Er i slutfasen af at skrive kontrakt (træhusleverandører står mod hinanden). Materialer og priser er præcis fastsat, så jeg vil gennemgå det sidste i aften. Dog har de alle lidt forskellige tilgange til byggeprocessen, hvor hurtige de er, og hvornår de kan/vil starte, jeg tænker på grundlæggelse og husrejsning især, og der er både lösvirke og fabriksmonteret leverandør blandt de tre.

Alle tre viser byggetid omkring 16-20 uger.
Har tre spørgsmål omkring tidsplanlægningen:

A) HVORNÅR ER GRUNDLÆGGELSE BEDST?
Min far mener, at man skal begynde om foråret. Hvornår ville I helst have lavet grundlæggelse, og ser I ekstra omkostninger/risici ved at sprænge og støbe i Januar/Februar. Vi skal også sprænge for pladen først.
Vi kunne sprænge her til efteråret, ville I vælge at gøre det nu, for at undgå det i Jan-Feb?

B) HVORNÅR ER HUSREJSNING BEDST?
Hvor meget mere byggestrøm går der til, hvis man bygger i midvinter mod forårstid? Er sneslam ved husrejsning værre fugt-problem end forårsregn? Andre problemer med det ene eller det andet og er det forskelligt med lösvirke vs fabriksmonteret?

C) INDFLYTNING BEDST I MAJ/JUNI?
En siger husrejsning begyndelse 1 Feb (grund og sprængning inden) og byggetid 20 uger, altså indflytning slutningen af Juni. Jer der har bygget færdigt, er det meget fordelagtigt at være færdig før ferien? Ville I hellere have valgt mildere forårsbygge start 1 marts og indflytning midt i Juli?

Alle svar er nyttige!

byggetid på 16 uger er for kort, pladen må maksimalt have 85% fugtighed, før tætningslag kan lægges i badeværelse, vaskerum. 85% opnår man efter 3,5 måneder efter at huset har fået tag på, og pladen er begyndt at tørre, hvis man har støbt med en beton type på k30. Jeg havde anbefalet 22-24 ugers byggetid, de ekstra uger kan betale sig i slutningen, hvis man ser på langt sigt. Held og lykke med jeres hus.

Der findes løsninger til det der med tætningslag. Man behandler pladen Florosil i vådområderne, og det kan gøres allerede ved ca. 95%, så er det bare at lægge tætningslag som vanligt.

I dag anvendes selvudtørrende beton, hvis udtørringstiden er kritisk.

Det tales om byggblæsere, varme i pladen og affugtere. Måler man også fugtigheden bagefter? Findes der retningslinjer? Er det for betonen eller regelsættet.

Vi kørte med Götenehus. Sprængning, træer og jordarbejde blev påbegyndt i feb, støbning af betonplade midt i marts. Stomrejsning skete midt i april, så snart stommen var klar tilkoblede de gulvvarmen med en midlertidig apparat, der lignede en gasflaske for at trække fugt ud. Desværre stoppede byggeriet helt i 6 uger henover sommeren, og det er frustrerende og omkostningstungt. Indflytning 2 uger siden (okt 2012). Husleverandørernes "uger" beregnes fra stomrejsning. Så glem ikke byggetilladelser og jordarbejde samt evt. industriferie. I alt tog det os 1 år og 4 måneder fra grundkøb- byggetilladelse-indflytning. Besværlig periode med dobbelte omkostninger byggelån.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.