9,044 læst ·
39 svar
9k læst
39 svar
Bærende væg- Er det overhovedet muligt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Husets byggeår siger noget om byggemetoden. Det er usædvanligt, at 7 cm letbetonvægge er bærende, men for at sige det med sikkerhed kræves mere materiale. At lave huller i letbetonen er dog usædvanligt dumt. Ingen vil skrive i tråde, hvor TS ikke følger noget råd.
men det gør jeg, ville tage et lille hul og så lægge billeder op her for at se om man kunne afgøre om den er bærendeO olofh sagde:
det er jo derfor jeg skriver her, fordi jeg ikke ved og følger rådene...forstår ikke helt
du kunne jo have boret et lille hul som går at reparere i stedet for at slå hele væggen i stykker?X Xeato sagde:
du skrev gips..ret stor forskel mellem gips og letbeton. Kan du ikke skelne dem fra hinanden, synes jeg virkelig, at du absolut skal stoppe nu. Tag en kanelsnegl og vent til i morgen, så du får fat i tegninger.X Xeato sagde:
Så skal vi prøve at hjælpe dig
Men godeste. Det er jo som om ambulanceredderen skulle sparke dig i ansigtet for at se, om du er ved bevidsthed. Hvad gør du, hvis det viser sig, at væggen er bærende?
Hvis du laver dine testhuller med en mukkert, er jeg bekymret for, hvordan du har tænkt dig at rive væggen ned. Granatkaster?
Hvis du laver dine testhuller med en mukkert, er jeg bekymret for, hvordan du har tænkt dig at rive væggen ned. Granatkaster?
For fanden! Kunne du ikke have boret et lille hul, der var nemt at reparere, i stedet for at gå løs med en slegge? Desuden er det der ikke gips og træregler. Før du gør mere, få fat i tegninger, så du kan vurdere, om den er bærende eller ej.
Næste gang må du være mere forsigtig, det der bliver ikke sjovt at reparere, hvis det viser sig, at den er bærende.
Hvis du ikke kan selv, råder jeg dig stærkt til at tage håndværkere ind, som kan gøre det ordentligt, så det bliver godt.
Man kan altid prøve selv, men at gå løs sådan på en væg er helt forkert vej at gå, hvis man bare vil se opbygningen, især hvis den kan være bærende.
Næste gang må du være mere forsigtig, det der bliver ikke sjovt at reparere, hvis det viser sig, at den er bærende.
Hvis du ikke kan selv, råder jeg dig stærkt til at tage håndværkere ind, som kan gøre det ordentligt, så det bliver godt.
Man kan altid prøve selv, men at gå løs sådan på en væg er helt forkert vej at gå, hvis man bare vil se opbygningen, især hvis den kan være bærende.
Alle er vi børn i begyndelsen. Har man en slägga ved hånden, så har man
At "tage hul" plejer i disse sammenhæng at betyde, at man tager et for materialet passende bor og laver et diskret hul i et nederste hjørne bag en dør. Hvis man desuden tænker over, hvor hullet sandsynligvis vil munde ud på den anden side, er man oppe på professionelt niveau
Husk bare på, at det kan blive ret dyrt, hvis det nu viser sig, at du, mod alle odds, ikke kan rive væggen. At reparere hullet er selvfølgelig muligt, men det bliver lidt mere kompliceret, hvis man har et krater at reparere sammenlignet med et hul på måske 10 mm 
Æh. Det der fikser man med gipsmørtel og en bold med hønsenet i midten eller hvad man nu finder derhjemme.
(men selvfølgelig ville en boremaskine have været lettere menmen
)
vi krydser fingre for at tegningen viser, at væggen skal ned. Men så vil du få brug for lidt pænere værktøj end en murerhammer og eventuelt vinkelsliber til armeringen.
(men selvfølgelig ville en boremaskine have været lettere menmen
vi krydser fingre for at tegningen viser, at væggen skal ned. Men så vil du få brug for lidt pænere værktøj end en murerhammer og eventuelt vinkelsliber til armeringen.
Okay, så prøver vi igen i dag. Jeg har fået fat i en slags gammel plantegning, men jeg ved ikke, om den giver passende information. Men jeg poster den her alligevel, så må vi se.
Det er altså de tre vægge, der går lige gennem rummet mellem køkken og stue og har tre skabe. Som jeg vil fjerne.
Undskyld hvis billedet er uklart.
Det er altså de tre vægge, der går lige gennem rummet mellem køkken og stue og har tre skabe. Som jeg vil fjerne.
Undskyld hvis billedet er uklart.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Indervæggene, der afgrænser lejlighedens forskellige rum, er sikkert ikke bærende. Den opgave varetager de lejlighedsskel-adskillelige vægge. Jeg vil gerne se hele tegningen, ikke kun det lille udsnit, du har postet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Oplysningen om byggeåret er vigtig. Den bærende konstruktion består af stedstøbte lejlighedsskelvægg af beton. På disse vægge hviler et betondæk. Facadevægge er lette såkaldte udfyldningsvægge, som ikke er bærende ligesom de rumdannende skillevægge i lejligheden. Bygningens struktur er usædvanligt tydelig.
okay så burde det ikke være noget problem at tage ned de tre vægge, der skiller stuen fra køkkenet?J justusandersson sagde:Oplysningen om byggeåret er vigtig. Den bærende struktur består af pladsstøbte lejlighedsskiljevægge af beton. På disse vægge hviler en betonbjælkelag. Facadevæggene er lette såkaldte udfyldningsvægge, som ikke er bærende ligesom de rumsdannende skillevægge i lejligheden. Bygningens struktur er usædvanligt tydelig.
Hvordan er det med den lille "entré", der er ved siden af køkkenet, antager at heller ikke den er bærende i dette tilfælde. Hvis jeg forstår dig korrekt?