Vi skal bygge om et badeværelse og har opdaget, at gulvbjælkerne (60cc) er udskåret ovenfra, hvor afløb/vandrør har været trukket.
(Huset er bygget i 50'erne.)

Nu skal vi have nye rør ind, som er i en større dimension.

Hvordan kan jeg forstærke bjælkerne?

At fortsætte med at udskære ser unægtelig farligt ud!

Forstærk med 22mm limmet krydsfiner. Vigtigt at du har forstærkning både over og under røret. Fastsæt med skrueforbindelse.
/CC

Tak for svaret CC!

Så skal jeg først forstærke med krydsfineren og derefter save mere op, så rørene passer.

Hvor meget af bjælken/krydsfineren bør være tilbage over røret?

Et andet spørgsmål vedrørende gulvbjælkerne er, at de sidder 600cc, kan man forstærke med ekstra gulvgips for at kunne lægge klinker på?
(Jeg har ikke tjekket producenternes anbefalinger endnu, der plejer man jo at finde en del svar.)

/R

Hvis urtagen er tæt på oplag, skal du passe på, så din forstærkning kan overføre tværkraften; det er altid svært at klare store huller lige ved oplag. Hvis der ikke er meget tilbage af gulvreglen, kan det nogle gange være bedre at afveksle og føre lasterne ud til tilstødende bjælker (og evt. forstærke disse i stedet).

/Ingenjören

Hvad er dimensionen på rør samt bjælker?

Angående bevægelser i gulvet. Man anbefaler cc300, hvis man skal lægge klinker. Det fungerer med cc600 også, hvis spændvidden ikke er for stor, og hvis man forstærker med en ekstra spånplade. Man kan også lade indkrydse bjælkelag.

Bjælkerne er 200x100mm. Og til toilettet skal det være 110mm rør.

Hvilken type skrue kan man bruge, når jeg skal bruge til krydsfiner?

/R

gulvspånpladeskrue.
/CC

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.