Behøver bore et antal 56mm huller til spots i en 15mm egetræsplade.

Tror ikke rigtig på mit hulbor-sæt (et sådan med 6-7 forskellige aftagelige skær, man kan vælge imellem).

Nogle gode ideer til, hvordan jeg bedst gør dette for et pænt og præcist resultat?

// Janne

Stiksav ?
En spot burde jo have en ramme på i hvert fald 5-10mm som kan dække evt. fejl, så det er den præcision, du har brug for, når du saver i så fald...

/K

Mmmm, tænkte på det også, men 56mm er ret smalt. Kan iof save en stjerne først for at lette arbejdet. Havde der været en boreløsning, havde det været enklere og hurtigere ;)

Det fungerer fremragende med din hulsave, selv om den er af enklere type. Jeg kan ikke forestille mig, at spottene kræver nøjagtig mm-præcision, så hvis det skulle blive 58, fordi saven ikke centrerer helt, gør det ikke noget. Bare tag det roligt og kør ikke med for høj hastighed, så skal det fungere.

Skal prøve med en restbit. Mit boretsæt virker bare så vaklende, deraf min tøven.

jeg skulle lave 102 mm-huller i 38 mm eg (til en powerport) og det var det enkelt farligste øjeblik hidtil under min renovering. Jeg snurrede mere end hulsaven, når det huggede noget vanvittigt. Det endte med, at jeg kørte saven baglæns (!?) for at lave et ca. 10 mm dybt spor, derefter brugte jeg en 22mm træbor og stiksav, indtil hullet var færdigt, det fungerede fremragende.

Hvis der er en løs bræt, kan du måske finde et værksted, der har en solid søjleboremaskine + et godt bor, som kan hjælpe dig? Men det er måske optimistisk at finde sådanne små værksteder nu til dags..... :(

Det er meget stor forskel på at bore 102 mm huller og 56 mm. Skaff dig et hulbor af høj kvalitet, ikke sådan et sæt med 8 bor for 39,90. Du skal bruge en rigtig boremaskine, en almindelig skruemaskine kan ikke klare det.

Mål yderdiameteren på dine spottet (yderringen den som dækker hullet), derefter måler du yderdiameteren på den del, som skal ind i hullet. Så ser du inden for hvilken tolerance, du bør ligge. Og du ser, hvor stort et hul du kan have.

Jeg brugte biltemas hulskære-sæt til mine spots, og de er ikke det bedste, men fungerede perfekt.

Alternativt, bor med dit sæt et lille spor på ca. 3-5 mm, bor et hul med en træbor inde i sporet, lige igennem og kør så med stiksaven efter dit borede spor som skabelon. Så får du det pænt. Tror ellers, det kan være ret tørt at bore med et hulskære-sæt, som ikke er i god kvalitet i eg, som er en "smule" hård...

Held og lykke!

naresjo: Det var et godt tip. Har lidt at spille på, da inderdiameteren er 56 mm og ydersiden er 70 mm. Jeg prøvekører og ser, hvordan det går.

• Starrett Multi-Purpose MPH, karbidbelagt hulsave til træ og MDF, sort med gult logo. Velegnet til præcist og effektivt arbejde i forskellige materialer.
P-Plads: Hvad koster disse?

Ginflyer sagde:
P-Plads: Hvad koster disse?
Sikkert ikke billigt men se det sådan: nu har du en god grund til at købe rigtig godt grej! :)

Et alternativ er at fræse hullerne ud med håndoverfræseren, hvis man ikke kommer igennem, kan den fræsede kant hjælpe med at styre stiksavens klinge lidt.

/Kent

Alle grunde til at anskaffe kvalitetsgrejser er altid velkomne ;)

Jeg overvejede at fræse det ud, men overvejede om det var den rigtige vej at gå, da det i fræsesammenhæng er et lille hul. Fik mit cirkelslag til 1010:eren i går, må se om det er et alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.