Vi er i dag begyndt at rive en væg ned, der ikke skulle være bærende, men vi skal tjekke med alle jer kyndige, inden vi begynder nedrivningen.
Huset er et gammelt kapel fra 1921, i træ, og ifølge prospektet i tømmer. Man kan se de bærende (?) bjælker i loftet i den store sal.
Væggen, vi vil have ned, går desværre i samme retning som kippen, hvilket har gjort os usikre.
Vedhæfter nogle billeder og håber på ekspertbistand!
Vedhæfter også et billede af loftet i den store sal, det vi tror er bærende, samt et billede af det lille vi ved om væggen, der skal ned (nu, inden vi har taget alle brædder ned). Men bjælken er altså ca. 45x45.
Den er på etage 1, som jeg har ringet ind.
Huset er et gammelt kapel fra 1921, i træ, og ifølge prospektet i tømmer. Man kan se de bærende (?) bjælker i loftet i den store sal.
Væggen, vi vil have ned, går desværre i samme retning som kippen, hvilket har gjort os usikre.
Vedhæfter nogle billeder og håber på ekspertbistand!
Vedhæfter også et billede af loftet i den store sal, det vi tror er bærende, samt et billede af det lille vi ved om væggen, der skal ned (nu, inden vi har taget alle brædder ned). Men bjælken er altså ca. 45x45.
Den er på etage 1, som jeg har ringet ind.
Senest redigeret:
Hej,
Har du nogen sektion gennem huset?
kan du tydeliggøre på en tegning, hvor og i hvilken retning billedet af loftet er taget?
Gulvene bør spænde tværs husets længderetning (korteste afstand), og eftersom det fungerer i jeres store sal, hvor denne væg mangler, kan man jo antage, at det også er bygget sådan, hvor væggen findes.
45x45 føles ikke som noget bærende.
Tydeliggør ifølge ovenstående, så skal vi se, om det bliver tydeligere og lettere at svare på.
kan du tydeliggøre på en tegning, hvor og i hvilken retning billedet af loftet er taget?
Gulvene bør spænde tværs husets længderetning (korteste afstand), og eftersom det fungerer i jeres store sal, hvor denne væg mangler, kan man jo antage, at det også er bygget sådan, hvor væggen findes.
Tydeliggør ifølge ovenstående, så skal vi se, om det bliver tydeligere og lettere at svare på.
Ingen sektionsplanP patrikd84 sagde:Hej,
Kan du præcisere på en tegning, hvor og i hvilken retning billedet af loftet er taget?
Gulvene bør spændes tværs over husets længderetning (korteste strækning), og eftersom det fungerer i jeres store sal, hvor denne væg mangler, kan man jo antage, at det også er bygget sådan, hvor væggen findes.
Præcisér ifølge ovenstående, så skal vi se, om det bliver tydeligere og nemmere at svare på.
Jeg stod ved den blå cirkel og fotograferede som streget.
Bjælkerne går langs den korte side altså.
Min far skal komme og kigge om en time, han ønskede af en eller anden grund, at vi skulle tage op under et vindue for at se bedre. Ingen anelse hvorfor, men begynder at tage op under et vindue nu
Men spørgsmålet er jo, hvad overetagen er blevet brugt til tidligere? Med de spændvidder ville jeg gætte på, at væggen _er_ bærende/stabiliserende for bjælkelaget. Bjælkerne ser ikke specielt kraftige ud på billedet. Hvis man kun har brugt det rum, som nu er markeret som soveværelse, kunne det forklare, hvorfor kun den del er understøttet. Hvilken type spær er det?
Måske lidt uklart, men det har altså ikke været brugt som soveværelse. Det har været spisestue, men for at få kapellet omskrevet til bolig skulle der stå soveværelse der, da der endnu ikke er nogen brandstige til anden etage. Tegningerne er 2 uger gamle.P Probably Wrong sagde:Men spørgsmålet er jo, hvad overetagen tidligere har været brugt til? Med de spændvidder ville jeg gætte på, at væggen _er_ bærende/stabiliserende for etagedækket. Bjælkerne ser ikke specielt kraftige ud på billedet. Hvis man kun har brugt det rum, der nu er markeret som soveværelse, kunne det forklare, hvorfor kun den del er understøttet. Hvad er det for en type spær?
Supplerer igen med opdatering
Hvor er de sidste billeder taget? Marker gerne på tegningen igen, så det bliver tydeligt.
Kan man se spær i loftet på overetagen? Er der samme afstand mellem bjælkerne i loftet som afstanden mellem spærerne?
Jeg overvejer, om jeres "anden etage" bæres af spærerne, og at det ikke kun er en lige bjælke. For så ser det jo ud til, at spændvidden er betydeligt kortere (3,5 m i stedet for lidt over 7 m). Dog lidt svært ved trappen m.m., så det er ikke helt klart.
Har I åbnet op mod taget ved væggen, I skal rive? Hvordan er det ved åbningen til køkkenet? Ligger der en bjælke der, som kan tænkes at bære gulvet?
Kan man se spær i loftet på overetagen? Er der samme afstand mellem bjælkerne i loftet som afstanden mellem spærerne?
Jeg overvejer, om jeres "anden etage" bæres af spærerne, og at det ikke kun er en lige bjælke. For så ser det jo ud til, at spændvidden er betydeligt kortere (3,5 m i stedet for lidt over 7 m). Dog lidt svært ved trappen m.m., så det er ikke helt klart.
Har I åbnet op mod taget ved væggen, I skal rive? Hvordan er det ved åbningen til køkkenet? Ligger der en bjælke der, som kan tænkes at bære gulvet?
Jo, men hvad har overetagen været brugt til, da det var kapel? Har hele overetagen været spisestue, eller kun den del, der nu er soveværelse? Hvis resten ikke er blevet brugt (man ser jo ikke noget gulv på det første foto), kunne det forklare, hvorfor der ikke er nogen bærende væg i den store sal (fordi belastningen bliver mindre, og man ikke har samme krav til svaj). Det var altså en kommentar til patrikd84's kommentar om, at det "fungerer i den store sal".Hiréns sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad er dimensionerne på bjælkerne mellem etagerne?
Loftet i den store sal er fjernet af den tidligere ejer i et forsøg på at gøre det mere luftigtP Probably Wrong sagde:Jo, men hvad har overetagen været brugt til, da det var kapel? Har hele overetagen været spisestue, eller kun den del, som nu er soveværelse? Hvis den resterende del slet ikke har været brugt (man kan jo ikke se noget gulv på det første foto), kan det forklare, hvorfor der ikke er nogen bærende væg i den store sal (da belastningen bliver mindre, og man ikke har samme krav til svaj). Det var altså en kommentar til patrikd84's kommentar om, at det "fungerer i den store sal".For at kunne afgøre dette skal dimensioner og information om opbygning af bjælkelaget samt tagstoler findes/måles op. Men rent spontant er min gæt stadig, at væggen er bærende/stabiliserende, og selvom der er hanebånd, som mindsker den frie spændvidde, så tror jeg, det bliver ret meget svaj, hvis væggen fjernes.
Vi tror, det er delvist bærende for soveværelsesgulvet ovenpå, eftersom de tykke bjælker, der ses på det første billede, ikke længere findes i køkkendelen af huset. Hvilket vi ved nu, når vi har fjernet væggen helt. Vi vil erstatte væggen med en bjælke på ca. 100x200, som kan hvile på søjler samt brandbeskyttelsesvæggen, der er i mursten.
Jo, man kan se spær. Det er omtrent samme afstand mellem dem som bjælkerne i loftet, men kan ikke vide præcist lige nu. Vi har under alle omstændigheder besluttet at lægge en ny, kraftig bærende bjælke i køkkenet. Den skal gå fra en indbygget søjle til brandvæggen, som er i tegl (synlig på billedet). For at understøtte soveværelsesgulvet.P patrikd84 sagde:Hvor er de sidste billeder taget? Marker gerne på tegningen igen, så det bliver tydeligt.
Kan man se spær på førstesalen? Er afstanden mellem bjælkerne i loftet den samme som afstanden mellem spær?
Jeg overvejer, om jeres "anden etage" bæres af spær og ikke kun af en lige bjælke. For så ser det ud til, at spændvidden er betydeligt kortere (3,5 m i stedet for lidt over 7 m). Dog lidt vanskeligt ved trappen osv., så ikke helt klart.
Har I åbnet op mod loftet ved væggen, I skal rive ned? Hvordan er det ved åbningen til køkkenet? Ligger der en bjælke der, som kan bære gulvet?
Hvad angår trappen, så synes det at være den tidligere ejers idé at lave åbningen der. Han har løst det med en ny bærende inde i loftet samt en støttende søjle under den.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
80x300 er ikke dansegulvskvalitet, men det holder jo til en spændvidde på 7,5 meter. Det kan forstærkes, hvis man vil mindske svajet.