jeg undrer, hvor meget man kan belaste en almindelig tagstol model rammeværk 195 mm som sidder med cc 60 på en garage med 27 graders taghældning.
Jeg fik nemlig svar fra firmaet, der producerer tagstole, at man kan gå rundt på loftet (vi har lagt gulvplader på en del af loftet), men de anbefaler ikke opbevaring på loftet på mere end 50 kg/m2.
Hvordan hænger det sammen? Det kan tilføjes, at vi, som tænkte på at gå på loftet, definitivt vejer mere end 50 kg...

Der er forskel på en last jævnt fordelt med 50 kg på hver kvm og en punktlast på 100 kg. Så det er ingen fare at gå der.

Var det samme firma, der svarede på dit spørgsmål, som havde lavet tagspærene?
Hvor meget man kan belaste afhænger af tagspærens dimensionering, så det er risikabelt at sætte en generel tal.
Da jeg fik fremstillet tagspær (på en tagspærfabrik) til min garage, gav jeg dem følgende vilkår:
CC 800. Betontag + brædder udvendigt og k-plywood + gips indvendigt.
Efter betaling ;) fik jeg tegningen, hvor alle indgående elementer er specificeret, og hvor de procentuelt ligger i forhold til margen for knæk, bøjning & træk.
Uden et sådan grundlag bliver de svar, du får, nok mest generelle gæt.

Jeg ville høre netop meninger her i forumet. Garaget har vi bestilt fra en husfabrik i Litauen, meget solidt bygget af førsteklasses materialer og af dygtige håndværkere. Tegninger vi fik er ikke komplicerede, men de er ikke lige så specifikke som dem man får fra svenske producenter. Det var projektlederen på fabrikken, der foreslog at lægge gulv på loftet, fordi vi har ca. 1,7 som højeste der og kan bruge loftet til opbevaring. Derfor blev jeg lidt overrasket, da han skrev, at man ikke skal belaste gulvet så meget. Jeg har også tænkt, at der er forskel på langvarig belastning, men min første refleksion var, at hans svar var for at være på den sikre side, snarere end hvad tagspær faktisk kan tåle. Kiggede på links, der blev anbefalet, men fandt ingen tabel eller beskrivelse om loftetage og belastning inde på loftet.

50kg/m2 er en normlast på vindsrum der kun kan nås via en luge. Disse 50kg/m2 skal være ud over egenvægten af bjælkelaget og kaldes nyttelast. Er der nogle egenvægte specificeret på tegningen, eller kan man se bjælkelagsopbygningen?

Tak, det var det jeg undrede mig over - om det svar jeg fik var "standardsvar".
Ser ingen problemer med spær over garagen, nu ligger der ru-brædder på ca. 2/3 dele af loftet.
Jeg sammenlignede med spærplanen for huset vi bygger (Anebyhus) og reflekterede, at spærene ligger tættere over garagen og er af 45x195 selvom spændvidden kun er 7m.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.