Hej!
Jeg er i gang med at renovere taget på et sommerhus. Det er et ensidet tag.
Tanken var at lægge plade på taget. Men nu er jeg begyndt at overveje betontegl i stedet.
Spørgsmålet er, hvad mine Kertobjælker, jeg har brugt i taget, kan holde til.
Bjælkerne er i dimension 45X360mm.
cc mål mellem bjælkerne 1200mm
Bredde på huset (spændvidde) 4900mm
Længde på huset 9550mm
Taghældning 15 grader
Snøzone 1,5

Der ligger ru brædder på taget, og taget skal også isoleres.

Er der nogen, der har lidt styr på dette, eller som har et link til et beregningsprogram?

Tak på forhånd!

Velkommen til Byggahus forum!

Der er mange links til styrkedata for Kertobjælker på nettet. F.eks. denne:
https://www.metsawood.com/se/kerto-lvl/Pages/default.aspx
Kertobjælkerne har en typebetegnelse, som man skal kende til for at finde de rette værdier. Det er altså ikke nok med måloplysningerne. Styrken ligger i samme område som limtræ.

Tak for linket.
Det eneste, der står på bjælkerne, er Ultralam aug 2015. Har købt dem på blocket, så jeg ved ikke mere..

Jeg ved, at moelven tidligere havde et beregningsprogram, hvor man kunne indtaste sine mål og tagvinkler mm, og derefter få de nødvendige dimensioner frem. Jeg kan dog ikke finde siden længere.

Ultralam er russiske bjælker. De har en hjemmeside med adressen ultralam.com. Der findes tekniske oplysninger. Hvis bjælkerne mangler typebetegnelse, kan du altid betragte dem som tilhørende den svageste kategori. Det kræver dog visse kendskaber til styrkelære for at kunne tolke oplysningerne. Vægtforskellen mellem plader og betonfliser er ikke så stor i forhold til normale snelaster. Særligt ikke hvis huset ligger længere mod nord. Teglsten er betydeligt lettere end betonfliser. Variationen mellem forskellige producenters betonfliser kan være ret stor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.