Bygger vinterbonet kolonihavehus og har brug for tips til ydre beklædning, af indlysende grunde (15 kvm) vil jeg bygge så tyndt som muligt, helst med en stående panel. Jeg kiggede på en byggecontainer som syntes at have en tynd panel der lignede sporet MDF, min byggehandel havde ingen idé om hvad det kunne være.
Er der nogen på byggahus.se der har tips til tynd beklædning?
Er der nogen på byggahus.se der har tips til tynd beklædning?
Nja, ikke for mig, men hvis nogen skulle kontrolmåle, er der risiko for, at de 15 kvm bliver noget mere, det er jo en centimeterjagt på indersiden, hver centimeter tykkere væg mindsker det anvendelige gulvareal med 0,143 kvm.
Så lige nu prioriterer jeg isolering frem for tyk panel, det afhænger selvfølgelig af, om jeg kan finde et tyndt anvendeligt materiale.
Så lige nu prioriterer jeg isolering frem for tyk panel, det afhænger selvfølgelig af, om jeg kan finde et tyndt anvendeligt materiale.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Dine argumenter føles lidt pjattede.psamuels sagde:Nja, ikke for mig, men hvis nogen skulle kontrollere målingerne, er der risiko for, at de 15 kvm bliver noget mere, det er jo en centimeterjagt på indersiden, hver centimeter tykkere væg mindsker det anvendelige gulvareal med 0,143 kvm.
Så lige nu prioriterer jeg isolering frem for tyk panel, det afhænger selvfølgelig af, om jeg kan finde et tyndt brugbart materiale.
Hvorfor ikke bygge i 0,7 plade eller tagpap, hvis du er så bange for millimeterne?
At afstå fra faste lægter/faste lister sparer dog et par centimeter.
Z-panel, helst liggende er enkelt, billigt og teknisk korrekt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jo jeg forstår, at det var tramsigt fra din side set. Jeg undskylder!psamuels sagde:
Skal du have det absolut tyndeste, er det nok sporet, falsede plywood, der gælder. Ved dog ikke, hvad det koster...
Skal du spare centimeter, måske skal du også kigge på uretanisolering. Isolerer bedre, så det går måske at krympe vægtykkelsen der også.
I øvrigt er alle falsede paneler som stockpanel og fjeldpanel tyndere end lockpanel.
Men jeg undrer, om kommunale embedsmænd virkelig bekymrer sig om lockläkten, hvis de skulle finde på at kontrollmåle.
Senest redigeret:
Enig, det er nok et teoretisk spørgsmål, da en så lille afvigelse som paneltykkelsen ikke er noget, man vil bekymre sig om, når man laver en kontrolmåling. Medmindre du har en konflikt med en nabo, der vil lave en sådan kontrolmåling.
Knockonwood - ingen fare, deraf smiley.
Ingen konflikter med naboer, men der er en del petimetrar i området som forekommer at være i familie med Jante.
Jeg ved, at der anmeldes en del i området, så der er grund til at være på vagt.
Det værste, der kan ske, er vel måske, at kommunen vil udstede byggetilladelse og tage byggeretsareal.
Nå, jeg takker for tipsene og vender tilbage med, hvad det bliver for ydre beklædning.
Ingen konflikter med naboer, men der er en del petimetrar i området som forekommer at være i familie med Jante.
Jeg ved, at der anmeldes en del i området, så der er grund til at være på vagt.
Det værste, der kan ske, er vel måske, at kommunen vil udstede byggetilladelse og tage byggeretsareal.
Nå, jeg takker for tipsene og vender tilbage med, hvad det bliver for ydre beklædning.
Medlem
· Halland
· 4 502 indlæg
Skal skuret være i Norrland? Altså, jeg ville have brugt tyndere afstandsbrædder og panel, men ikke lavet en dårligere ventileret væg eller brugt mærkelige materialer. Isolering - det meste varme går gennem taget, så hvorfor ikke fokusere der i stedet (brug lavhældende tag) og brug 45x95 i væggene? Eller 45x70 og så krydsfiner på indersiden i stedet for spån så bliver det lidt stærkere. Eller mere isolering i gulvet. Indtil 70'erne havde de fleste permanente huse kun 70-100 mm i væggene. Driftøkonomien håndterer du ved at sænke indendørstemperaturen.
Har du virkelig overvejet, om du har brug for de der centimeter? Typisk speciel møblering eller sådan. Afhænger selvfølgelig af, hvor skuret står, men regner det meget, ville jeg prioritere en rigtig ydervæg.
/Anders
Har du virkelig overvejet, om du har brug for de der centimeter? Typisk speciel møblering eller sådan. Afhænger selvfølgelig af, hvor skuret står, men regner det meget, ville jeg prioritere en rigtig ydervæg.
/Anders
Boden findes i Stockholm, stamme bliver 45x95 + 50mm celleplast (ydre isolering), og tynd afstandslægte. 200mm isolering i taget (fladt). Lige nu kigger jeg på stående Z-panel alternativt en plastpanel. Har som sagt set byggecontainere med sporet MDF, det er imidlertid svært at få fat i, jeg må tjekke med bræddegården en gang til.
Klik her for at svare