Ja, hvis man vil finde noget enkelt og hurtigt anvendeligt, men ikke lige så stabilt og besværligt at montere som molly, til at montere i gipsvæg i loft og væg?
Hvad findes der af gode ting?
Først kan man jo begynde med en lidt grovere skrue:
Som f.eks. denne, som elektrikere kan lide til at fastgøre lette ting direkte i gips. Kabelkanaler og evt. en dåse.
Men denne holder jo især fantastisk, lidt tungere montage så går den jo hurtigt væk. Og kræver desuden en ret forsigtig hånd ved montering.
Gipsankre synes jeg fungerer godt, hvis det bare er et mindre billede, der skal op, plejer jeg at slå en dyckert lidt skråt oppefra. Ellers er det jo ikke særlig besværligt med molly, hvis man har investeret i en mollytang for en halvtredser og et bor i den rette dimension. Der findes gode mollykroge til loftlamper også, hvis man har gipsloft.
Jeg plejer at bruge Duo-Max, gammel arbejdsskade fra elmickleritiden.
Billede, link, noget ...?
Ellers har jeg ledt på nettet efter Gunnebo universalplugg GB, men begynder at mistænke, at den er udgået af sortimentet. Må vel alligevel teste mine, og hvis de er gode, passe på de omkring 100, jeg har tilbage.
I første omgang forsøger jeg at finde en regel at skrue i...
...i anden omgang så skruer jeg en bræt i en eller flere reglar og fastgører i denne i stedet.
Derefter har jeg prøvet de fleste fastgørelser som nævnes ovenfor og flere, hvis der er en form for ujævn belastning eller vibrationer, så giver enten pluggen eller gipsen ofte op efter et stykke tid.
Jeg har endda engang åbnet hul i gipsen og (gennem gipsen) skruet en bred planke fast bag den, lagt gipsen tilbage, spartlet og malet for at få en holdbar løsning.
Molly er ellers bedst. Jeg har brugt en variant, der ligner Molly, men som også er lavet i plastik. Den var ret god, men krævede et større hul (en variant af den korvande pluggen ovenfor og Fischer UX). Sømpluggen ovenfor synes jeg fungerer godt til at fastgøre gulv- og loftlister i gips samt til en lettere billede - men den er ikke til en halvtung fastgørelse.
Gipsankre, der skrues ind, har jeg ingen god erfaring med, de pulveriserer gipsen ret hurtigt selv ved milde vibrationer (at man smækker hoveddøren, så væggene ryster, er jo noget, der sker engang imellem).
Ja se der. Den behøver også kun et 6 mm hul, for den mindste variant. Jeg synes det er godt med fastgørelser, der ikke kræver, at man laver bombekraterstore huller, hvis det kun er en lille rimelig let ting, der skal fastgøres.
Molly rækker for mig. Holder et par håndklædetørrere og et lille skab på plads. Har i og for sig gips kun i vådrummene, og der må man jo knap nok skrue alligevel.
Alle andre vægge er i gammelt hæderligt træ, gudskelov
PS
Det er ikke for ingenting, jeg blev døbt KnockOnWood
Ikke for en som har Mollytång måske, men for de fleste andre, der ikke er professionelle. Dj-vulen venter dog på dig i hvert fald til den dag, Mollypluggen skal fjernes.
Der findes andre enklere fastgørelsesmetoder, som er lige så gode eller bedre.
Fx snap toggles, der monteres uden værktøj (sammenlignet med mollytång), behøver mindre hul, bliver helt flush med væggen, tåler mere last, har længere skrue (behøves nogle gange), nemme at fjerne og uden at beskadige gipspladen (intet værktøj behøves).
Kan faktisk ikke komme på nogen grund til at bruge Mollyplugg. Kan I?
Det som er i særklasse bedst for lidt større laster hedder PLATTIPLUGG der findes nogle forskellige størrelser men GOOGLA og se.
Der findes INTET som klarer den samme belastning i gipsplader.