9,748 læst ·
12 svar
10k læst
12 svar
Beregn bjælke for fjernelse af bærende væg
Hej,
Jeg overvejer at rive en bærende væg ned for at få en større stue. Jeg ved, at væggen er bærende, da halvdelen af væggen hen til entreen allerede er revet ned og understøttet med et stykke togrille siden for sikkert 60-70 år siden.
I hvert fald er tanken at rive hele væggen og entreen ned, og jeg har brug for lidt hjælp til at beregne. Jeg har brugt værktøjet her https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931 for at tjekke nogle beregninger. Dog er der nogle parametre, der ikke helt svarer til vores hus i værktøjet. Vores hus er gammelt med et knækket tag, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen valgmuligheder for i værktøjet.
I hvert fald, væggen jeg ønsker at fjerne er 370 cm lang som det ses på tegningen. Huset er i tegl, og jeg vil meget gerne fælde bjælken ind i væggen i stedet for at have den på søjler, hvis det er muligt (det er sådan den eksisterende kortere bjælke allerede er monteret). Beregningerne jeg har fået via værktøjet ovenfor siger, at jeg kunne bruge en 90x360 GL30c limtræsbjælke og få en deformation på 11mm, men jeg vil hellere have en stålbjælke, da det sandsynligvis vil bygge mindre.
På tegningen ses det, at der er vægge på etagen ovenover samme sted som dem, jeg skal fjerne i underetagen. Disse er der ikke længere, de er flyttet og er ikke længere i tegl, så den vægt er der ikke.
Etageadskillelsen ovenfor er træbjælkelag med bjælker på ca. 100x220mm, som er placeret med cirka 100cm cc, det er lidt forskellige mellemrum. Ovenpå er der et sammenføjet plankegulv.
Huset er 7 meter bredt, der er ca. 2,6 meter til loftet, og væggen er ca. 3 meter fra den ene side. Hullet jeg vil lave er 370 cm og strækker sig fra gavlen af huset frem til væggen, hvor trappen hviler på tegningen.
Jeg sætter pris på al den hjælp jeg kan få.
Jeg overvejer at rive en bærende væg ned for at få en større stue. Jeg ved, at væggen er bærende, da halvdelen af væggen hen til entreen allerede er revet ned og understøttet med et stykke togrille siden for sikkert 60-70 år siden.
I hvert fald er tanken at rive hele væggen og entreen ned, og jeg har brug for lidt hjælp til at beregne. Jeg har brugt værktøjet her https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931 for at tjekke nogle beregninger. Dog er der nogle parametre, der ikke helt svarer til vores hus i værktøjet. Vores hus er gammelt med et knækket tag, hvilket der selvfølgelig ikke er nogen valgmuligheder for i værktøjet.
I hvert fald, væggen jeg ønsker at fjerne er 370 cm lang som det ses på tegningen. Huset er i tegl, og jeg vil meget gerne fælde bjælken ind i væggen i stedet for at have den på søjler, hvis det er muligt (det er sådan den eksisterende kortere bjælke allerede er monteret). Beregningerne jeg har fået via værktøjet ovenfor siger, at jeg kunne bruge en 90x360 GL30c limtræsbjælke og få en deformation på 11mm, men jeg vil hellere have en stålbjælke, da det sandsynligvis vil bygge mindre.
På tegningen ses det, at der er vægge på etagen ovenover samme sted som dem, jeg skal fjerne i underetagen. Disse er der ikke længere, de er flyttet og er ikke længere i tegl, så den vægt er der ikke.
Etageadskillelsen ovenfor er træbjælkelag med bjælker på ca. 100x220mm, som er placeret med cirka 100cm cc, det er lidt forskellige mellemrum. Ovenpå er der et sammenføjet plankegulv.
Huset er 7 meter bredt, der er ca. 2,6 meter til loftet, og væggen er ca. 3 meter fra den ene side. Hullet jeg vil lave er 370 cm og strækker sig fra gavlen af huset frem til væggen, hvor trappen hviler på tegningen.
Jeg sætter pris på al den hjælp jeg kan få.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kan du præcisere hvilke vægge der findes nu og hvor togskinnerne ligger. Hvilket er materialet i skillevæggene? Mursten eller plank? Er det ombygget til enfamiliehus?
Huset er nu til dags et enfamiliehus, så vi ejer og bor i hele huset. Jeg skal se, om jeg kan være tydelig.J justusandersson sagde:

På nederste etage er den venstre del af væggen helt borte og båret op af, hvad der så ud som et stykke togskinne, da vi arbejdede med gulvene på overetagen. Så cirka 2,5 meter omtrent.

Resterende af væggene, som vi vil fjerne, er mursten. Ydervæggene er også mursten.
Denne stykke skinne/bjælke, som sidder der nu, er jo tænkt at tages ned, rive de markerede vægge ovenfor og få en længere bjælke og sætte hele vejen over (370cm)

På øvre etage var markerede vægge tidligere i mursten, disse er også for længst revet, og den lodrette på billedet flyttet ca. 20 cm mod trappen. Den vandrette væg på overetagen er på samme sted som på tegningen, men nu er det en træreglvæg med, hvad jeg tror, er 45x95 reglar, og hvad jeg kan se med regelfinder, synes det at ligge med cc45.
Dette på overetagen vil vi altså ikke gøre noget med, men jeg giver blot denne information, hvis det skulle påvirke eventuel bæreevneberegning for bjælken på nederste etage, da jeg antager, at en murstensvæg vejer en hel del mere end en træreglvæg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Vægges egenvægt er lille i forhold til tag- og bjælkebelastninger, hvor den såkaldte nyttige belastning fra personer og indretning er den dominerende faktor. I Helsingborg er snemængderne heller ikke så store, især ikke med et brudt tag. At ydervæggene er murede teglstensvægge behøver du ikke fortælle, men det er lidt usædvanligt med 1/2-stens teglstensvægge som kernevægge. Jeg vil forsøge at kommentere mere lidt senere. Tegningerne er eksemplariske.
Nej, noget videre sne har vi ikke her, sammen med den dårlige isolering i disse gamle huse så tøer sneen oftest bort, før den når at lægge sig på tagene. At det var usædvanligt med skillevægge, der er murede, var jeg ikke klar over. Sådan er flere huse bygget i dette område. Overskud af tegl måske ved byggetidspunktetJ justusandersson sagde:Vægges egenvægt er lille i forhold til tag- og bjælkelagets belastninger, hvor den såkaldte nyttelast fra personer og indretning er den dominerende faktor. I Helsingborg er snebelastningen heller ikke så stor, især ikke med et knæk tag. At ydervæggene er murede teglvægge behøver du ikke fortælle, derimod er det lidt usædvanligt med 1/2-stens teglvægge som skillevægge. Jeg vil forsøge at kommentere mere lidt senere. Tegningerne er forbilledlige.
Jeg har taget et billede af, hvordan det hele ser ud i virkeligheden. Den gule markering er, hvor skinnen/bjælken er, og den røde markering er, hvor vi vil fjerne væggen.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ah forstår jeg dig r'tt i at du mener at det ikke er almindeligt at hjertevæggene er så tynde som 1/2 mursten?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Lasten på hjertvæggen er omkring 15 kN/m. Hvis man tager i betragtning, at bjælken skal erstatte en hjertvæg (dvs. en primær bærende konstruktion) og at spændvidden er 3,7 m, så bliver den lavest mulige limtræsbjælke 215x315. (Der findes flere, men højere varianter) Et stålalternativ er HEA 200. Med beklædning bliver højdeforskellen ikke afgørende stor. De monteringsmæssige fordele med limtræ opvejer ifølge min opfattelse. Bjælken skal uanset type hvile på to søjler, som igen skal stå på kældervæggen. Alle varianter af limtræsøjler er tilstrækkelige. Valget bør træffes under hensyntagen til bjælkens dimensioner. Eftersom tiltaget kræver byggemelding med konstruktionsberegning, foreslår jeg, at du kontakter en lokal konstruktør.
Jeg takker for svar.J justusandersson sagde:Belastningen på hjertevæggen er omkring 15 kN/m. Hvis man tager hensyn til, at bjælken skal erstatte en hjertevæg (dvs. et primært bærende værk) og spændvidden er 3,7 m, så bliver den mindste mulige limtræsbjælke 215x315. (Der findes flere, men højere varianter) Et stålalternativ er HEA 200. Med indkapsling bliver højdeforskellen ikke afgørende stor. De monteringsmæssige fordele ved limtræ opvejer efter min opfattelse. Bjælken skal uanset type hvile på to søjler, som igen skal stå på kældervæggen. Alle varianter af limtræsøjler dur. Valget bør træffes med hensyn til bjælkens dimensioner. Da foranstaltningen kræver byggeanmeldelse med konstruktionsberegning, foreslår jeg, at du kontakter en lokal konstruktør.
En lokal konstruktør vil blive ansat, når det er tid. Vil blot undersøge lidt.
Hvordan kan det være, at man ikke kan indfælde bjælken i væggen, så den hviler på murstenene? Den eksisterende bjælke er jo monteret på denne måde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det måske man kan, men det er ikke noget man kan beregne på afstand. Man skal kende kvaliteten på tegl og mørtel. Punktlasten bliver desuden højere end med den nuværende bjælke.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Beräkna stålbalkar för travers 500kg
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Beräkna nedböjning på limträbalk för pergola
Altan & Uteplats -
Beräkna balkdimension för upprätning av stuga
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Beräkna balk för ojämnt golv
Golv