Hej til jer!
Har et lille spørgsmål...
Jeg skal lægge klinker i gangen på mit byggeri og har reglet cc30 og bruger vandbåren varme i plader under spånpladegulv!
Behøver jeg lægge gulvgips ovenpå dette, eller kan jeg lægge klinker direkte på dette?
Det burde vel ikke svigte, når det er reglet så tæt?
Mvh Agne
Har et lille spørgsmål...
Jeg skal lægge klinker i gangen på mit byggeri og har reglet cc30 og bruger vandbåren varme i plader under spånpladegulv!
Behøver jeg lægge gulvgips ovenpå dette, eller kan jeg lægge klinker direkte på dette?
Det burde vel ikke svigte, når det er reglet så tæt?
Mvh Agne
Ifølge fliselæggeres branchestandard skal man for fliselægning på træbjælkelag have en stivhed svarende til bjælkelag cc 30 + 22 mm spån + 13 mm limet gulvgips.
Renoveringsgips ville give et meget mindre bidrag til stivheden end gulvgips, dels fordi det er tyndere, dels fordi gulvgips i sig selv er af en hårdere kvalitet end almindelig gipsplade.
Men du kan i o f s sikkert finde folk, der har bygget svagere og klaret sig...
Renoveringsgips ville give et meget mindre bidrag til stivheden end gulvgips, dels fordi det er tyndere, dels fordi gulvgips i sig selv er af en hårdere kvalitet end almindelig gipsplade.
Men du kan i o f s sikkert finde folk, der har bygget svagere og klaret sig...
Jeg skal bygge badeværelse på overetagen. Har lagt "grøn" gulvspånplade der og undrer mig om jeg skal lægge gips på gulvet også? Hvorfor gulvgips overhovedet? Har det med flisebelægning at gøre?
Vi skal ikke have nogen bruser, kun toilet og håndvask (ingen gulvafløb), vådrumsmåtte på gulvet og almindelig tapet på væggene.
Vi skal ikke have nogen bruser, kun toilet og håndvask (ingen gulvafløb), vådrumsmåtte på gulvet og almindelig tapet på væggene.
Ja, klinker kræver et underlag, der ikke bevæger sig. Jeg ville nok have lagt gulvgips alligevel i dit tilfælde, eftersom der kan komme en dag, hvor du vil lægge klinker der, og det er ret rart da at have det meste forberedt. Merudgiften er minimal.
/Kent
/Kent
Jeg synes absolut, at man skal flydespartle mindst 12 mm i stedet. Det bliver ikke dyrere, man får faldet på én gang, og man får tilstrækkelig bøjstyvhed til fremtidig fliselægning, hvis man beslutter at fjerne måtten. Der er ingen grund til at gipse gulvet i et badeværelse. Og det bliver jo en rimelig meromkostning, når man tænker på, hvor dyrt limen er, og at man alligevel skal spartle fald ovenpå gipsen bagefter.
Hej! Præcis mine overvejelser også, og det passer sikkert som du skriver for klinkernes skyld mm.jon_h sagde:
MEN
Hvis man tager hensyn til bedre lydisolering mod underetagen, når man synger i bruseren, er gips ikke også at foretrække?
Generelt når der skrives om lydisolering i vægge, foretrækker man to lag i stedet for et, det samme burde gælde i gulvet mod underetagen - et lag burde være bedre end ingen? Dog kan man undre sig, om der er mærkbar forskel??
Ja lydisolering er vigtigt. Måske berettiget alene af denne grund..
Men hvis jeg gipsplader gulvet, limer og gør det hele efter alle kunstens regler... er gulvet så klart til gulvlægning? Måske endda til klinkelægning? Eller skal man lægge en masonitplade eller lignende ovenpå det hele?
Men hvis jeg gipsplader gulvet, limer og gør det hele efter alle kunstens regler... er gulvet så klart til gulvlægning? Måske endda til klinkelægning? Eller skal man lægge en masonitplade eller lignende ovenpå det hele?
Det må andre kyndigere svare på, men hvad jeg har læst tidligere, så skal man flydespartle uanset gips eller ikke, derfor skal gips tilsyneladende være "bortkastet" fra den synsvinkel.
Dog er det aldrig blevet nævnt i forbindelse med lydisolering - hvis det er begrundet netop af den årsag.
Dog er det aldrig blevet nævnt i forbindelse med lydisolering - hvis det er begrundet netop af den årsag.
Hmm, en ting slog mig netop tidligere var anbefalingen gulvgips eller flyspackel men i dag er det vel kun cementbundna skivor som er godkendt i vådrum?
Regelverket ændredes den 1/7 i år.
/Kent
Regelverket ændredes den 1/7 i år.
/Kent
Gulvgipsen må bruges i et år til, til den 1/7 2008. Men kun flydespartel på gulvspån er en fremragende konstruktion, og uanset om man vælger at lægge fibercementplade, skal man flydespartle ovenpå den, da tætningslag til keramik ikke må lægges direkte på plademateriale. Og fald skal man jo også have.
Rapid: Men lægger absolut ikke nogen masonit, man flydespartler på underlaget for at få fald.
Rapid: Men lægger absolut ikke nogen masonit, man flydespartler på underlaget for at få fald.
Hvis du ikke har gips under flydespartlet, så revner det i stedet. Det SKAL være gips i forbindelse med fliser eller støbte overflader, der er i kontakt med træ. Det vil ellers revne med tiden. Gipsen fungerer som en "flydende" overflade, der "opsuger" træets bevægelser.jon_h sagde:Jeg synes absolut, at man skal flydespartle mindst 12 mm i stedet. Det bliver ikke dyrere, man får faldet til med det samme, og man får tilstrækkelig bøjningsstivhed til fremtidig fliselægning, hvis man beslutter sig for at fjerne måtten. Der er ingen grund til at gipssænke gulvet i et badeværelse. Og det bliver jo en betragtelig merudgift i betragtning af, hvor dyrt limet er, og at man alligevel skal spartle fald oven på gipsen bagefter.
Der er en grund til branchestandarder.
/MrE
*edit* stavefejl
MrElliott, du ved faktisk ikke, hvad du taler om i denne sag. Læs branche reglerne, før du henviser til dem, og måske især tilføjelse 10/2005. Flydende spartelmasse på træ eller spån er en fremragende konstruktion, der accepteres af alle leverandører og af byggkeramikrådet. Det er fuldstændig risikofrit.
Vil du lære grundprincipperne i vådrumsbygning, kan jeg også anbefale, at du læser igennem denne tråd.
I øvrigt er gips forbudt i vådrum ifølge de nye brancheregler, men forbuddet begynder ikke at gælde før 1/7 2008.
Vil du lære grundprincipperne i vådrumsbygning, kan jeg også anbefale, at du læser igennem denne tråd.
I øvrigt er gips forbudt i vådrum ifølge de nye brancheregler, men forbuddet begynder ikke at gælde før 1/7 2008.