Hej. Jeg håber, at nogen kan svare på mit spørgsmål.

Vi er ved at bygge et nyt badeværelse i huset fra -47. Vi har købt et hjørnebadekar med plads til to personer (tror det var til 320 l vand uden personer i).
Jeg har åbnet gulvet lidt for at kunne måle gulvbjælkerne, og de sidder med 60cc og er ca. 7 cm * 17,5 cm.
Under gulvet er der kælder, og badekarret vil være placeret lige ved en muret bærende væg.
Over plankegulvet har jeg tænkt mig at have 22 mm gulvspåndplade og derefter 13 mm flydespartel på det laveste sted.
Så hvad tror I, vil jeg være nødt til at forstærke bjælkelaget?
Håber jeg har forklaret nogenlunde fornuftigt, ellers er det bare at spørge.

MVH Johan

Når der skal være klinker på gulvet, skal c/c-afstanden mellem bjælkerne være 30 cm. Tager man derudover vægten fra et fuldt badekar, ville det nok være godt at forstærke, så du ikke får revner i klinkerne på grund af eventuel nedbøjning i bjælkelaget.

Jeg ville også have forstærket, selvom du har en bærende væg nedenunder, nogle gange er det godt med både seler og livrem.

jeg har c/c 600 med en spændvidde på ca 2 meter, gulvåsar 220mm på dem ligger der først 22 gulvspån limet og skruet og på den ligger der 22 træfiberstrimler/kanaler for gulvvarmen limet og skruet samt gulvvarmeplade og slange, ovenpå det 13 gulvgips skruet og på det klinker, jeg overvejer om man skulle sætte i "mjukmedel" til fugemassen for at få en mere elastisk fuge?

Der findes flexfuge at købe. Maxit har det f.eks.

fef sagde:
Når der skal være klinker på gulvet skal c/c afstand mellem bjælkerne være 30 cm.
Max 600 mm c/c for gulvregels, 22 mm spån og derefter fiberforstærket gulvspartel er det vel stadig, der gælder?

I øvrigt kan man ikke svare på spørgsmålet, hvis man ikke får at vide spændvidden på gulvbjælkerne. Hvor stort er badeværelset?

Senest redigeret:
Hej. tak for at I forsøger at hjælpe mig.
Vi kommer til at have vådrumsmåtte på gulvet.
Badeværelset er omtrent 2,6*3,5m og spændvidden er så 3,5m ikke?
Badekarret kommer ikke i midten af spændvidden, men i den ene kant. To af tassene på badekarret vil være 2cm udenfor væggen i kælderen.
Roder måske lidt med svaret, men tak igen for svarene.
MVH Johan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.