Hej, jeg overvejer at fjerne en væg i stueetagen. Det er et 2 plans rækkehus. Jeg undrer mig nu over, om den er bærende eller ej? Jeg kan tilføje, at mellemdækket er masonite Beams med 22mm gulvspån. Det er den rødmarkerede væg, det drejer sig om. Den er ca. 90 mm bred. Væggen mellem spisepladsen og trappen er 120 mm bred, hvis det nu kan hjælpe?? Huset er fra 1982. Jeg ved, at det kun er ydervæggene, der er bærende på overetagen. Plantegning af stueplan i et to-etagers rækkehus med den rødmarkerede væg mellem matplads og sovrum fremhævet.

H
A Andreas9211 sagde:
Hej tänkte tabort en væg på stueetagen. Det er et 2 plans rækkehus. Undrer nu om den er bærende eller ej? Kan tilføje at bjælkelaget er masonite Beams med 22mm gulvspån. Det er den rødmarkerede væg det handler om. Den er ca. 90mm bred. Væggen mellem spisepladsen og trappen er 120mm bred, hvis det nu er til nogen hjælp?? Huset er fra 1982. Ved at det kun er ydervæggene der er bærende på overetagen. [billede]
I døråbningen, er det markeret at der er en bjælke der? Hvor langt går den bjælke i så fald? Og hvor meget bærende er den bjælke?

H HEM2121 sagde:
I døråbningen, er det markeret at der er en bjælke der? Hvor langt går den bjælke i så fald? Og hvor meget bærende er den bjælke?
Godt spørgsmål, her er et nærbillede hvis det hjælper. Jeg kan ikke finde noget om nogen form for bjælke i hvert fald. En nærbillede af en plantegning viser områder markeret som spiseplads, stue og soveværelse uden omtale af bjælker.

H
A Andreas9211 sagde:
Godt spørgsmål her er en nærbillede hvis det hjælper. Jeg finder ikke noget om nogen type af balk i hvert fald. [billede]
Ifølge tegningen skal du se balken, hvis det nu er en balk, som er indtegnet. Skjult balk plejer at have stiplede linjer og ikke fuldt optrukne. Altså en balk, der går inde i taget. Har du et billede af, hvordan det ser ud i virkeligheden? Har du nogle naboer, der har revet den væg ned? Tjek med naboerne. Rækkehuse kan være tricky, der findes rækkehuse, hvor bærende vægge går i begge retninger.
Viser det sig, at det er en bærende væg, kan du jo indsætte en synlig limtræsbalk eller en stålbalk indenfor taget.

Mit gæt er, at væggen er bærende, men der behøves mere underlag for en sikker vurdering. En sektion og en plan for overetagen er minimum.

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
H HEM2121 sagde:
Ifølge plan skal du se bjælken, hvis det nu er en bjælke, der er tegnet ind. En skjult bjælke har normalt stiplede linjer og ikke fuldt optrukne. Dvs. en bjælke, der går inde i taget. Har du et billede af, hvordan det ser ud i virkeligheden? Har du nogle naboer, der har revet den væg ned? Tjek med naboerne. Rækkehuse kan være tricky, der er rækkehuse, hvor bærende vægge går i begge retninger. Viser det sig, at det er en bærende væg, kan du jo sætte en synlig limtræsbjælke eller en stålbjælke indenfor taget.
Sådan ser det ud.
Stue med sofa, sofabord, kattetårn, væg-TV, træskab og gul stol på trægulv. Væglampe til venstre og en stor plante til højre. Gang med trægulv, lysmalede vægge, en fladskærms-tv og kattemøbel ved siden af et skab. Lystrædør til højre og trappegelænder.

H HEM2121 sagde:
Ifølge tegningen skal du kunne se bjælken, hvis det nu er en bjælke, der er tegnet ind. Skjult bjælke har normalt stiplede linjer og ikke fuldt optrukne. Altså en bjælke, der går inde i loftet. Har du et billede af, hvordan det ser ud i virkeligheden? Har du nogle naboer, der har revet den væg ned? Tjek med naboerne. Rækkehuse kan være tricky, der findes rækkehuse, hvor bærende vægge går i begge retninger. Viser det sig, at det er en bærende væg, kan du jo indsætte en synlig limtræsbjælke eller en stålbjælke inde i loftet.
Her er en nabo, der ikke har en væg der, og da ser det sådan ud på tegningen. Antar, at det er en bjælke? Plantegning af en bygning med markeret område ved stuen. En rød pil peger mod en del, muligvis indikerende en bjælke i stedet for en væg.

Billederne siger desværre ikke så meget. Ja det er en bjælke. Eftersom det er et rækkehus taler meget for, at alle husene har en bjælke i den position, uafhængig af om der findes en væg. For at se det behøver man at få fat i en K-tegning.

J justusandersson sagde:
Billederne siger desværre ikke så meget. Ja det er en bjælke. Eftersom det er et rækkehus taler meget for, at alle husene har en bjælke på det sted, uafhængigt af om der er væg. For at se det skal man have fat i en K-tegning.
Okay men hvis man laver et hul i væggen, kan man så se bjælken? For i soveværelset sidder der en limtræsbjælke synligt sådan her. Dette er rummet ovenover Billede af et rum med en synlig mørk limtræsbjælke i loftet, der strækker sig ned mod en væg, med gulvliste og seng i hjørnet.

Det er ikke sikkert. Den kan ligge i bjælkelaget. En K-tegning fra kommunen er bedre.

J justusandersson sagde:
Det er ikke sikkert. Den kan ligge i bjælkelaget. En K-rritning fra kommunen er bedre.
Okay skal høre mig for tak for hurtige svar!

H
J justusandersson sagde:
Det er ikke sikkert. Den kan ligge i bjælkelaget. En K-rritning fra kommunen er bedre.
Enig

H
A Andreas9211 sagde:
Okej ska höra mig för tack för snabba svar!
At slå ned en bærende væg uden at vide, om den er bærende eller ej, skal man jo afholde sig fra. Mit råd er at tjekke med naboer, om de har slået ned den væg. Hvis de ikke ved det, er det nok K-ringning, der skal til. Hvem har bygget husene? Kan du tjekke med dem?

H HEM2121 sagde:
At slå ned en bærende væg uden at vide, om den er bærende eller ej, skal man jo afholde sig fra. Mit råd er at tjekke med naboer, om de har slået ned den væg. Hvis ikke de ved det, så er nok K-ringning et must. Hvem har bygget husene? Kan du tjekke med dem?
Nej det skal jeg absolut ikke gøre. Skal tjekke om virksomheden findes endnu. Tak for alle svar, har netop blevet husejer, så er meget grøn inden for byggeri.

H
A Andreas9211 sagde:
Nej det skal jeg absolut ikke gøre. Skal tjekke om firmaet findes stadig. Tak for alle svar, er lige blevet husejer så er meget grøn inden for byggeri.
Hvis ikke bygherren findes længere, så prøv med kommunen, de burde have alle dokumenterne da de godkendte byggetilladelsen. Hvis de heller ikke har, (hvilket ville være mærkeligt) så få en dygtig tømrer derud. Held og lykke!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.