Jeg har en garage, som oprindeligt er bygget med fladt tag.
I 1999 blev garagen ombygget ved at man hævede taget til 27 graders taghældning for at matche huset.

De nye spær blev placeret ovenpå de gamle tagregler. De gamle tagregler sidder 220 cm over gulvet og har dimension 45x220. De er sammensat på midten mod en tværgående tagregel. Se billede:
Garagets tagkonstruktion med løse trægulvbjælker markeret med dimensioner 45x220 mm og 45x140 mm. Garageloft med trækonstruktioner og isoleringstabletter, viste undertag og bærende elementer. Konstruktionen tilpasset hældning på 27 grader.

Garagen har en indvendig dybde på 6 meter, dvs. mellem de bærende vægge er det C/C 6200 mm med en søjle i midten af garagen. En simpel plan:
Simplificeret planskitse af garage, rektangulært 6x6.3 meter, med en central pelar markeret.

Denne søjle vil jeg gerne have væk for at få lidt ekstra lofthøjde. Derfor er min tanke at fjerne det gamle flade tag helt. De eneste regler jeg tror, jeg skal beholde, er dem, hvor væggene bærer de nye spær.

Altså følgende to regler:
Denne hvor jeg har skrevet væg på tværreglen af det gamle tag (og den udenfor garagen også) Garageloft med trækonstruktioner og isoleringstabletter, viste undertag og bærende elementer. Konstruktionen tilpasset hældning på 27 grader.

Denne mod bagsiden på garagen: Loftet på et garage med træbjælker og isolering, hvor den nyere tagkonstruktion er tydelig. Rummet ser uorganiseret ud med forskelligt byggeaffald.

Spærene har følgende dimension: Længde 10 meter
Overbjælke 45x140
Underbjælke 45x140
Støtte (i spær) 45x95
Garagets loft med træbjælker, hvor dimensioner er skrevet på (45x140 mm og 45x95 mm), og nogle metalforbindelser er synlige. Trækonstruktion i garage med tagspær, dimensioneret 45x140 mm, set mod loftet.

Jeg har googlet lidt og fundet ud af, at i min snezone 1,5 er mine spær selvbærende op til 10 meters spændvidde. Dvs. jeg burde have gode marginaler, som det er bygget i dag. Jeg bør også kunne tage det gamle flade tag ned uden risiko og forhåbentlig i fremtiden kunne flytte væggen med portene for at få en dybere garage.

Hvad siger I?
Følgende er flere billeder for at beskrive mere, hvordan garagen ser ud (undskyld rodet):
Garageinteriør med træsøjle, stige, og byggematerialer. Rodet opbevaringsområde med værktøj og kasser. Træloftsregler synlige. Trailer med brædder. Garagets indre med trælofter, en stige, en grøn pose hængende og en væg med graffiti-tegning og tallet 33 på en dør. Garageloft med træbjælker og konstruktionselementer, elektriske kabler langs loftet. Mørkt interiør med synlige tagstole og byggeelementer. Garageloft med synlige tagstolper og isolering, med en træregel markeret med ordet 'Vägg' i forbindelse med en garageombygning. Garage med eksponerede tagspær og træbjælker, set fra indersiden. Der er byggeri udstyr og værktøj omkring. Garagets loft med træbjælker, hvor dimensioner er skrevet på (45x140 mm og 45x95 mm), og nogle metalforbindelser er synlige. Garageloft med nye tagstole og lysende pære, viser bærende konstruktioner og gamle tagregler i træ under renovering. Garagets tagkonstruktion med synlige træspær og bjælker, oplyst af lamper. Strukturerne støttes af metalplader og kabler. Garageloft vises med træbjælker og tagkonstruktion, set fra loftet. Byggerod synligt med værktøj og isoleringsmaterialer liggende rundt. Et hus med mørkt tegltag og garage, to biler parkeret foran. Grusindkørsel, omgivet af træer. Klart vejr med få skyer på himlen. To sortmalede garageporte under et skrånende tegltag på en garagebygning. Kaotisk garageinteriør med hylder fyldt med flasker, kasser og værktøj. Vægge og loft ser ud som ubehandlede plader. Fluorescerende lys over. Et garage med beton- eller trægulv, omgivet af værktøj, hylder, papkasser og en reol med malerbøtter. Et hvidt skab ligger på gulvet. Garaget indvendigt med værktøj, papkasser og træskillevæg, med ledninger hængende på væggen og en plæneklipper i midten.
 
Ville tro, at de der er selvbærende. Det kan selvfølgelig beregnes, eller du kan ringe til en spærproducent og spørge.
 
Forslag til, hvordan jeg kunne øge loftshøjden over bilpladsen, hvor det ville have været fint at have løfte?
 
Limtræsbjælke i tagåsen.
 
Jeg har svaret nu.
Trækonstruktioner i et garage- eller lagerloft, omgivet af papkasser og værktøj, der viser takstolernes opbygning.
Overfyldt garage med synlige tagstole og forskellige værktøjer, udstyr og kasser stablet ved siden af garagedøre.

Dom bär ;)

Kommer inden længe flytte op underliggaren på to spær for at få højere lofthøjde over bilpladsen. Ca 0,5 meter kommer jeg flytte den op.
 
Jeg tror ikke, der vil være nogen problemer, men du kan jo holde øje med nedbøjningen, hvis der skulle komme en halv meter våd sne.
 
Så er det bare at lime en bjælke sammen af reglerne du fjernede ;)
 
Holder nok men hold øje med at væggene ikke kvæler udad der, hvor der mangler underliggere, hvis der bliver meget sne. Evt. kan en liggende 45 x 220 (den dimension har du jo rigeligt af) ovenpå væggen, som brogger afstanden mellem de hele spær, være god.
 
Det lyder godt. Jeg vil naturligvis forstærke taktassen, som bliver på de to modificerede stole, og også sikre dem, så de også holder ordentligt.

En halv meter sjap sne kommer der aldrig her i Skåne! Men når man har modificeret, skal man jo tjekke under forskellige forudsætninger.
 
Træprofil tegninger viser to forskellige tagkonstruktioner med trekantede gitter forstærkninger.

Sådan her tænkte jeg at gøre.
 
Hvad ser du for fordele ved at gøre sådan i stedet for en bjælke i top?
 
Mindre job og billigere.
Eftersom jeg ikke skal hæve hele taget føles denne måde nemmere. Vil desuden ikke have åbent op til kip, og jeg behøver ikke sætte stolper, som bjælken står på.
 
Nu er jeg virkelig ingen takstolskonstruktør, men det føles som om underrammen skulle have brug for forstærkning, når den flyttes op. Der bliver mere tryk på den fra overribben, da fagværket bliver mindre(?) effektivt.

Let gjort ved at skrue en 45 planke på hver side.
 
Ja det vil blive gjort. Jeg vil lægge en 220 regel ved siden af overliggerne, og når jeg har skåret den gamle underligger af, vil jeg også flytte den op mellem overliggerne.
220 reglen vil blive boltet gennem overliggeren.

Min ven har gjort sådan på sit lade tag, og det står stadig efter mange år, og det er både større og mere belastet.
 
MattisH sagde:
Mindre arbejde og billigere.
Eftersom jeg ikke skal hæve hele taget føles denne metode lettere. Vil desuden ikke have åbent op i kippen, og jeg har ikke brug for at sætte søjler som bjælken står på.
Min første følelse var, at det ikke ville adskille sig så meget i pris, men efter lidt mere overvejelse har du nok ret. Desuden bliver det "lettere", som du påpeger.
Forudsætter at du tænker på en bred port fremover, da du ikke ønsker søjler.
Synes du ser ud til at have gennemtænkt dette godt:thumbup:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.