Jeg har brug for hjælp til at beregne belastningen for en træterrasse, der skal stå på plinter. Egentlig tror jeg ikke, at det virkelig er nødvendigt, men jeg synes, det er interessant og vil gerne forstå, hvordan man regner det ud.

Jeg har brugt Svenskt Träs kalkulator (https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altanbjalklag-ute-pa-plintar/) til at beregne en træterrasse, 5,4x4,0m på 12 plinter. Se vedhæftet billede.

Kalkulatoren giver belastningerne:
Egenvægt 0,3kN/m²
Nyttelast 3,5kN/m²

Jeg gætter på, at snelast ikke er inkluderet i dette, så det giver i mit tilfælde yderligere 3.0kN/m² (snezone 3).

Hvis man derefter regner med, at 1kN omtrent svarer til 100kg, betyder det så, at konstruktionen vil "veje" cirka 0,3 * 5,4 * 4.0 = 6,48kN eller 648kg. Med nyttebelastning og snezone bliver det (0,3 + 3,5 + 3.0) * 5,4 * 4,0 = 146,88 kN eller 14688kg?

Eftersom træterrassen vil have mere eller mindre jævn belastning over hele området, burde det vel betyde, at hver plint vil have en maksimal belastning på 146,88 / 12 = 12,24kN?

Jeg har flere overvejelser, men jeg tænker, at jeg starter med det ovenstående, så kan vi se, hvor rigtigt eller forkert jeg har tænkt og forstået det indtil videre. Tak på forhånd!

• Konstruktionsdiagram for trädäck på plintar med dimensioner, belastningsnormer, og specifikationer for bjælker og bærebjælker.
Indså nu også, at man måske ikke behøver at regne med både fuld nyttelast og fuld snelast samtidig...

Jeg kiggede nemlig på færdigstøbte plinte nu, og f.eks. Benders plinte har en maksimal belastning på 4kN alternativt 8kN, hvis man stiller dem på en betonplade.

Som jeg skrev i går, så er det vel ikke rimeligt at både regne med maksimal nyttelast (3,5kN/m²) og maksimal snelast (3,0kN/m²), man vil jo ikke sidde 20 personer på trædækket og alt hvad der nu regnes ind på nyttelasten samtidig med, at der ligger 3m sne over hele trædækket...

Men selv hvis man tager noget midt imellem, sig 5kN/m², så bliver det jo for meget for pillerne...

5kN/m² * 5,4m * 4,0m = 108kN
108kN / 12 = 9kN, hvilket er mere end hvad i hvert fald Benders piller kan klare, og det er desuden når man stiller dem med betonplader under.

Så jeg ved ikke, om det er mig, der har regnet forkert, eller om det er så enkelt, at jeg ikke kan sætte i perspektiv, hvor meget 5kN/m² egentlig er. Jeg ved ikke, det er måske endda urimeligt at komme op på 3,5kN/² (som Svenskt Træ's kalkulator bruger) på et "almindeligt" trædæk.

Jeg fortsætter med mine overvejelser, selvom jeg ikke har fået nogle svar endnu... 😅

Under plintene har jeg tænkt mig at frostisolere med XPS250, som (en kortere tid) kan klare 250kN/m². Plinten, jeg har kigget på, er 185x185mm, dvs. 0,034m². Tænker jeg rigtigt, at hvis isoleringen kan klare 250kN på 1m², så kan den klare 250 * 0,034 = 8,5kN på 0,034m²?

Dog skal jeg have en betonplade på 400x400x50mm mellem isoleringen og plinten, så plinten kan klare 8kN i stedet for 4kN. Regner jeg på samme måde, bliver det 0,4 * 0,4 * 250 = 40kN.

Her føles det i hvert fald som om, der ikke burde være nogen problemer. Jeg er mere bekymret over mine beregninger i tidligere indlæg, om at nyttelast + snelast (selvom man kun delvist tager dem med) bliver over 8kN per plint...

K
Hvad er det for jord? Du ser ud til at antage, at jorden er ubevægelig, og soklerne er det svage punkt..

350kg/kvm er højt!! Og en skabelon. For at sætte det i perspektiv, så er det 4 personer på 87kg, der står på 1 kvm. I alt skal du så have 86 personer på din terrasse.. Det vil jo næppe ske mere end en enkelt gang i terrassens levetid. Og selv om det så er over, hvad den er dimensioneret til, vil den næppe kollapse, men snarere sætte sig lidt. Så er der større risiko for, at der findes defekter i træet (naturlige eller skabt, når terrassen blev bygget), som svigter før.. Dimensioneringsværktøjet er godt. Men man skal også sætte det i virkeligheden også. Organisationen bag lobbyer jo for at sælge mere af branchens produkter..

Hvad skal du have af ting ellers? Bord, stole, grill osv vejer jo ingenting i sammenligning. Og skal man have spabad eller pool på, skal man nok konstruere derefter med støtte korrekt direkte under poolen og næppe en skabelon, hvor man teoretisk har beregnet, at lasten fordeles 5m længere væk.

Hehe, nej, det handler vel mere om, at det var enklere at regne på det, da der findes datablad/specifikationer for de ting. Jeg antager, at det er sværere at regne på jordens bæreevne, da det afhænger af så mange parametre. Det er for øvrigt silt/ler.

Lyder i hvert fald som det, jeg skrev i slutningen af indlæg #3, at jeg nok skulle indse, hvor meget 3,5kN/m2 eller 350kg pr. kvm virkelig er. Vi skal ikke have nogle spabade eller lignende, men det er vel eventuelt, at man bygger et halvtag, som så delvist vil blive understøttet af stolperne. Men det er vel stadig meget mindre belastning, end hvad et spabad med relativt lille areal og høj vægt belaster.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.