Hej
Vi er i gang med at renovere et gammelt bindingsværkshus fra århundredeskiftet og har bygget indersiden af alle vægge op med isoleringsblokke af leca. I renoveringen har vi også fået et antal gamle mursten til overs, som jeg tænkte, vi skulle "beklæde" en af gavlene med, og så skulle det gå helt op til kip.
Det føles som om jeg har to alternativer (andre forslag modtages gerne).
1. Mure "inderstablen" direkte mod lecablokkene. Spørgsmålet er så, om man skal have mørtel mellem leca og murstenene, eller om de to vægge skal forbindes på en anden måde.
2. Skære murstenene på dybden og fastgøre dem som en slags klinke-variant.
Taknemmelig for tips om, hvilket alternativ der er bedst og nemmest at gøre selv?
#tegl #murstensvæg #indervæg
Vi er i gang med at renovere et gammelt bindingsværkshus fra århundredeskiftet og har bygget indersiden af alle vægge op med isoleringsblokke af leca. I renoveringen har vi også fået et antal gamle mursten til overs, som jeg tænkte, vi skulle "beklæde" en af gavlene med, og så skulle det gå helt op til kip.
Det føles som om jeg har to alternativer (andre forslag modtages gerne).
1. Mure "inderstablen" direkte mod lecablokkene. Spørgsmålet er så, om man skal have mørtel mellem leca og murstenene, eller om de to vægge skal forbindes på en anden måde.
2. Skære murstenene på dybden og fastgøre dem som en slags klinke-variant.
Taknemmelig for tips om, hvilket alternativ der er bedst og nemmest at gøre selv?
#tegl #murstensvæg #indervæg
Det går godt at mure en fondvæg indenfor, men den må ikke falde. Så fastgøres murarkramler i lecan og mures ind mellem skiftene på fondvæggen. Det skal være som en 90 graders vinkel på den del, der skal være i fondvæggen. Passende for hver meter i længden og hver meter op i skiftene + øverst lidt tættere. Så vil fondvæggen stå på egen hånd og holdes på plads for ikke at falde. Der findes forskellige typer, og de skal være i rustfrit stål.
https://www.google.com/search?q=mur...wPAPj4nuwQo&oq=murarkkramlar&gs_lp=Egxnd3Mtd2
https://www.google.com/search?q=mur...wPAPj4nuwQo&oq=murarkkramlar&gs_lp=Egxnd3Mtd2
PS så nu ovenfor vinduet, der bør der være en teglbalk eftersom det bliver frit hængende, Bliver nok svært at få til med gammelt tegl. Måske en bredere vinkeljern som teglstenene lægges på og lidt ekstra kramler ovenfor, jernet dækkes af omfatningen af vinduet så det ikke ses.
Et yderligere spørgsmål... Behøver/bør man have et luftspalte mellem tegl og leca?J jonaserik sagde:
Tak for svaret før. Bør der være nogen form for luftspalte mellem leca og tegl?J jonaserik sagde:
Klik her for at svare