hahalj
Vil begynde at bygge regelværk til mit kommende lager nu i weekenden, så nu vil jeg gerne have jeres bedste råd og tips til, hvordan man får skråspikning af reglar til at blive godt! Hvad er jeres bedste tips?
Vil håndspikre alt, intet andet end en almindelig håndholdt hammer... :x:cool:

Planlæg så du har plads til at slå med hammeren, skråspikr i trange rum kan gøre, at bygget går baglæns.

Sæt foden på den anden side, når du spigr regel i syll, også at have 5-10 mm glidemån for regel til streger.

Slå et slag på spigr direkte ind i reglen, inden du skrår, så spigr ikke glider mellem fibrene.

Skrår du nær endetræ, kan det hjælpe at flade spidsen på spigr for at forhindre revner i træet.

Brug ikke fyrtumspik

hahalj
Tak! Men hvorfor ikke 4-tommers søm? Det virker jo ellers at være almindeligt.

Galvaniseret firetommers søm sidder som hejkomoghjælp mig, rammer du en gren, har du en kroget søm, der sidder som fanden. Desuden vil træet sprække både her og der. Hvis det ikke er 6-tommers træ, ville jeg holde mig væk fra dem, jeg antager, at det er 3 eller 4 tommers træ, du bruger, hvis det er et skur.

Havde en chef, som bestemt ville sømme taglægter med galvaniserede firetommer, blev fejlopmålt og vi måtte fjerne alle lægter. Det var en meget morsom proces.

• Synes
Blockus
  • Laddar…
hahalj
Vil bruge 45x120mm (2x5 tommer), træ til gulvbjælkerne. I vægbjælkerne bliver det 45x95mm (2x4 tommer). Ved ikke om jeg forstår dig rigtigt, men mener du, at jeg burde bruge tyndere søm?

Kan du ikke sømme reglementet liggende i stedet. Plejer at være enormt meget hurtigere og enklere, når alting ligger stille. Skråsømning bliver også helt unødvendig, da man bare sømmer gennem hammarband og syll.

hahalj
Jo væggene skal sømmes liggende, der behøves ingen skråspikning for de bærende stående reglar, men kommer også have tværreglar mellem disse for panelet, disse skal skråspikres hvis de skal sidde på en lige horisontal linje.
Gulvreglarne kommer sømmes lige igennem kantreglarne på ydersiderne, men skal skråspikres mod bærbjælken i midten.

Fjerner lidt af følelsen med hammertømrerarbejde at bygge vægelementer, vil man have det effektivt, så er skråspikning med pistol uovertruffen meget mere effektivt, og bygger man regelværk liggende, er det nemmere at skrue.

Du kan skråspikre 95s regler med 4tommer, jeg mener dog, at det er overdimensioneret, da det sidder bedre med 3-4 stk. 3tommer søm end 2 stk. 4tommer. Risikoen for, at det bliver affald af træet, er større med 4tommer søm, specielt hvis man ikke er vant til processen.

Når du skal skråsømme tverreglerne, kan du skære til en regelbit, som du stiller mod syll og bruger som støtte, når du skråsømmer ovenfra, så får du alle tverregler i samme højde.

Jante

Kortlingar er ret forældet, brug spikläkt i stedet. går nok hurtigere iaf.

Senest redigeret:
kan du ikke sætte tværreglerne for panelet skiftevis på forskellige højder, så slipper du for skrånagle og kan nagle som vanligt

Bliver nok ikke den pæneste spikrække da :)

hahalj
Jonatan Aasa sagde:
Tar bort lidt af følelsen med hammerhåndværk at bygge vægelementer, vil man have det effektivt, så er skråspikning med pistol uovertruffen meget mere effektivt. og bygger man skelet liggende er det lettere at skrue.

Du kan skråspike 95s regler med 4tommer, jeg mener dog at det er overdimensioneret da det sidder bedre med 3-4 styk 3tomspik end 2st 4tommer. risikoen for at det bliver skrald af træet er større med 4tommer spik, specielt hvis man ikke er vant til processen.
Effektivitet er ikke prioritet hos mig, har hele sommeren til at blive færdig ;) Skal overveje spiklængden, føler mig ikke helt overbevist om at bruge spinklere og kortere spik, men, men... skrue, ja måske, men det er et omkostningsspørgsmål. Forsøger at holde omkostningerne nede, tager hellere at det tager længere tid, bare resultatet bliver ensartet.

Jante sagde:
Når du skal skråspike tværreglerne kan du skære til en regelbit som du stiller mod syllen og har som støtte når du skråspiker oppefra, så får du alle tværregler i samme højde. Jante
Hvis jeg så bygger væggene liggende uden tværregler og derefter rejser væggene og sætter tværreglerne bagefter? Godt tip, burde blive lettere både at rejse væggene og sætte tværreglerne bagefter.

Jonatan Aasa sagde:
Kortlingar er ret outdated, gå med spiklækt i stedet. går nok hurtigere iaf.
Skuret skal være uisoleret, og for at holde mig inden for de ydre friggebodsmål og alligevel maksimere det indvendige areal, så må det blive kortlingar mellem de stående vægregler. 35 mm spiklækt rundt om ville betyde, at jeg går over 15 kvm.

thestrut sagde:
kan du ikke sætte tværreglerne for panelet skiftevis i forskellige højder, så slipper du for at skråspike men kan spikre som normalt
Tanken har slået mig, men det vil jo være synligt udefra selv med malet panel... næ, så må det hellere være lidt besværligt for at få det pænt.

Du SKAL bruge firetommesøm da tretommesøm ikke går tilstrækkeligt langt ind i hammarband og syll. Bøj ca. 15-20mm af spidsen på sømmet ca. 30-40grader så er det lettere at skråspikke. På denne måde slår du sømmet som normalt og sømmet trækker sig selv lige ned i Syllen uden at komme ud på den anden side ved skråspikning.

• Synes
bygga2015
  • Laddar…
hahalj
Tak for tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.