Hej
Jeg ville have brug for en bjælke i træ, eller hvis det kaldes en regel, som er 70 tyk & noget mellem 140-170 bred.
2000 lang
Typ 70x145 eller 70x170
Jeg kan ikke finde det her i Göteborg. Nogen der kan tipse?
Et andet spørgsmål. Kunne jeg lime & skrue 2 st 70x70 sammen? Har set folk gøre det.
Hvor meget forringes styrken i det?
Jeg ville have brug for en bjælke i træ, eller hvis det kaldes en regel, som er 70 tyk & noget mellem 140-170 bred.
2000 lang
Typ 70x145 eller 70x170
Jeg kan ikke finde det her i Göteborg. Nogen der kan tipse?
Et andet spørgsmål. Kunne jeg lime & skrue 2 st 70x70 sammen? Har set folk gøre det.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Man kan gøre alt 
Fortæl lidt om hvorfor du skal gøre det, så får du bedre hjælp.
På Facebook findes Swedish Woodworkers, spørg der også.
/W
Fortæl lidt om hvorfor du skal gøre det, så får du bedre hjælp.
På Facebook findes Swedish Woodworkers, spørg der også.
/W
Det skal blive en bærende bjælke i en 2 meter lang åbning af en indervæg.Workingclasshero sagde:
Der har tidligere været en døråbning, som vi har gjort større nu.
Før var der en 95x95 regel, men lige over døråbningen er der en 70x140.
Jeg tænkte, at hvis jeg fjerner disse lidt og erstatter med 70x140 (mindst) hele vejen (2m) samt tilføjer et par vertikale ved siderne, så burde det blive godt?
Men kan som sagt ikke finde det, jeg søgte, og overvejer at lime og skrue 2 70x70 eventuelt?
Problemet er, at standarden kun er 45 mm. Så findes der jo som sagt, 45x70. Men skrue-limer du to sådanne bliver det jo kun 90 mm. Ellers går det fint at skrue-lime regler. Afhængig af hvordan det gøres, kan det også blive stærkere. Ellers kan der findes 70 mm, hvis du kigger på limtræ. Hvilket i princippet er, hvad du tænkte gøre, bare færdigt.J tibello sagde:Hej
Jeg ville have brug for en bjælke i træ, eller om det kaldes regel, som er 70 tyk & noget mellem 140-170 bred.
2000 lang
Typ 70x145 eller 70x170
Jeg kan ikke finde det her i Göteborg. Nogen som kan tipse?
Et andet spørgsmål. Kunne jeg lime & skrue sammen 2 stk. 70x70? Har set folk gøre det.
Jeg har ledt efter limtræ også men har ikke fundet den dimension. Men du tror, at hvis jeg limskruer 2st 70x70, så det bliver 70x140, kan det blive stærkt nok?A AG A sagde:Problemet er, at standarden kun er 45mm. Så er der som sagt, 45x70. Men hvis du skruelimrer to af dem, bliver det jo kun 90mm. Ellers går det fint at skruelimre regler. Afhængigt af hvordan det gøres, kan det endda blive stærkere.
Ellers kan der findes 70mm, hvis du kigger på limtræ. Hvilket principielt er, hvad du tænkte at gøre, bare færdigt.
I så fald gør jeg det.
Se ovenfor for formål
Nej, 70x70 vil ikke være godt at skrue lime. Jo tyndere hvert lag er, jo bedre. Helst skulle du skrue lime 7 stk 22x70mm. 3 stykker 45x70 vil nok også fungere.J jamaica sagde:
Jaha hvad godt. Så går jeg med 3 stk 45x70. Måske 4 stk.A AG A sagde:
Jeg ønsker ikke, at det bygger for meget nedad, så jeg må dobbelttjekke det, men ellers 3 stk 45x70.
Jeg har en masse sådanne i overskud, så endnu bedre.
Skal se om jeg kan finde noget på youtube, der viser hvordan jeg limer & skruer.
Noget specielt jeg bør tænke på?
Men det bliver 135 bredt med 3 stk 45x70. Det bliver bestemt stærkt, hvis du sammenligner med en hel del af samme mål?
Klik her for at svare