Jeg har en garage, som oprindeligt er bygget med fladt tag.
I 1999 blev garagen ombygget ved at man hævede taget til 27 graders taghældning for at matche huset.
De nye spær blev placeret ovenpå de gamle tagregler. De gamle tagregler sidder 220 cm over gulvet og har dimension 45x220. De er sammensat på midten mod en tværgående tagregel. Se billede:
Garagen har en indvendig dybde på 6 meter, dvs. mellem de bærende vægge er det C/C 6200 mm med en søjle i midten af garagen. En simpel plan:
Denne søjle vil jeg gerne have væk for at få lidt ekstra lofthøjde. Derfor er min tanke at fjerne det gamle flade tag helt. De eneste regler jeg tror, jeg skal beholde, er dem, hvor væggene bærer de nye spær.
Altså følgende to regler:
Denne hvor jeg har skrevet væg på tværreglen af det gamle tag (og den udenfor garagen også)
Denne mod bagsiden på garagen:
Spærene har følgende dimension: Længde 10 meter
Overbjælke 45x140
Underbjælke 45x140
Støtte (i spær) 45x95
Jeg har googlet lidt og fundet ud af, at i min snezone 1,5 er mine spær selvbærende op til 10 meters spændvidde. Dvs. jeg burde have gode marginaler, som det er bygget i dag. Jeg bør også kunne tage det gamle flade tag ned uden risiko og forhåbentlig i fremtiden kunne flytte væggen med portene for at få en dybere garage.
Hvad siger I?
Følgende er flere billeder for at beskrive mere, hvordan garagen ser ud (undskyld rodet):
Holder nok men hold øje med at væggene ikke kvæler udad der, hvor der mangler underliggere, hvis der bliver meget sne. Evt. kan en liggende 45 x 220 (den dimension har du jo rigeligt af) ovenpå væggen, som brogger afstanden mellem de hele spær, være god.
Mindre job og billigere.
Eftersom jeg ikke skal hæve hele taget føles denne måde nemmere. Vil desuden ikke have åbent op til kip, og jeg behøver ikke sætte stolper, som bjælken står på.
Nu er jeg virkelig ingen takstolskonstruktør, men det føles som om underrammen skulle have brug for forstærkning, når den flyttes op. Der bliver mere tryk på den fra overribben, da fagværket bliver mindre(?) effektivt.
Ja det vil blive gjort. Jeg vil lægge en 220 regel ved siden af overliggerne, og når jeg har skåret den gamle underligger af, vil jeg også flytte den op mellem overliggerne.
220 reglen vil blive boltet gennem overliggeren.
Min ven har gjort sådan på sit lade tag, og det står stadig efter mange år, og det er både større og mere belastet.
Mindre arbejde og billigere.
Eftersom jeg ikke skal hæve hele taget føles denne metode lettere. Vil desuden ikke have åbent op i kippen, og jeg har ikke brug for at sætte søjler som bjælken står på.
Min første følelse var, at det ikke ville adskille sig så meget i pris, men efter lidt mere overvejelse har du nok ret. Desuden bliver det "lettere", som du påpeger.
Forudsætter at du tænker på en bred port fremover, da du ikke ønsker søjler.
Synes du ser ud til at have gennemtænkt dette godt
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.