hvordan ved jeg, om væggen er bærende eller ej?

jeg har et hus med træramme, bortset fra i køkken/vaskerum, hvor alt er i "sten"

loftet til disse 2 rum er i beton, for førstesalen er kun over disse rum & de har betonplade.

der er en lang væg med 3 vinduer & 2 altandøre, denne væg har en sektion i midten, der virker som en søjle, da det er sværere at bore der.
på samme sted, men midt i rummet, er der en søjle, også lige så hård.
den anden lange væg vender ind mod huset & er helt dækket, bortset fra i midten, hvor trappeopgangen er

der er nu 3 kortvægge (en væg skiller jo køkken fra vaskerum) alle disse synes at være i letbetonblokke eller noget lignende, kan disse være bærende? havde tænkt at flytte lidt åbninger i disse vægge

hvordan finder jeg ud af, hvad jeg kan gøre uden at sætte bjælker ind

Egentlig er dette et umuligt spørgsmål at besvare uden at se på stedet, men hvis du lægger en tegning / skitse af huset ud her på forummet, så kan du sikkert få kvalificerede gæt i hvert fald.... Det er jo muligt at drage nogle konklusioner fra spændvidder mm.

Har du tjekket kommunens byggesagsarkiv for at se, om de har tegninger på dit hus? Nogle gange har man held, og byggesagsbehandlingen har gjort sit arbejde!

Ellers anbefaler jeg, at du kontakter en bygningsingeniør / konstruktør, der kommer ud og ser på huset.

/Ingeniøren

Et dumt spørgsmål... Hvis man har tegningen af huset, fremgår det på nogen måde, at en væg er bærende, en eller anden form for markering altså, eller skal man være netop bygningsingeniør for at forstå, hvilke vægge der bærer?

Ikke en dum spørgsmål overhovedet!
På arkitektens tegning af huset fremgår det ikke, hvilke vægge der er bærende, men hvis du har en ren konstruktionsplan, plejer kun de bærende og stabiliserende vægge at være med. På ældre tegninger varierer det meget, hvordan bærende vægge er markeret - men ud fra husets tidsalder, bygningstype og spændvidder kan man finde ud af meget!

/Ingenjören

Jeg har de her dårlige billeder liggende på computeren, lægger dem op sålænge (jeg har jo husets tegninger også, men de er heller ikke gode)

uppe.bmp

dette billede viser overetagen
den tomme rute nederst er taget på stuen & har intet med konstruktionen for overetagen at gøre!
den venstre væg, som har 3 balkon døre, er bærende & den højre væg, som trappehuset bryder, er også bærende.
mellem disse vægge står der pupilt tagstole

gulvet på denne etage er en 20 cm tyk betonplade, som derefter har en fin fyldning på ca. 5 cm (her imellem er blandt andet VVS indstøbt.)

nere.bmp

kontor/kælderstue, hall, TV-rum & garage er en halv etage lavere end overetagen.

garagens højre & venstre væg er bærende, lige så er kælderstuens højre & venstre væg bærende
separate pupilt tagstole over kælderstuen & så en ny omgang pupilt tagstole over garagen.
udefra bidrager overetagen & "mellemetagens" tagstole til et enhedligt tag, som hælder fra overetagen til garagen.

opholdsstuen har sine bærende vægge på venstre & højre side, her er det lange pupilt tagstole, en limtræsbjælke hjælper de lange tagstole med at holdes oppe på midten (den går fra spisestuens venstre væg & lodret lige ned, krydser altså opholdsstuen)

det stiplede vi ser længst oppe til venstre er overetagen som hænger ud over, øverst hænger et rum udenfor, men til venstre er det kun balkonen der er udenfor.

Umiddelbart under overetagen har vi altså Vaskerum, køkken & spiseplads
under ordet køkken er der en bænk tegnet, højre del af "bænken" har en lille rektangel, dette er en søjle, som hjælper med at bære "overetagen"
Sandsynligvis er der en lignende søjle inde i ydervæggen lige vandret til venstre.

det jeg vil gøre er at flytte døråbningen mellem vaskerum & køkken, fra placeringen i højrekanten, til at sidde længst til venstre i samme væg

Jeg vil også forstørre dørhullet mellem spisestue & opholdsstue, hullet skal være fra den position den har i dag, men gå næsten helt frem til ydervæggen på venstre side

billeder udefra.

husf.bmp

her ser vi TV-stuens vinduer
til højre ses garagen
teglvæggen til venstre er dagligstuen & man skymter en trævæg til venstre, det er overetagen

husb.bmp

længst til venstre er garagen.
længst til højre rækker dagligstuen ud

Som jeg ser på dine tegninger, kan jeg ikke se nogen problemer med at flytte døråbningen mellem vaskerum og køkken. Denne væg er jo ikke bærende. Og selv hvis den var, ville det ikke spille nogen rolle. I dit tilfælde. Afhængigt af spærtræernes position.

Men væggen mellem spisestue og dagligstue er bærende i 99% af tilfældene. (efter hvad jeg kan se på tegninger og billeder.) Men klart, det er muligt at gøre åbningen større, Du/I skal simpelthen bare skifte væggen ud.

Og ja, det er til stor hjælp at være bygningsingeniør.

tøven i vaskehusets væg er fordi den er i letbeton eller lignende, de kunne jo have bygget en træ/gips væg hvis den ikke var bærende?

samme materialer i begge vægge jeg vil ændre på

Hvad har du for bjælkelag over vaskerummet da?

Hvis en væg er bærende, går den lige gennem hele huset både i højden og i længden. Din væg mellem vaskerum og køkken følger ikke hele vejen op til tagbjælkerne eller gør den det. Det ser ikke sådan ud på dine tegninger. Jeg antog helt, at du havde træbjælkelag i huset, eller er det ikke sådan?

alt er træ, bortset fra den del af huset vi nu diskuterer.
gulvet på førstesalen (loftet over bryggers, køkken & spiseplads) er 20 cm beton

der er intet loft på stueetagen & på førstesalen ligger plastmåtterne direkte på betonen.

du har ret i, at bryggersets væg ikke går helt op, men der skal måske mange vægge til for at bære den tunge betonplade ???

de vægge, der går helt op til loftet, er jo kun de lange vægge, venstre & høyre på skitsen.

ja, den væg mellem spiseplads & dagligstue går jo selvfølgelig hele vejen, men betonpladen klarer sig jo uden bærende væg under, hvor overhænget er, så jeg bliver tvivlende over for, om man kan sige, at den er bærende, bare fordi væggen fortsætter.

Byggaren sagde:
Jeg ville gætte på (til 99,9% sandsynlighed) at væggen mellem vaskerum og køkken er bærende for betonpladen. Selv om den bærende del af underkantsarmeringen ligger på den korte led, altså fra ydervæggen og ind til den parallelle væg med trappehuset, så bliver det vel lange fordelingsjern i underkanten. Man plejer ikke at ville have helt så lange fordelingsjern, da beton vejer en del og nedbøjning i pladen bliver derefter.

Kan du ikke gå op på kommunekontoret og have med dig ejendomsbetegnelsen? Spørg så efter dokumenterne på dit hus. Findes der blandt dem (ofte på mikrofilm) en kopi af armeringstegningen i bjæklaget, så bed om en kopi af den eller en indscannet fil at publicere her. Så er det muligt at definitivt besvare dit spørgsmål.

Uanset hvad, skal det ikke spille nogen større rolle om du flytter dørhullet, men det kan kræve en bjælke over døren svarende til den, som antagelig allerede findes over den nuværende.

8-)

Jeg var på kommunekontoret for et par år siden & bad om at få alt, de havde om mit hus, hvilket virkede svært.
jeg bor i et kvarter med lignende huse, men der er kun 4 af dem, der er nogenlunde identiske med mit, så de tegninger, jeg fik, stemmer ikke 100 & jeg fik bestemt ikke alle.
har en nabo som har flere tegninger end jeg, kan tjekke om han har noget på betonpladen.

Hvis jeg nu skal flytte døren til bryggerset, & væggen er bærende. I mit lille hoved så lyder det som om jeg stadig kan lave døråbningen uden at sætte en bjælke?
Det er vel stadigvæk den midterste del af væggen som skal holde betongpladen oppe så den ikke svajer, omtrent som søjlen længere væk.

Søjlen sidder jo omtrent i midten af betongpladen, så den "nedre" del klarer sig uden den der ekstra bæring selv bryggersvæggen hjælper den øvre del med & så mangler jo stadig den nedre del bæreevne, hvor trappen er.

det her hus er jo mildest talt mærkeligt bygget :)

døren i vaskerumsvæggen, er en skydedør, som går ind i væggen.
så fra dørhullet & enden til venstre er der en trævæg, som ikke virker det mindste bærende overhovedet. Over døren er der også træ (gipsplade) & det lyder hult.

men som jeg forstår af hvad I hidtil har beskrevet, så kan betonpladen i hvert fald være lavet til at bære, men ikke ved denne dør. eller?

jeg vil jagte tegninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.