I vores hus bygget i 1800-tallet blev der lavet en tilbygning på overetagen i 1900. Der har tidligere været en skunkvæg (kun på den ene side tror vi), som er blevet fjernet for længe siden af tidligere ejere. Vi undrer os nu over, om den væg var bærende? Bør man genoprette den? Spærkonstruktionerne er blevet forstærket for nylig i forbindelse med skift af indervægge og loft. Derudover har vi fjernet en væg på ca. 1 m i underetagen, som sad mellem murstensskorsten og ydervægggen. Den væg var lavet af stående brædder og tretex. Er der nogen risiko ved, at den væg er fjernet?
 
Svært at bedømme uden mere info. Man kan ikke gå ud fra, at tilbygningen er lavet på en bestemt måde. Man skal forstå, hvordan tagkonstruktionen er udført. Derudover er der brug for oplysninger om bygningens hovedmål samt snezone (=hvor huset ligger). Billeder kan vel erstatte tegninger. Et eksteriørbillede kan forklare meget.
 
J justusandersson sagde:
Svært at vurdere uden mere info. Man kan ikke antage, at tilbygningen er lavet på en bestemt måde. Man skal forstå, hvordan tagkonstruktionen er udført. Desuden behøves oplysninger om bygningens hovedmål samt snæzone (=hvor huset ligger). Billeder kan vel erstatte tegninger. Et eksteriørbillede kan forklare meget.
Forstår, at det var et svært spørgsmål at svare på med så mangelfulde oplysninger. Her kommer et par billeder af husets eksteriør. Bemærk, at den ene gavl (billede 2) har valmet tag. De to indvendige billeder er taget under renovering af overetagen pga skadedyrsinvasion.
J justusandersson sagde:
Svært at vurdere uden mere info. Man kan ikke antage, at tilbygningen er lavet på en bestemt måde. Man skal forstå, hvordan tagkonstruktionen er udført. Desuden behøves oplysninger om bygningens hovedmål samt snæzone (=hvor huset ligger). Billeder kan vel erstatte tegninger. Et eksteriørbillede kan forklare meget.
J justusandersson sagde:
Svært at vurdere uden mere info. Man kan ikke antage, at tilbygningen er lavet på en bestemt måde. Man skal forstå, hvordan tagkonstruktionen er udført. Desuden behøves oplysninger om bygningens hovedmål samt snæzone (=hvor huset ligger). Billeder kan vel erstatte tegninger. Et eksteriørbillede kan forklare meget.
J justusandersson sagde:
Svært at vurdere uden mere info. Man kan ikke antage, at tilbygningen er lavet på en bestemt måde. Man skal forstå, hvordan tagkonstruktionen er udført. Desuden behøves oplysninger om bygningens hovedmål samt snæzone (=hvor huset ligger). Billeder kan vel erstatte tegninger. Et eksteriørbillede kan forklare meget.
 
  • Rødt hus med mørkegråt tag, omgivet af have med træer og hvide udemøbler; forårsstemning med skygger på græsset.
  • Rød hus med valmet tag, set fra siden. Det er omgivet af træer og en gårdsplads med let sne. Der er en bænk og en orange spand ved huset.
  • Interiør billede af loftsrum under renovering med synlige trævægge og ledninger, del af projekt mod skadedyrsangreb.
  • Rum under renovering, med opbrudt gulv og afdækket væg. Skader fra skadedyr ser ud til at være årsagen til arbejdet.
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja, det ser ikke så godt ud. Huset har et brudt tag, hvor spærrets øverste del skal hvile på lodrette stolper på begge sider, hvilke nu synes at være fjernet. Disse stolper skal erstattes enten af nye stolper eller af en langsgående bjælke. Desuden bliver jeg lidt oprevet, når jeg ser, hvordan "elektrikeren" har skåret store dele af nogle hanebjælker. Disse skal udskiftes. De behøver ikke at være af træ, det går fint med stålstænger også. Det er et smukt hus, som er værd at bevare. Jeg undrer mig over, hvorfor taget kun er valmet på én side?
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja, det ser ikke så godt ud. Huset har et brudt tag, hvor spærrets øvre del skal hvile på vertikale stolper på begge sider, som nu ser ud til at være fjernet. Disse stolper skal erstattes enten med nye stolper eller med en længdegående bjælke. Desuden bliver jeg lidt oprevet, når jeg ser, hvordan "elektrikeren" har skåret store dele af nogle hanebjælker. Disse skal udskiftes. De behøver ikke være af træ, stålstænger kan også bruges. Det er et smukt hus, som er værd at bevare. Jeg undrer mig over, hvorfor taget kun er halvvalmet på den ene side?
J justusandersson sagde:
Ja, det ser ikke så godt ud. Huset har et brudt tag, hvor spærrets øvre del skal hvile på vertikale stolper på begge sider, som nu ser ud til at være fjernet. Disse stolper skal erstattes enten med nye stolper eller med en længdegående bjælke. Desuden bliver jeg lidt oprevet, når jeg ser, hvordan "elektrikeren" har skåret store dele af nogle hanebjælker. Disse skal udskiftes. De behøver ikke være af træ, stålstænger kan også bruges. Det er et smukt hus, som er værd at bevare. Jeg undrer mig over, hvorfor taget kun er halvvalmet på den ene side?
De vertikale stolper, du efterlyser, har aldrig været der, i det mindste ikke siden den sidste (dvs. før vores) renovering muligvis i 50'erne. Da skaderne blev udbedret, blev spærene noget forstærket. Som du kan se i den vedhæftede film. Byggefirmaet har desværre gjort lige så dårligt arbejde (huller i bjælkerne til el-ledninger) som tidligere. Desværre kan jeg ikke se, om de har lagt nogen forstærkende bjælke horisontalt. Den skjules i så fald bag krydsfiner. Ifølge byggefirmaet var det et dårligt bygget hus, derfor bad vi dem forstærke spærene i forbindelse med, at de blev genoprettet på grund af skadedyr (mårder). Men det blev ikke meget bedre. Hvad kan man gøre ved dette nu? Opsætte vertikale stolper?
 
Evakarin54 Evakarin54 sagde:
De vertikale stolper som du efterlyser har aldrig eksisteret, i hvert fald ikke siden den seneste (dvs før vores) renovering måske i 50'erne. Da skaderne blev udbedret, blev spærret noget forstærket. Som du ser i vedhæftede film. Men byggefirmaet har gjort lige så dårligt arbejde (huller i bjælkerne til elledninger) som tidligere. Desværre kan jeg ikke se, om de har lagt en forstærkende bjælke vandret. Den er i så fald skjult bagved krydsfiner. Ifølge byggefirmaet var det et dårligt bygget hus, derfor bad vi dem forstærke spærret i forbindelse med, at de genoprettede på grund af skadedyr (mår). Men det blev ikke meget bedre. Hvad kan man gøre ved dette nu? Sætte op vertikale stolper?
Evakarin54 Evakarin54 sagde:
De vertikale stolper som du efterlyser har aldrig eksisteret, i hvert fald ikke siden den seneste (dvs før vores) renovering måske i 50'erne. Da skaderne blev udbedret, blev spærret noget forstærket. Som du ser i vedhæftede film. Men byggefirmaet har gjort lige så dårligt arbejde (huller i bjælkerne til elledninger) som tidligere. Desværre kan jeg ikke se, om de har lagt en forstærkende bjælke vandret. Den er i så fald skjult bagved krydsfiner. Ifølge byggefirmaet var det et dårligt bygget hus, derfor bad vi dem forstærke spærret i forbindelse med, at de genoprettede på grund af skadedyr (mår). Men det blev ikke meget bedre. Hvad kan man gøre ved dette nu? Sætte op vertikale stolper?
Evakarin54 Evakarin54 sagde:
De vertikale stolper som du efterlyser har aldrig eksisteret, i hvert fald ikke siden den seneste (dvs før vores) renovering måske i 50'erne. Da skaderne blev udbedret, blev spærret noget forstærket. Som du ser i vedhæftede film. Men byggefirmaet har gjort lige så dårligt arbejde (huller i bjælkerne til elledninger) som tidligere. Desværre kan jeg ikke se, om de har lagt en forstærkende bjælke vandret. Den er i så fald skjult bagved krydsfiner. Ifølge byggefirmaet var det et dårligt bygget hus, derfor bad vi dem forstærke spærret i forbindelse med, at de genoprettede på grund af skadedyr (mår). Men det blev ikke meget bedre. Hvad kan man gøre ved dette nu? Sætte op vertikale stolper?
 
Jeg er næsten 100 på, at der har været stolper. De var bedre til at bygge huse år 1900 end i dag. Det kan ikke se ud som det gør. Det holder ikke i længden. Det tredje billede viser tydeligt, hvor dårligt de nye tagregler understøtter de gamle. I skal mindst indsætte en horisontal bjælke, der kan tage sig af lasten fra spær. Ansæt ikke det samme firma. De ved nul om bygningskonstruktion.
 
J justusandersson sagde:
Jeg er næsten 100 på, at der har været stolper. De var bedre til at bygge huse i år 1900 end i dag. Det kan ikke se ud som det gør. Det holder ikke i længden. Det tredje billede viser tydeligt, hvor dårligt de nye tagregler støtter de gamle. I skal i det mindste sætte en horisontal bjælke, der kan tage hånd om lasten fra tagspærene. Ansæt ikke det samme firma. De ved intet om bygningskonstruktion.
Desværre er jo loftet allerede lagt. Billederne er taget for et år siden. Svært at rive op nu. Men hvis man bygger vægge (katteloftvæg) eller stolper? Ja byggefirmaet var vi utilfredse med, men de var ansat af forsikringsselskabet.
 
Evakarin54 Evakarin54 sagde:
Desværre er loftet allerede lagt. Billederne er taget for et år siden. Svært at rive op nu. Men hvad hvis man bygger vægge (kattvægge) eller stolper? Ja, vi var utilfredse med byggefirmaet, men de blev hyret af forsikringsselskabet.
Desuden undrer jeg mig over, om der er behov for en bærende væg på underetagen. Den fjernede vi for at få adgang til at styrke bjergtimmer ydervæggen i underetagen. Behøves den? Billede 1. Gang i et hus med fjernet væg, synlige bjælker og jordgulv, en grøn lampe hænger fra loftet, og en murdel til venstre. To døråbninger i et rum med trægulv, en trappe til venstre og en anden åbner ind til et rum under renovering med en blå presenning og en trillebør. På den anden side af skorstenen er der to dørkarme, som måske har en betydning for at bære gulvet ovenfor?
 
Hvilket vindue er det, man ser på det sidste billede? Hvor ligger huset = snözon?
 
J justusandersson sagde:
Hvilket vindue er det man ser på det sidste billede? Hvor ligger huset = snezone?
Det er vindue mod vestgavl, som har valmet tag. Huset ligger udenfor Norrtälje.
 

Bedste svar

I en tømmerkonstruktion er alle vægge mere eller mindre bærende eller har betydning for stabiliteten. Man bør derfor undgå at fjerne tømrede vægge. Jeg er ikke sikker på, at der har været vægge, der er bærende på den måde, at de optager laster fra ovenliggende bjælkelag. Huset er jo ret smalt. Hvis der findes sådanne vægge, går de parallelt med rygningen. Ud fra hvad jeg kan bedømme ud fra billederne, skal husets bærende konstruktion gennemgås. Det er dog svært at give rette råd på afstand. Jeg synes, at I skal tage en erfaren konstruktør, ikke en tømrer, der kan se huset, men også jeres billeder fra ombygningen. Som det er nu, ser det ud til at være loftspanelen, der holder dele af taget op. At forsikringsselskabet kan sende en så åbenlyst inkompetent firma er ubegribeligt. Jeg synes, I skal påpege det.
 
  • Synes
Kane
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
I en laftet struktur er alle vægge mere eller mindre bærende eller har betydning for stabiliteten. Man bør derfor undgå at tage laftede vægge ned. Jeg er ikke sikker på, at der har været vægge, der er bærende på den måde, at de optager laster fra ovenliggende bjælkelag. Huset er jo ret smalt. Hvis der findes sådanne vægge, går de parallelt med rygningen. Ud fra hvad jeg kan vurdere af billederne, skal husets bærende struktur ses efter. Det er dog svært at give korrekt rådgivning på afstand. Jeg synes, at I skal få en erfaren konstruktør, ikke en snedker, til at se huset men også jeres billeder fra ombygningen. Som det er nu, ser det ud til at være loftpanelet, der holder dele af taget oppe. At forsikringsselskabet kan få en så åbenbart inkompetent firma derhen, er ubegribeligt. Jeg synes, I skal påpege det.
Stor tak for dine synspunkter. Vi tænker, at taget har holdt i mindst 50 år, det er jo ikke så tungt, da der nu ligger shingel på det. Fra begyndelsen var der plade. Se foto fra 1910.
 
  • Et gammelt sort-hvidt fotografi fra 1910 viser et hus med et bliktag og detaljeret snedkerarbejde, omgivet af en gruppe mennesker, inkludert børn og voksne.
Evakarin54 Evakarin54 sagde:
Mange tak for dine synspunkter. Vi tænker, at taget har holdt i mindst 50 år, det er jo ikke så tungt, da der ligger shingel på det nu. Fra begyndelsen var det plade. Se foto fra 1910.
Bliver lidt bekymret for, at det skal falde ned over os. Kan det ske?
 
Det er en meget god konstruktionstype, det brudte tag, i og med at kun midtdelen skal holde til sne. Men sne skal ses i et 50 års perspektiv. Flere af svækkelserne er tilkommet for nylig. Sker der noget, får det omfattende konsekvenser. Jeg foreslår, at I tager en kompetent person med, som kigger og vurderer, hvor akut det er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.