Er i gang med at støbe en betonskive til udekøkkenet, hvor jeg vil have en indbygget kulgrill. Den vil altså stå ude uden tag og få både regn og mad/fedtstænk på sig, så spørgsmålet er, hvordan jeg skal beskytte den.

Det er ikke så vigtigt, hvordan udseendet påvirkes af behandlingen, det vigtigste er, at den skal kunne tåle varmen fra grillen, regn, snavs og fedt uden at blive dårlig eller svær at gøre ren.

Er der nogen, der har tips til, hvilken behandling der passer?

• Synes
Den ofrivillige snickaren og 1 anden
  • Laddar…
Kig på wsochcompany.se

DaErkiman sagde:
Tak for tippet!
Nogen som har testet dette?
[link]
Det blev denne behandling, og efter en første stor-grillning med tilhørende spild af marinade så ser det ud til at virke. Det er bare at tørre af, og det efterlod ingen pletter, men der er blevet lidt sort af varme/sod lige omkring grillen.

Udendørs grillbænk med træhegn i baggrunden. Grøntsager og kød grilles på en rund grill, omkranset af diverse tilbehør og redskaber.

Sort grilllåg på metalbord med kroge og træhegn i baggrund. Ingen pletter synlige, men lidt sort af sot omkring grillområdet efter brug.

• Synes
Toto75 og 4 andre
  • Laddar…
Lidt sent svar men betongolja burde fungere rigtig godt også.

Rigtig flot bord, hvordan har du bygget, dimensioneret det der?

• Synes
Axxen80
  • Laddar…
michfris sagde:
Lidt sent svar, men betongolie burde fungere rigtig godt også.

Rigtig flot bord, hvordan har du bygget, dimensioneret det der?
Det ville jo være blevet billigere med olie, vi må se, hvordan det fungerer efter lidt flere grill, regn og rusk.

Alt er bygget med 80x80 aluminiumprofiler, som blev tilovers, da man skiftede messe-systemet på firmaet. Skruet sammen på et par minutter med de indbyggede hurtigbeslag.
Skal nok forstærke det lidt med nogle vinkeljern, og så skal der monteres en hylde nedenunder og lidt låger.

Havde du boet i Örebro län havde du fået leveret, jeg har 7-8 liter til overs.

Har samme grill som dig (mastertouch) og planlægger at lave en lignende løsning så jeg får flere afsætningsflader.
Meget inspirerende!

DaErkiman DaErkiman sagde:
Blev denne behandling, og efter en første stor-grillning med tilhørende spild af marinade så virker det til at fungere. Bare at tørre af og efterlod ingen pletter, dog er der blevet lidt sort af varme/sod lige rundt om grillen.

Hvordan har behandlingen holdt for dig?

Vores bordplade var glat som en nyspulet ishockeybane den første uge, men siden da har det gradvist fået ujævnheder for nu at se sådan ud.
Den modstår stadig væske godt i hvert fald.

• Nærbillede af en jævn, grå overflade med en let tekstur og lysrefleksion i øverste højre hjørne.
  • Synes
lukemc
  • Laddar…
Min skive har fået et par fedtpletter som ikke går væk, men jeg irriterer mig ikke så meget over det. Ingen knopper, stadig silkeblød og vand perler sig på overfladen.

• Udendørs arbejdsbord med planter og grill, set op ad et træhegn. Skiften med mindre pletter i solen. Diverse tilbehør nedenunder.
  • Betonbordplade med fedtpletter, potteplanter i metalspande og grilllåg i forgrunden under åben himmel.
  • Synes
Qjanto
  • Laddar…
DaErkiman DaErkiman sagde:
Min skive har fået et par fedtpletter som ikke går væk, men jeg generer mig ikke så meget over det. Ingen knopper, men stadig silkeblød og vand perler sig på overfladen.
Hvor længe lod du skiven brænde inden du behandlede den og hvor mange omgange?

P Petter J sagde:
Hur länge lät du skivan brinna innan du behandlade den och hur många varv?
Den fik hærde en uge, derefter strøg jeg 3 lag.

• Synes
DanielVilhelm og 1 anden
  • Laddar…
Opfølgning på vores bordplade, hvis nogen anden er interesseret i en betonplade.
Efter kontakt med forhandleren kom vi frem til, at det sandsynligvis var fordi vi vådslibede (800) efter første strygning, at ruheden opstod. Vi sleb alt ned og gentog processen med tre strygninger, og nu fungerede det fantastisk! Der er gået cirka to måneder, og vandet perler sig, og indtil nu har der ikke været en eneste plet på pladen trods både citron, eddike og fedtstænk.

• Synes
Miranda.A og 2 andre
  • Laddar…
Har behandlet vores plade til udekøkkenet med vattenglas i 4 strygninger. Nu tænkte jeg vokse med Topper fra WS Form.

Sådan her om efteråret må man jo vente på, at duggen forsvinder om morgenen. Dog solrige dage fremover, så det bør fungere. Mindsker duggen, hvis man dækker med en plade over natten? Må prøve i nat, men med tanke på at jeg ikke får dug under carporten... :thinking:

A Alko sagde:
Har behandlet vores plade til udekøkkenet med vattenglas i 4 strygninger. Nu tænkte jeg at vokse med Topper fra WS Form.

Sådan her om efteråret må man jo vente på at duggen forsvinder om morgenen. Dog solrige dage fremover, så det bør virke. Mindsker duggen, hvis man dækker med en plade over natten? Må prøve i nat, men i betragtning af at jeg ikke får dug under carporten... :thinking:
Hvordan blev resultatet med vattenglas og topper? Er det nok med kun topper, hvis man ikke er ude efter en helt blank overflade?

Mvh
Björn

• Synes
Stepa og 1 anden
  • Laddar…
Blev godt, er tilfreds, men vil nok påføre et par lag ekstra topping denne sæson. Ingen anelse egentlig om vandglasset hjalp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.