Jeg har et problem med en gulvkonstruktion, der er udført af det byggefirma, jeg har hyret, og ingeniørerne vil ikke tage ansvar for løsningen og har henvist mig til en letbjælkeproducent.

Som I kan se i den vedhæftede skitse, drejer det sig om et fagværk i letbjælke, som er 250 mm høje, hvor en OSB-plade skal sænkes ned mellem bjælkerne for så at lægge Minerit-plader og klinker på.

Understøttelsen til OSB-pladerne er to 45x170 regel, der hviler på blindbunden, som igen hviler på den nederste flang/regel af letbjælken.

Dimensionerne af delen af gulvet er 2000mm x 2200mm. En trappe skal også hvile på gulvet. Letbjælkerne er 7500mm lange og har 3 støttepunkter.

Min overvejelse er, om den nederste flang af letbjælken kan bære vægten af denne type konstruktion.

Kan nogen hjælpe mig?

Jeg ville ikke uden videre gøre sådan, den som konstruerede bjælken har nok tænkt sig, at lasten skal komme ovenfra på den øvre flange, nu vil der blive en vis trækbelastning i bjælkens liv, hvilket jeg mistænker ikke er meningen.
Hvis en bygningskonstruktør ikke vil tage ansvar for denne konstruktion, ville jeg blive forsigtig.

Tak, det var også min tanke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.