Hej, Jeg er ved at indhente tilbud på min loge, tagflade ca 300 kvm. Der er trængt fugt igennem på ca 30 kvm, hvor undertaget, råsponten skal udskiftes. Jeg har nu spån, der ligger ovenpå råsponten, derefter lægter og tegl. Jeg skal udskifte det fugtige, rådne på taget, samt lægterne og nyt tegl (gemmer det gamle enkupiga!). Håndværkerne siger forskellige ting, tagpap eller ej og om man skal fjerne samtlige spån på hele taget eller ej. Nogle firmaer understreger behovet for pap eller dug for at forhindre fugtgennemtrængning, andre siger, at luftspalten mellem teglene og råsponten er tilstrækkelig til at transportere eventuel fugt væk, der kommer ind under teglene. Råd og tips modtages gerne, om hvordan man skal gøre og overveje?

Jeg ville sige, at hvis du har teglsten, så skal man absolut have pap under. Teglsten er ikke lige så tætte som betonsten. Man skal helst have en ekstra god pap/dug, når man har tegl, da der kommer lidt vand ind hist og her. Men nu er dette jo en længe, så almindelig underlagspap/dug fungerer fint.

Hvor længe er det siden taget blev renoveret sidste gang? Holder det længere hvis du lægger pap?

Taget blev lagt om i slutningen af 50'erne, hvis jeg har fået det hele med. Altså over 60 år. Hvis det holder længere med pap, det er jo det, der er spørgsmålet!

Jeg er tvivlende over, om papp gør nogen nytte efter 60 år. (Men ved ikke...)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.