Dette er mit første indlæg i forummet, men har fulgt det i længere tid. Vi har for nylig købt en lejlighed, som vi skal renovere til sommer (og sikkert noget herunder efteråret). Vi skal flytte køkkenet til den indre gang og har derfor tænkt at tage to vægge ned. Den ene er vi ret sikre på er bærende, og vil derfor kontakte nogen, der kan lave konstruktionsplaner for at lade den veksles af, men vi vil gerne have input på, om også den anden kan tænkes at være bærende.

På tegningen "planritning vån 1-4 tr. med markering af vægg" har jeg markeret begge vægge. Det er især V2, vi spekulerer på, om den er bærende eller ej. Lægger også konstruktionsplaner for huset op. Huset er fra 1927 og lejligheden er på 3. sal.

Hvis nogen har forslag til nogen, der laver konstruktionsplaner, modtager vi gerne det. Har fundet nogle sider på internettet med fast pris, men 10.000 kr pr. væg synes i overkanten. Lejligheden er i Stockholm, men har forstået det som, at konstruktøren alligevel ikke besøger lejligheden for at lave beregningerne.

Taknemmelig for den input, vi kan få!

• Plantegning af lejlighed fra 1927 med markering af to vægge, V1 og V2, som diskuteres for renovering og omrokering af køkken.
  • Planritning av våningsplan i Stockholm, visar lägenhetsindelning och väggar från renoveringsprojekt med markerade väggar för köksflytt.
  • Planritning för en bygning fra 1927 med markerede bærende vægge, fokus på væg V2’s status.
  • Bygningsplan med markering af en væg i tredje etage, fra en bygning i Stockholm.  Indikerer mulig bærende væg i lejlighed fra 1927.
  • Planløsning af en bygning fra 1926, viser værelser og bærende elementer, med fokus på markerede vægge for renoveringsprojekt i en lejlighed i Stockholm.
Væg 2 er ikke bærende. Det ser ikke ud som om I kan gøre åbningen i væg 1 meget bredere, medmindre de åbne pejse med skorsten allerede er blevet taget ned på alle etager (eller i det mindste etagerne over jer). 10000 kroner synes jeg ikke er dyrt, særligt ikke med tanke på hvad projektet vil koste totalt, men det er jo op til jer. Hvad siger bestyrelsen?

• Synes
Bjorkman92 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for det hurtige svar!

Tanken er at gøre åbningen cirka 650 mm større (frem til ovnens ydre kant) ifølge billedet her. B3 er den eksisterende åbning, og N1 er den ønskede åbning. Kan det være et problem?

Har haft kort kontakt med bestyrelsen, men ikke direkte om dette spørgsmål. Der virker til at være repræsentanter, der er fornuftige, men jeg vil have alt materialet klar først for at kunne præsentere det (ingen andre har tidligere taget denne væg ned, i hvert fald ikke gjort byggeanmeldelse på det). Hvis der er en måde at aflaste væggen på uden nogen negativ effekt i form af bæreevne eller omkostninger, har bestyrelsen ikke så meget at sige. De kan selvfølgelig nægte at give en godkendelse, men efter (lang) ventetid i huslejenævnet ville godkendelsen højst sandsynligt blive givet.

Okay, set at folk har betalt omkring 5 - 7 000 kr for at få lavet konstruktionsr tegninger for enkelte vægge. Intet andet projekt er det samme naturligvis, men tænker at dette ikke er større end noget andet. Med alle de øgede materialomkostninger gælder det om at holde de omkostninger, der kan holdes nede, selvom 3 000 kr måske ikke er så meget, når projektet i sig selv ligger omkring 300 000 kr.

Værdsætter svaret!

Plan over stue viser eksisterende (B3) og ønsket (N1) åbning mellem køkken og stue. Mål: B3 = 1650 mm, N1 = 1750 mm, B1 = 3500 mm.

BirgitS
Har du forsøgt at finde en passende byggkonstruktør på www.sbr.se?

• Synes
Bjorkman92
  • Laddar…
Det har jeg ikke, men jeg skal helt klart kigge igennem og kontakte nogle der. Tak for tipset!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.