Jeg opfatter det som en bjælke med 5 m spændvidde, der skal bære en last på 121 kN (41 kN punktlast i midten, resterende jævnt fordelt).

Styrkemæssigt kræves en bjælke, i stål S355, af omtrentlig dimension HEB180 eller VKR220x120x10.

Nedbøjningen for disse stålbjælker ligger sandsynligvis i nærheden af din limtræsbjælke 90x450 (afhængigt af limtræs kvalitet).

Hvert støttepunkt skal bære lidt over 60 kN. Der bliver det vel stålstolper?

Fra begyndelsen er der to åbninger i den bærende væg med en søjle/vægstump i midten. 41 kN er den totale belastning på søjlen/vægstumpen i midten. Derefter er der placeret en kertobjælke på hver side. Halvdelen af belastningen fra bjælken overføres til søjlen/vægstumpen fra hver side. Linjelast 16 kN/m. Husmodulbredde 2,55m (Älvsbyhus). 2x2.55/2 x 16 = 40.8 = 41 kN.

Og så skal søjlerne i hver yderende tage lige så meget (41 kN) hvis jeg tolker beregningen korrekt, eller tager jeg fejl?

Senest redigeret:
Så det er ingen punktlast i midten men et understøttelse?

Med 41k N på i alt tre understøttelser bliver den totale last 123 kN. Fem meters spændvidde og 16 kN udstrakt last giver dog kun 80 kN.

Får det ikke helt til at hænge sammen. Har du måske en skitse at dele med os?

Jeg har en tegning af, hvordan det ser ud fra begyndelsen ved hver åbning. Hvordan vedhæfter man en pdf?

Mener du, at to stk. Kertobalkar, (L = 2,55 m), som bærer 41 kN hver, skal erstattes med en frit understøttet bjælke med spændvidde 5,1 m og 82 kN udbredt last?
Søjlen/vægstumpen fjernes?
Ingen punktlast?

ja det er to kertobalkar som bæres af en søjle i hver ende. De mødes på hver side af modulskarven i huset og bygges sammen som en vægstump.
Hvis jeg regner på linjelast 16kN per meter, så får jeg 2,55*16=20,4kn (husmodulerne er 2,55m brede) på hver søjle. Og eftersom det i dette tilfælde er fire søjler, der tager 20,4kN stykkes, så bliver det jo ca. 41kN, som bjælken skal bære på midten, hvis man fjerner vægstumpen. og da øges jo selvfølgelig trykket på de to nye søjler, som skal bære 5m spændvidde, og da burde det jo blive det dobbelte af, hvad det er i dag, eller har jeg forkert.

Fredrik Olofsson sagde:
Jeg har en tegning på, hvordan det ser ud fra starten på respektive åbning. Hvordan vedhæfter man en pdf?
Tryk på "udvidet svarfelt", gennemse filen, upload den.

Hvor kommer 16 kN/m fra?

16kN kommer fra tillverkaren af huset.

Vedlagt er tegning af, hvordan en åbning med aflastende kertobalk ser ud. Det er to sådanne ved siden af hinanden, som bygges sammen på midten og danner en vægstump på midten.

Har jeg forstået det rigtigt?
1. Hustillverkaren siger, at Kertobalkerne er dimensionerede til 16 kN/m.
2. Du vil fjerne vægstumpen og have en stålbjælke med spændvidde 5,1 m i stedet for de to Kertobalker.

Jeg får det til, at den nye bjælke skal bære 16x5,1 = 82 kN, udbredt last.

1. Ja
2. Præcis

og som punkt 3 så bærer hver søjle ifølge tegningen, hvis jeg regner korrekt, 20,4kN eftersom de hver især tager halvdelen af lasten på 2,55m spændvidde.

Flere spørgsmål:
Du skrev, at du har lavet en beregning af en limtræsbjælke 90x450, har du stadig den?
Hvilket nedbøjning gav beregningen?
Anbefaler den maks nedbøjning L/400?
Hvilken søjlelast gav beregningen?

Spørger kun for at mindske risikoen for misforståelser.

Det er netop det, der er problemet. Den beregning gælder ikke længere i dag. I dag skal man tilsyneladende have en bjælke, der er 115*450. Ifølge de tidligere normer kunne jeg bruge en bjælke, der kun var 90mm bred. Hvis man skal have en retningslinje på en limtræsbjælke ifølge de nye normer og bruger moelvens lagerbjælkeprogram som reference, giver det en nedbøjning på 12mm og L/426 på en bjælke, der er 115*450mm. Beregnet dimensionering af søjlelast er 46,7kN.

• Synes
Vante
  • Laddar…
Mulige bjælkedimensioner er:

IPE270, lettest, smallest, højest
HEA220 bredest
HEB200, tungest, lavest

Alle tre er bredere end 90 mm. Hvis du absolut ønsker en bjælke, der er højest 90 mm bred, må du gå til smeden og bede ham/hende svejse en bjælke med flanger 90x20 og bjælkehøjde 260 mm, gerne en kassedrager med dobbeltvægplader for at undgå risiko for kipning.

Det bliver en redig bjælke det! Overvej lidt, hvordan du fører lasterne ned i jorden også. Så er der jo det der med fast inspændte oplag, som kan være interessant at overveje.

Nabomanden: Kan du ikke lave en tilsvarende beregning, som du gjorde for den anden bjælkemand?

Det er jo egentlig synd at lægge den frit.

Locke sagde:
Det bliver en ordentlig bjælke det! Tænk lidt over, hvordan du fører belastningerne ned i jorden også. Så er der jo det med fast indspændte understøtninger, som kan være interessant at overveje.

Granngubben: Kan du ikke lave en tilsvarende beregning, som du gjorde for den anden bjælkemand?

Det er jo egentlig synd at lægge den frit.
Hvad mener du med fast indspændte understøtninger? Hvorfor er det synd at lægge den frit? Nu følger jeg ikke med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.