5,015 læst ·
15 svar
5k læst
15 svar
Bedste måde at finde det højeste punkt på en ujævn overflade
Side 1 af 2
Hej,
Jeg er i gang med at bygge en træterrasse og skal nu afslutte med at lægge terrassebrædderne. Desværre ser det ud til, at bjælkerne, som terrassebrædderne skal hvile på, ikke er helt lige, men flere steder ret skæve. Jeg skal derfor udjævne mellem bjælkerne og terrassebrædderne for at få en plan overflade. Terrassen er 8 x 4 meter, og det er ujævnt flere steder. At udskifte bjælkerne er ikke en mulighed. For at udjævne tænker jeg at bruge 1mm tagpap, som jeg lægger som strimler i lag de steder, hvor det er nødvendigt.
Nu til spørgsmålet.
Hvordan finder jeg nemmest det højeste punkt på bjælkerne (i alt 18)? Jeg vil arbejde ud fra dette højeste punkt og derefter udjævne. Findes der et gammelt trick? Bemærk, at jeg ikke har adgang til lasermålingsinstrument.
Venlig hilsen
Jeg er i gang med at bygge en træterrasse og skal nu afslutte med at lægge terrassebrædderne. Desværre ser det ud til, at bjælkerne, som terrassebrædderne skal hvile på, ikke er helt lige, men flere steder ret skæve. Jeg skal derfor udjævne mellem bjælkerne og terrassebrædderne for at få en plan overflade. Terrassen er 8 x 4 meter, og det er ujævnt flere steder. At udskifte bjælkerne er ikke en mulighed. For at udjævne tænker jeg at bruge 1mm tagpap, som jeg lægger som strimler i lag de steder, hvor det er nødvendigt.
Nu til spørgsmålet.
Hvordan finder jeg nemmest det højeste punkt på bjælkerne (i alt 18)? Jeg vil arbejde ud fra dette højeste punkt og derefter udjævne. Findes der et gammelt trick? Bemærk, at jeg ikke har adgang til lasermålingsinstrument.
Venlig hilsen
Hvis du havde tænkt dig at udjævne med 1mm tagpap, så lader det til ikke at være så vældig ujævnt? Eller havde du tænkt dig at lægge mange lag oven på hinanden? Så vil det give efter, når du går på det.
Høvl og langpass er det, der gælder.
Høvl og langpass er det, der gælder.
Hej og tak for jeres svar.
Hyvel bliver svært, fordi nogle regler ligger meget, meget tæt på jorden, og hvis jeg begynder at høvle, risikerer jeg, at klippegrunden mellem reglerne bliver højere end selve reglerne.
Tagpappet er af den sorte tjærede slags (ret komprimeret variant), og jeg havde tænkt mig at lægge lag på lag. Testede forleden dag, og det var overraskende stabilt. Følte ingen svaj, men det kan også være fordi jeg kører 45 cm cc mellem reglerne.
Så sammenfattende, høvling bliver svært, og at forsøge at fylde eventuelle svækker ud er desværre nok den eneste mulighed. Nogle tips til, hvordan jeg enklest finder det højeste punkt på disse 18 regler? Langpas har jeg, men har brug for lidt idéer til, hvordan jeg skal gå til værks for at finde det højeste punkt.
Hilsener
Hyvel bliver svært, fordi nogle regler ligger meget, meget tæt på jorden, og hvis jeg begynder at høvle, risikerer jeg, at klippegrunden mellem reglerne bliver højere end selve reglerne.
Tagpappet er af den sorte tjærede slags (ret komprimeret variant), og jeg havde tænkt mig at lægge lag på lag. Testede forleden dag, og det var overraskende stabilt. Følte ingen svaj, men det kan også være fordi jeg kører 45 cm cc mellem reglerne.
Så sammenfattende, høvling bliver svært, og at forsøge at fylde eventuelle svækker ud er desværre nok den eneste mulighed. Nogle tips til, hvordan jeg enklest finder det højeste punkt på disse 18 regler? Langpas har jeg, men har brug for lidt idéer til, hvordan jeg skal gå til værks for at finde det højeste punkt.
Hilsener
Lej en rotationslaser, vent indtil det skumrer så meget, så du tydeligt ser linjen og sænk derefter laseren, så strålen ligger lige over overfladen. Da burde de højeste partier blive farvet af strålen. Men der findes måske en anden metode, som er lettere uden laser.
Laser er vel alligevel at overdrive på en træterrasse?? En retskinne eller langpas gør det hele tilstrækkeligt lige.
Slangvattenpas fungerer ellers. Den ene ende monteres fast på et sandsynligt højpunkt. Den anden trækkes frem over overfladen, så ser man, om niveauet stiger over det ved det faste punkt.
Ved dog ikke, om det egentlig er mere praktisk end et langpas. Medmindre det er lange strækninger mellem målepunkterne.
Ved dog ikke, om det egentlig er mere praktisk end et langpas. Medmindre det er lange strækninger mellem målepunkterne.
Tak alle for svar. Skal begynde med at flukte langs reglarne med bræt og vaterpas som Pette foreslog. Kommer til at tage tid, men lader til at være den enkleste løsning. Krawk: Testede med slangevaterpas, men syntes det var svært at håndtere over så store områder.
Mvh
Mvh
Eller køb et laserinstrument, der kan vise vertikal & horisontal linje i en sektor (Behøver ikke være rotationslaser) en Black&Decker krydslaser koster 879 på Jula, En Mecc 649:-, en Bosch 1440:-
Meget nemt at (hvis der ikke er for meget lys) høvle af i henhold til laserlinjen
Har du så en hæk, der skal klippes, har du jo brug for laseren hvert år!!
For ikke at tale om at få billeder op i et rum på samme højde, så fruen (som ser sådan noget uden laser) bliver tilfreds...
Laser skal man have...hehe
Meget nemt at (hvis der ikke er for meget lys) høvle af i henhold til laserlinjen
Har du så en hæk, der skal klippes, har du jo brug for laseren hvert år!!
For ikke at tale om at få billeder op i et rum på samme højde, så fruen (som ser sådan noget uden laser) bliver tilfreds...
Laser skal man have...hehe
Senest redigeret:
Jeg supplerer mit svar. Det er selvfølgelig en almindelig snor, man bruger for at finde høj- og lavpunkter. Derefter kan man lære mere om situationen med langpasset. Brug noget snor, der ikke strækker sig nævneværdigt, som murarsnor.