Jeg skal geringssave salningslister rundt om et par trekantede vinduer (egentlig firkantede) og har brug for lidt beregningshjælp... er ikke god til dette.
Det er de to øverste vinkler, jeg tænker på.
Da jeg groft anslog på den højre side, fik jeg det til omkring 49-50 grader, hvilket jeg gjorde ved at prøve at save på 47 grader, som er det maksimale på min sav, og der var lidt forskel. Prøvestykkerne gik ikke helt sammen. Det er det næste problem...
Findes der save, der kan klare mere end 47? Har læst andre tråde om at save kiler og lægge i saven for at vinkle listen, men det virker lidt besværligt.
Det er de to øverste vinkler, jeg tænker på.
Da jeg groft anslog på den højre side, fik jeg det til omkring 49-50 grader, hvilket jeg gjorde ved at prøve at save på 47 grader, som er det maksimale på min sav, og der var lidt forskel. Prøvestykkerne gik ikke helt sammen. Det er det næste problem...
Findes der save, der kan klare mere end 47? Har læst andre tråde om at save kiler og lægge i saven for at vinkle listen, men det virker lidt besværligt.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
arctan((595-150)/1980) = 12,7 grader giver dig den spidse vinkel. Den anden vinkel bliver så 90-12,7 = 77,3 grader. På saven tælles vinkelindstillingen som 0 grader ved et retvinklet snit. For at gera korrekt skal du stille saven på 90 - halve vinklen (eks. 90-77,3/2 = 51,4 grader).G gluecifer sagde:Jeg skal geringssavning af afslibningslister rundt om et par trekantede vinduer (egentlig firkantede) og har brug for lidt beregningshjælp... er elendig til dette.
Det er de to øvre vinkler, jeg tænker på.
Da jeg groft anslog på den højre side, fik jeg det til omkring 49-50 grader, hvilket jeg gjorde ved at prøve at save ved 47 grader, som er maks på min sav, og der var en lille forskel. Prøvestykkerne gik ikke helt sammen. Det er det næste problem…
Når saven ikke rækker til, har jeg en trekant af et stykke MDF, jeg lægger mellem tømmeret og anslaget. Fx 30 grader er let ved at lave en retvinklet trekant, hvor den ene katete er dobbelt så lang som den anden. På den måde får du 30 grader ekstra til savens normale maksimale udsving.
Tak Bernieberg! 51,4 kan jo stemme meget godt så.
Men den korte sides vinkel, med prøvestykker og øjemål ser det ud til at ligge omkring 40 grader.
Er det så 77,3/2 = 38,65 som saven skal indstilles på?
Og kan jeg nu ved hjælp af de udregnede grader beregne, hvordan vinklen på to kiler (som mellemstykker) burde være?
Men den korte sides vinkel, med prøvestykker og øjemål ser det ud til at ligge omkring 40 grader.
Er det så 77,3/2 = 38,65 som saven skal indstilles på?
Og kan jeg nu ved hjælp af de udregnede grader beregne, hvordan vinklen på to kiler (som mellemstykker) burde være?
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Vinklen oppe til venstre i din figur er 77,3 grader, og da skal saven indstilles på 51,4 grader ifølge tidligere beregning.
Vinklen oppe til højre er 90+12,7 = 102,7 grader. Da skal saven indstilles på 90-102,7/2 = 38,7 grader.
Hvis 47 grader er maks på din sav, kan du for eksempel lave en 30 graders trekant ifølge tidligere, og da indstiller du saven på 21,4 grader for at summen skal blive korrekt. Du kan lave den der trekant med vilkårlig vinkel, bare du kender vinklen, så du kan regne den resterende del ud, som saven skal justeres.
Vinklen oppe til højre er 90+12,7 = 102,7 grader. Da skal saven indstilles på 90-102,7/2 = 38,7 grader.
Hvis 47 grader er maks på din sav, kan du for eksempel lave en 30 graders trekant ifølge tidligere, og da indstiller du saven på 21,4 grader for at summen skal blive korrekt. Du kan lave den der trekant med vilkårlig vinkel, bare du kender vinklen, så du kan regne den resterende del ud, som saven skal justeres.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Bare test på et stykke overskudsmateriale, så kan man jo prøve, indtil det lykkes 
Et julegavetip er en geringsvinkel. Den måler vinklen og har en egen skala for hvad saven skal stilles på, typisk denne (findes i forskellige prisklasser afhængigt af præcision og kvalitet).
https://m.lightinthebox.com/sv/p/mi...2jnHsVyCF5y6PRsyERoCpm4QAvD_BwE#header_anchor
Et julegavetip er en geringsvinkel. Den måler vinklen og har en egen skala for hvad saven skal stilles på, typisk denne (findes i forskellige prisklasser afhængigt af præcision og kvalitet).
https://m.lightinthebox.com/sv/p/mi...2jnHsVyCF5y6PRsyERoCpm4QAvD_BwE#header_anchor
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Program för att beräkna ekonomi nytt boende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknar man dimension på väggreglar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjælp til at beregne dimension på limtræsbjælke omgående.
Byggematerialer & Byggeteknologi