Jeg er i gang med at renovere mit hus og har et lille kontor i stueetagen, som jeg gerne vil fjerne (tanken er at få to mere rummelige værelser på den etage). Men jeg er usikker på, om de vægge på nogen måde kan være bærende? Jeg antager, at den grønmarkerede væg på tegningen (se billede 1) er den vigtigste og vel er en bærevägg? Det er de to rødmarkerede i den sorte indramning, jeg vil fjerne - kan man alene gennem tegningen se, om det er i orden? (Der går desuden en bjælke tværs over loftet i den store stue ved siden af, hvis det har nogen betydning...) Vedhæfter også et billede fra siden, hvor jeg har markeret den tidligere grønne væg, som jeg antager er bærevägg. Taknemmelig for al hjælp!

Bygningsplan med markerede vægge; to røde, en grøn. Vægge antages for at være bærende; kontor fjernes til fordel for større rum.

Byggetegning fra 1955 af et hus med mål og pil, der markerer en væg på tværs. Huset har to etager og indikerer indvendige rumhøjder.

Senest redigeret:
Den grønne indrammede væg, som er erstattet af en bjælke, er en hjertemur. Hjertemuren er bærende, hvis man fjerner en sådan væg, skal man erstatte den med en bjælke, der kan klare al belastning ovenfra.

Dine to rødt markerede vægge burde ikke være bærende.
Hvilket materiale er væggene bygget af?
Hvor tykke er væggene?

• Synes
warmlander
  • Laddar…
Et angrænsende rums vægge er bygget af ca. 2 cm tykke træbrædder (og sådan var det i et andet rum, hvor væggene blev revet, så jeg gætter på det).

Så, ville jeg tro, at det også er der.

• En træplade ved siden af en papkasse med tekst "PREMIUM" i et opbevaringsrum.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.