Vi bygger en hytte med en "soveafdeling". To soveværelser i stueetagen og to soveværelser og en lille gang/teenspillekrog til børnene på overetagen. Konstruktionen er et stolpeværk med bjælkelagssåser og bjælkelagsreglar synlige fra stueetagen.

Ovenpå bjælkelagsreglarna ligger der spontede 20mm brædder som underloft. Min overvejelse er, hvad jeg skal gøre nu for at minimere risikoen for generende trinlyd. Den oprindelige tanke var at regle op med 45x70 for at få et installationsrum. Fuldisolere og derefter et plankegulv.

Men jeg har tænkt lidt og mistænker, at det måske er muligt at få bedre trinlydsisolering med en endnu "smækkere" konstruktion. En tanke har været at fylde halvdelen af regelhøjden med sand og derefter en slags løsuld, som rives ud. Men det føles lidt omstændeligt.

Det jeg overvejer nu er et lag med gulvspån på en trinlydsmåtte. I dette lag kan jeg også få de nødvendige elektriske rør ind. Derefter lægger jeg endnu et homogent lag med gulvspån med underliggende trinlydsmåtte og endelig et plankegulv, der limes eller skrues fast i det øverste gulvspånlag. Hvad mener I om den løsning?

Har I forslag til andre bedre/tyndere/lettere løsninger?

Opbygning:
Plankegulv
22 mm Gulvspån (flydende lægning)
8 mm Isolina Trinlydsfilt
22 mm gulvspån (med indbyggede elektriske rør) (flydende lægning)
8 mm Isolina Trinlydsfilt
20 mm underloft af spontede brædder
5´x5´ Bjælkelagsreglar c/c 550

Åh, hvor sjusket det blev i overskriften. Der skal stå "bedste trinlydsisolering for tynd etageadskillelse".

Moderator, kan du fikse overskriften?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.