Jeg er ved at bygge om et rum og har en hel del yderhjørner p.g.a. bokse omkring bjælker og fremspringende vægge, så det blev en hel del gipskanter.

Jeg bruger altid gipskanter i metal og plejer at skrue dem med ca. 40-50 cm mellemrum. Hvis der ikke er noget at skrue i bagved, plejer jeg at "lime" dem med gipsplast.

Jeg spartler mine hjørner en gang tyndt for at komme op i samme niveau som "hjørnet" og dække alle huller. Derefter limer jeg en papirsstrimmel med vådrumsgrund (som jeg fik tip om for længe siden af en maler, og det fungerer super) over alle gipskanter. Næste trin fylder jeg opfræsningen i gipspladen med spartelmasse og spartler videre som normalt...

Så til spørgsmålet... En maler, der var og så på et andet arbejde, spurgte hvad i alverden jeg havde gang i, når jeg limede papirsstrimlerne på hjørnerne. Han mente, at det er helt unødvendigt, og at han bare plejer at spartle dem fast. I loftet sagde han, at han trækker et par tre skruer i for at de skal holde sig, og så bare spartelmasse på...

Jeg har haft hjørner, der er sprunget tidligere, og efter det begyndte jeg altid med strimmel på alle hjørner. Hvordan gør du?

Papirsstrimmel med metalindsats, uovertruffen god og let at arbejde med. Fastgør med vævlim eller spartelmasse.

Hvor køber du dem?
Jeg har tjekket alle byggeforretningerne, men ingen havde dem. Jeg tror det var Beijer, der havde på papir, men det holder jo ingenting...

K-rauta har den, skal se hvad den hedder.
Marco Flex Corner, hvid firkantet kasse med lidt grønt på.
ProRoc Flex Corner kasser med gipskantbånd, hvid og grøn emballage fra CertainTeed.

Senest redigeret:
  • Synes
anders07
  • Laddar…
Anvendte metalhjørner, hvor jeg anså risikoen for slag var stor på førstesalen. Nu er jeg i kælderen, og der spartler jeg papremser fra byggmax. De har en synlig markering i midten, så de er lette at folde fast i lidt spartelmasse og derefter spartle over. Går hjørnet i stykker, så sætter jeg uanpåliggende liste den dag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.