Hej forum,

Jeg har en væg opbygget ifølge tabellen. Har jeg beregnet væggens totale U-værdi på den rigtige måde?

Excel-tabel over vægkomponenter, viser tykkelse og lambda-værdier for standardgips, K-plywood, isolering og udegips, med beregnet u-værdi på 0.36.

Mvh

Hej, nej din beregning er ikke korrekt. Se nedenfor:

Skema viser byggekomponenters lagtykkelse, varmeledningsevne og R-værdi for beregning af U-værdi med mineraluld og træregler inkluderet.

Jeg har også antaget, at du ikke kun har isolering i væggen men også træregler.

Jeg har nu læst på mere og lært, at man normalt beregner BÅDE ud fra u-værdi metoden og lambda-metoden, og derefter bruger et gennemsnit af disse. Jeg kan dog ikke få dit eksempel huggan til at passe, er du 100% sikker på, at det stemmer? Umiddelbart synes jeg også, at 0,559 lyder lidt højt.

Her har jeg gjort et nyt forsøg med både lambda og u-værdi kombineret:

Beregningstabel for vægkonstruktion med materialelag, tykkelse og u-værdier ifølge både lambda- og u-værdimetoder, samt et samlet U-middel på 0,403.

Hvis I har excel-skabeloner at dele ud af, er jeg interesseret :rofl:

Din udregning er helt korrekt nu, bortset fra at du ikke har taget hensyn til eventuelle kuldebroer.

Jeg fandt en fejl i min formel, som jeg rettede, tak for påmindelsen.

Diagram af materialeegenskaber for vægkonstruktion, inklusive tykkelse, lambdaværdi, andel og beregnet U-værdi, med brug af to metoder.

Stort tak for eksemplet huggan!

For den interesserede, som måske finder dette indlæg i fremtiden, kan jeg tilføje lidt, som jeg har lært i dag, sakset fra en bog:

lambda-metoden eller u-værdimetoden?
En nøjagtig beregning skal udføres med flerdimensionelle modeller på computer. Med håndberegningsmetoder kan gennemsnitsværdier beregnes på to forskellige måder, der giver yderpunkterne. Den ene metode, lambda-værdimetoden, giver en for høj U-værdi. Den anden metode, U-værdimetoden, giver en for lav U-værdi. Ved praktiske beregninger skal man beregne U-værdien med begge metoder og derefter danne et gennemsnit af de tilsvarende varmemodstande.

U-værdimetoden
Ved U-værdimetoden forudsættes, at al varmeflow sker vinkelret mod væggen. Varmeflowet i de to materialer sker uafhængigt af hinanden, og der sker ingen varmetransport i sideled. Væggens U-værdi bliver da en vægtet gennemsnitsværdi af de forskellige deles U-værdi.

lambda-værdimetoden
Ved lambda-værdimetoden forudsættes i stedet, at de forskellige materialer har "uendelig" varmeledningsevne i tværled. Flowet gennem væggen vil da være det samme overalt. Beregningsmæssigt danner man i dette tilfælde først en vægtet gennemsnitsværdi af de forskellige deles lambda-værdi.

• Synes
mikael.bjorn
  • Laddar…
H huggan sagde:
Din udregning er helt korrekt nu, bortset fra at du ikke har taget hensyn til eventuelle kuldebroer.

Jeg fandt en fejl i min formel, som jeg rettede, tak for påpegelsen.

[billede]
Hej huggan.

Jeg beregner normalt ikke U-værdier, men skal aflevere en U-værdi beregning til kommunen.
Jeg er kommet så langt, at jeg har fået Rtot-Lambda, men er interesseret i, hvordan du får tallene for RtotU og Rtot?

Hvordan ser formlen ud i de respektive celler? Det ville hjælpe en hel del:)

Send en pm med din e-mail, så sender jeg excelfilen.

Tak huggan!!!

John Dalhov John Dalhov sagde:
Tak huggan!!!
Hej, jeg skal også beregne u-værdi på bygningsdele forud for startbesked/byggetilladelse. Kan jeg også få del i excel-arket du brugte til dit regneeksempel? :-) tak på forhånd!

Her er filen.

• Synes
ulfben
  • Laddar…
Tak!

H huggan sagde:
Her er filen.
Tak for at du har lagt Excelfilen op.
Sidder og prøver at forstå, hvordan alle formler er lavet, og har en overvejelse nu.
Hvis man vil bruge også 4a+4b, så føles det som om, at % andel ikke kommer med i "RtotU:"
ved "spore overordnede"

Skærmbillede af en Excel-tabel med byggematerialer, tykkelser og beregnede U-værdier, inklusive trægulv og mineraluld med pile, der viser formler.

Det er korrekt, for jeg fjernede forbindelsen en gang, da jeg lavede en vestkystskivefacade, som ikke har regler i sig. Ved du, hvordan du skal løse formlen?

View attachment 675687[/QUOTE]
H huggan sagde:
Det stemmer, for jeg fjernede forbindelsen én gang, da jeg lavede en vestkystpladefacade, som ikke har reglar i sig. Ved du, hvordan du skal løse formlen?
Jeg har ikke styr på, hvordan jeg skal skabe den formel. Taknemmelig, hvis du kan give mig den?:)
Kan man ikke fortsætte på samme linje også for U-værdimetoden? I stedet for at lægge procentsatsen i summen RtotU: Det føles som om procentsatsen påvirker alle linjer da?

View attachment 675844

Senest redigeret:
Kan ikke se bilaget, men hvis du bare kopierer formlen under kolonne λ-medel for 3a 3b, så får du det rigtigt. Øvrige celler behøver du ikke ændre. Virker det ikke, må jeg uploade igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.