Hej!

Jeg skal flytte en væg mellem køkken og soveværelse, da garderoberne er fjernet.
Begyndte at rive væggen ned, men syntes reglerne var ret store, 6 cm brede. Kan væggen være bærende?
50'er-hus med w-tagstole

Vedhæfter tegning og foto af regel

• Billede af en træregel med en målebånd måler bredden på 6 cm. Vurdering af om væggen er bærende i et 50'er hus pågår.
  • Plantegning af 50'er hus med køkken, stue, to soveværelser og badeværelse, viser nuværende ruminddeling og døre.
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 sagde:
Hej!

Jeg skal flytte en væg mellem køkken og soveværelse, da garderoberne er fjernet.
Begyndte at rive væggen ned, men syntes reglerne var ret store, 6 cm brede. Kan væggen være bærende?
50'er hus med w-spær

Vedhæfter tegning og foto af regel
Det var lidt uklart på billede og tegning, hvilken væg det drejer sig om?
Men i et hus med rimelig bredde og W spær er det ofte ydervæggene, der er bærende. Kan jo være en bærende væg i visse tilfælde i og for sig.

60mm er ikke så store regler, 95x45 er jo det almindelige. eller mener du, at det er 95x60mm?

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det var lidt uklart på billede og tegning hvilken væg det drejer sig om ?
Men i et hus med rimelig bredde og W spær er oftest ydervæggene de bærende. Kan jo findes en hjrätväg i visse tilfælde iøvrigt.

60mm er ikke så store regler, 95x45 er jo det almindelige. eller mener du at det er 95x60mm ?
Hej, det er væggen bag skabene i det venstre soveværelse.
Har også læst mig til at det plejer at være ydervægge og evt da hjärtvägg som er bærende.
Nej den er 60 bred, det er den største dimension på reglen.

Hej, det är väggen bakom garderoberna i det vänstra sovrummet.
Har också læst mig til at det plejer at være ydervægge og evt da hjærtevæg som er bærende.
Nej den er 60 bred, det er den største dimension på reglen.
Føles ikke sandsynligt at den væg skulle være bærende. Dels går den langs med tagspærrene dels er det bare 60mm regler.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Føles ikke sannsynligt, at den væg ville være bærende. Dels går den langs med spær, dels er det kun 60mm reglar.
Tak!

Her har jeg blotlagt lidt mere af reglarna. Den øverste og nederste (mod loftet og gulvet) er i grovere dimension.

• Regler og stolper i grovere dimension ved loft og gulv, delvist afdækket. Trækonstruktion under renovering med synlige knaster.
Troligtvis ikke bærende men ville ikke tage chancen.
Kommer du til at tjekke spær, ville jeg tage dimensioner på spæret samt typen af spær og ringe til en ingeniør eller lignende eller google frem. At få den info frem er nok næsten gratis samt tager ingen tid overhovedet.
Så kan du garanteret slippe eventuel bekymring ved at tage chancen.

jeg gjorde sådan, da jeg havde lignende projekt.

alt godt
Tomas

En væg, der går på tværs af spær i et etplanshus, er højst sandsynligt ikke bærende, men den kan stadig stabilisere huset.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
T tomas123 sagde:
Troligtvis ej bärande men skulle ej chansa.
Kommer du åt att kolla takstolar skulle jag ta dimensioner på takstolen samt typ av takstol och ringa en konstruktör eller liknande eller googla fram. Att få fram den infon är nog näst intill gratis samt tar ingen tid alls.
Då kan du garanterat släppa ev oro av att chansa.

jag gjorde så när jag hade liknande projekt.

allt gott
Tomas
Hej! menar du att jag ska se på takstolen för att läsa om den?

Lulaua Lulaua sagde:
En væg, der går tværs over spær i et etplanshus, er højst sandsynligt ikke bærende, men den kan stadig være stabiliserende for huset.
ja, jeg forstod det under mine natlige googlinger :) , måske jeg skal kontakte en konstruktør for at være på den sikre side

Hej! menar du at jeg skal se på spær for at læse om den?
Jeg tog et billede samt målene på over- og underramme samt støtteben. Den totale længde ser du ud til at have på tegning samt tagvinkel.
Så tror jeg dem, der kan, få ud hvad bæreevnen er for noget. Snezone får de sandsynligt også ud.
De kan garanteret i det mindste finde ud af om væggen du undrer over er bærende eller ej.
Tomas

Er væggen på samme led som spærerne, så bærer den ikke, det er hjertevæggen i midten af huset, og den kan være delvist bærende sammen med ydervæggene.

• Synes
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Var oppe på loftet, jeg har da ingen almindelig gitterspær, men det ser ud som vedhæftede tegning.

Angående indervæggen så faldt reglerne bare fra hinanden efter jeg fjernede brædderne... Det føltes lidt komisk.

• Tegning af en hussektion med mål og facader, inkl. skorstensdetaljer. Viser struktur fra oven og indre vægkonstruktioner.
BirgitS
Helt rigtigt, det er ikke fagværkstagstole, og du har en bærende hjertevæg.

Nu er jeg ikke nogen ekspert, når det gælder plankevægge, men som jeg har forstået det, er selve planken en vigtig del af vægkonstruktionen.

• Synes
fahlis
  • Laddar…
Var oppe på loftrummet, jeg har da ingen almindelig gitterspær, men det ser ud som vedhæftet tegning.

Angående indervæggen så faldt stolperne bare fra hinanden efter jeg fjernede plankerne... Det føltes lidt komisk
Tegningen du har vedhæftet her viser, at væggene mellem køkken og soveværelse ikke er bærende.

• Synes
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.