Snart et år tilbage er jeg og min partner ejere af et klassisk mexiteglhus, hvor planløsningen lader en del tilbage at ønske. Da badeværelset er blevet fjernet af de tidligere ejere efter en dårligt udført handicap-tilpasning i 80'erne, har vi nu planer om at bruge det rum til køkkenet i stedet. Derfor ville det være guld værd, at få lidt hjælp fra jer på forumet til at tyde tegningerne og se, om det overhovedet er muligt for os at gå videre med projektet.
Væggen vi ønsker at fjerne er det omvendte "T", der ses mellem køkken og badeværelse (samt tilhørende kosteskab). Hele husets indervægge er bygget med planker, og tykkelsen gjorde, at vi begyndte at bekymre os for, at visse vægge måske skulle være bærende.
Her ser I opbygningen af væggen mellem køkken og badeværelse fra badeværelsessiden. Skiftevis stående og liggende planker af grovere model.
Billede af spærkonstruktionen fra a-tegningen (hvilket gør, at det føles som om, kun ydervæggene er bærende, men bedre at være sikker end ked af det).
Og til sidst et billede af, hvordan vi ønsker, at køkkenet skal se ud, når alt er færdigt.
Er taknemmelig for alle tips, råd og inputs jeg kan få om emnet!
Du bør også have en tegning af, hvordan spær ser ud på flere steder, det føles som om de måske ser anderledes ud, med en anden retning måske, over soveværelset nederst til højre på billedet. Ellers er min spontane tanke, at spær ikke behøver støtte fra den væg, du vil fjerne, hvis de ikke har nogen støtte i stuen til venstre på billedet.
Du bør også have en tegning af, hvordan spær ser ud flere steder, det føles som om de måske ser anderledes ud, med en anden retning måske, over soveværelset nederst til højre i billedet. Ellers er min umiddelbare tanke, at spær ikke behøver støtte fra den væg, du vil fjerne, medmindre de ikke har nogen støtte i stuen til venstre i billedet.
Her er soveværelset med (og også garagen), gætter jeg ud fra billederne, at væggen mellem det store og midterste soveværelse i så fald kunne være bærende?
Ser jo unægtelig ud som om du har selvbærende spær over den væg, du vil fjerne. En tanke på din plantegning, men mere arbejde... Lav køkkenet den anden vej i stedet, hvor vaskerummet er. Det ville blive et stort køkken åbent sammen med stuen. Så får du plads til vaskerum og badeværelse, hvor køkken og spisestue er i dag.
Tak for input! Efter at have diskuteret tingene lidt frem og tilbage derhjemme er vi kommet frem til, at vi måske laver et mindre indgreb end først tænkt. Dels for hurtigere at blive færdige, men også for at holde omkostningerne nede, da vi fremover måske vil sælge og i stedet bygge nyt.
Her er i hvert fald en hurtig-skitse på, hvordan det sandsynligvis kommer til at blive.
/Jocke
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.