Foråret nærmer sig, og jeg tænker på et hegn, men spørgsmålet er, hvordan jeg bedst fastgør selve hegnspælene. Hegnet vil være omkring 80 cm højt,
Den bedste løsning er nok støbte fundamenter, men jeg overvejer om nogen af mine tanker er et godt alternativ;
A) Spydspæl ned i jorden, ca. 70 cm dybt, og så en pæl på 95x95 mm.
B) Fæstne stolpeholdere (hvordan?) i den eksisterende mur og pælene på 95x95 mm deri.
Hvis du har en eksisterende mur, der kan holde til at fastgøre stolperne i, er det nemmest at bruge den, blot bolte fast, alternativt bore og støbe stolpesko fast, de findes i en mængde forskellige modeller, google det.
Hvis murblockene bare ligger løst stablet på hinanden, så er det nok ikke noget at fastgøre et hegn i.
I øvrigt ville det jo være praktisk, hvis du kunne slå spyd ned og få stabilitet i det, men 80 cm er jo ikke så højt.
Personligt ville jeg have valgt 70 stolper af æstetiske og økonomiske grunde. 90 stolper plejer at blive brugt til plankeværk eller pergola og andre højere konstruktioner.
Hvis spjut med 70-stolper er nok, ville jeg være meget tilfreds, men er det det?
Hvor stor er risikoen for, at det bliver noget hø og kage, når der er muldjord øverst og når frosten kommer?
Problemet med spyddene plejer at være, at man ikke får dem ned i jorden på en fornuftig måde på grund af sten. Jeg har aldrig hørt nogen, der har haft problemer med frost og disse spyd, men hvis nogen kender til noget, så kan han/hun råbe op.
Min erfaring er, at jeg har ret stenfri jord, peber, peber...
Da ser det jo ud til, at spyd er en helt ok idé, jeg får lade det hele gro lidt i hovedet, indtil foråret er her for alvor... Tak for synspunkter.
//JeRo
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.