Jeg ville have brug for at vide, hvor meget man kan belaste en 220mm K24, der er 215cm lang. Findes der en tabel at kigge i et sted? Kan ikke finde noget.

Bøjningsmomentet i midten af lasten P er M=PL/2, hvor L er længden.

Bøjespændingen er S=M/W, hvor bøjningsmodstanden W=bh^2/6. b og h er bjælkens bredde og højde.

Altså, S=3PL/bh^2. P i Newton og alle mål i millimeter, så får du bøjespændingen i Megapascal (MPa). S skal være mindre end bjælkens bøjemodstand.

S = 24
L = bliver 2150 mm
b = 45 mm
h = 220 mm

24=(3*P*2150)/(45*220^2)
24=(3*P*2150)/2178000
24*2178000=3*P*2150
52272000/2150=3*P
24313/3=P
8104=P

Altså kan en bjælke bære en belastning på 810 kg på midten med en spændvidde på 2150 mm. Hvis du vil vide, hvor meget det kan bære pr. m^2, ganger du bare 810 med antallet af bjælker og deler med kvadratmålet på taget. Hvis du kører cc 600 mm, kan taget bære en belastning på 690 kg pr. kvm.

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
Var lige inde for jeg havde samme overvejelse og fandt denne tråd øverst på siden. Tak for formel og udregning! Den kan jo bruges uden større problem. Jeg har dog tre ekstra spørgsmål:
1. Findes der et smart gratis program lignende dem der findes for Limträ og Kerto til brug for beregninger af "almindelige" reglar?
2. Findes der en standard for hvor meget et bjælkelag skal klare i kg/kvm i villa henholdsvis fritidshus?
3. Hvilken kvalitetsklasse regner man med at uspecificeret træ på byggemarkedet har?

250kg snelast skal et tag kunne klare mindst.

S for fyr og gran er 87 hhv. 75.

Tak huggan! Ved du, hvad en gulvbjælkelag også skal kunne klare af belastning?

menhir sagde:
Tak huggan! Ved du, hvad et gulvbjælkelag også skal klare for belastning?
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror, jeg husker, at man ofte regner med 200kg/m2

Kommer an på hvilken snezone, men jeg regner altid med 250kg så ved man, at det holder. Men i dette tilfælde har han jo ingen problemer med at ligge for lavt i hvert fald.

Snözonen påvirker vel ikke, hvad en gulvbjælkelag skal kunne klare? Eller? Jeg føler mig lidt forvirret, men jeg tolker jeres svar som at:
- et tag skal dimensioneres til at klare 250kg snebelastning /kvm
- et gulvbjælkelag skal dimensioneres til at klare 200kg/kvm
Er det korrekt opfattet af mig?

Beregningseksemplet i indlæg #2 giver vel brudlasten?
-Ved bjælkelag plejer den tilladte belastning ofte at blive begrænset af nedbøjningen?
=> Maksimal tilladt nedbøjning bestemmer tilladt belastning... (ofte)

Brug programmet "dimensionering" på:
http://www.byggbeskrivningar.se/

Senest redigeret:
Nej, det gør det ikke. Jeg så lidt forkert der. Jeg taler tag han taler gulv. Det er rigtigt opfattet.

Interessant beregning. Nu er jeg ude på meget tynd is, men efter min mening lyder 810 kg som en lav belastning til brud. Stemmer det virkelig? Jeg ville have gættet, at man kan belaste en så kort spændvidde med væsentligt mere, inden den går itu.

Programmet Dimensionering på byggbeskrivningar.se kendte jeg ikke til tidligere. Det var rigtig gode tips! Synd bare, at man ikke kan beregne på ospecat træ, men naturligvis forståeligt eftersom man ikke har en definitiv værdi for sådan træ som kan garanteres.

huggan sagde:
Bøjningsmomentet i midten af lasten P er M=PL/2, hvor L er længden.

Bøjspændingen er S=M/W, hvor bøjningsmodstanden W=bh^2/6. b og h er bjælkens bredde og højde.

Altså, S=3PL/bh^2. P i Newton og alle målene i millimeter så får du bøjspændingen i Megapascal (MPa). S skal være mindre end bjælkens bøjningsstyrke.

S = 24
L = bliver 2150 mm
b = 45 mm
h = 220 mm

24=(3*P*2150)/(45*220^2)
24=(3*P*2150)/2178000
24*2178000=3*P*2150
52272000/2150=3*P
24313/3=P
8104=P

Altså klarer en bjælke belastningen 810kg på midten med et spænd på 2150 mm.
Hvis du vil vide, hvor meget det klarer pr. m^2, ganger du bare 810 med antal bjælker og deler med kvadratmeterarealet af taget. Kører du cc 600 mm, klarer taget en belastning på 690 kg pr. kvm.
Vil bare kommentere, at momentet af en punktlast midt på en frit opbygget bjælke er IKKE PL/2 men PL/4 Tilladt dimensionerende bøjspænding på K24 (C24) indendørs i sikkerhedsklasse 3 er 12,4 MPa. Dette giver en tilladt punktlast på 8,4 kN = 840 kg som hovedlast, hvilket svarer til en almindelig last af ca. 650 kg.

Ser man på, hvad den kan belastes med, inden den går i stykker (ingen sikkerhedsfaktorer på hverken last eller materiale), havner man på 1600 kg.

Forsøg dog ikke at belaste en ustabiliseret bjælke med denne last, for så vil den vælte langt tidligere.....

Som nogen nævnte, plejer det at være relativt uinteressant, hvor meget du kan belaste en gulvbjælke, da svaj og nedbøjning normalt dimensionerer frit oplagte gulvbjælker.

/Ingeniøren

Tak så meget for hjælpen. Reglen i spørgsmål er en af bjælkelagsreglerne i et gulv, som jeg ønsker at placere en kamin på. Hvis jeg tolker beregningerne korrekt, betyder det, at jeg let kan placere en kamin på 1000 kg, hvis jeg kan fordele vægten på 2 af reglerne? Krydsning og gulvspån vil vel fordele vægten lidt yderligere.

Stemmer min tolkning af jeres beregninger?

ronolo sagde:
Tak så meget for hjælpen. Reglen i spørgsmålet er en af bjælkelagsreglerne i et gulv, som jeg vil stille en kamin på. Hvis jeg tolker beregningerne korrekt, betyder det, at jeg let kan placere en kamin på 1000 kg, hvis jeg kan fordele vægten på 2 af reglerne? Krydsforstærkning og gulvspån vil nok fordele vægten lidt yderligere.

Stemmer min tolkning af jeres beregninger?
Det der må nogen andre svare på... men husk, at gulvspånpladerne ikke kan klare hvad som helst... hvis du installerer en kamin, der er lille/smal nok til at komme mellem regler osv... gulvspånene klarer "kun" 2-300 kg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.