad er den maksimale byggehøjde, du må have?N Nygge72 sagde:Hej, jeg har planer om at bygge et hus og har derfor skitseret et hus med forhøjet væggeliv, som passer med den byggehøjde, vi må have.
Det ville betyde, at jeg indvendigt har 114 cm til der, hvor væggen skærer det 38 graders tag.
Hvordan kan jeg på en enkel måde sænke denne til 70 cm og derefter med jævne mellemrum se, hvor meget rumareal der forsvinder ved sænket væg?
Er der en god visuel måde at gøre det på?
Max byggehøjde 4.20, så alle ydre mål holder jeg. Derimod siger kommunen, at det kun må være 1 etage, og er der over 70 cm indervægge på overetagen, siger de, at det regnes som yderligere etage. De foreslog da at hæve bjælkelaget indendørs eller ændre tagvinkel…..T ToreJ01 sagde:
Men jeg kan ligesom ikke se vitsen med at hæve bjælkelaget (44 cm), da det bør blive det samme som at sænke taget, dvs pladsen indeni bliver den samme. Forhøjet vægliv sætter jeg jo kun for at få så meget areal som muligt, ud fra den byggehøjde jeg må have.
Er vel noget, som jeg ikke forstår, men noget plads til overetage kan jeg ikke se.N Nygge72 sagde:Maks bygningshøjde 4.20, så alle ydre mål holder jeg. Derimod siger kommunen, at det kun må være 1 etage, og er der over 70 cm indervægge på overetage siger de, at det regnes som endnu en etage. De foreslog da at hæve bjælkelaget indendørs, eller ændre tagvinkel...
Men jeg ser ligesom ikke pointen i at hæve bjælkelaget (44 cm) da det bør blive det samme som at sænke taget, dvs. pladsen inde bliver den samme. Forhøjet væggeliv sætter jeg jo bare for at få så meget plads som muligt, ud fra den bygningshøjde jeg må have.
Jeg har huset tegnet med 1140mm i dag, hvor du har sat 700 (som kommunen) siger jeg får have. Så jeg ville se forskellen på rummet øverst som bliver med de to forskellige væghøjder.T ToreJ01 sagde:
Har man 1140 væg, så skærer gulv/loft nærmere ydervæggen ved målene 1500mm og 1900mm. Men HVOR meget nærmere end hvis væggen er 700mm.
Svært at forklare 😁
Hvis du markerer loftshøjden 1500 og 1900 i din tegning ovenfor og afstanden fra væggen, og gør det samme i en tegning med væg 1140, kan TS sammenligne arealet på overetagen med ståtilladelse. Sådan tolker jeg spørgsmålet.