Hej,

Jeg har planer om at købe ejerlejlighed og går derfor og tænker på renovering og især at ændre plantegningen. Det, jeg undrer mig over, er, om væggen som den grønne pil peger på, er en bærende væg eller ej? Den røde rektangel markerer hvilken ejerlejlighed det drejer sig om i huset.
Tak på forhånd.

/Niclas

• Gulvplan med rød markering om en lejlighed, grøn pil viser en væg i rummet "Rum".
  • Plantegning af en lejlighed med køkken og rum markeret. En grøn pil peger på en væg, og en rød rektangel viser den pågældende enhed.
  • En spisestue med rund sort bord, sorte stole, og et vindue. En grøn pil peger mod væggen ved siden af bordet.
  • Stue med grå sofa, hvidt sofabord, seng, garderobe og arbejdsstation. Grønt pil peger mod væg med stort bybillede.
Sandsynligvis ikke, men svært at sige, ældre huse bevæger sig og er det trækonstruktion kan belastningerne jo have ændret sig, nogen kan have revet noget andet ned, så selv noget der fra starten ikke var direkte bærende nu understøtter en gulvbjælke eller sådan. Hvad er materialet i væggen?

BirgitS
Findes der en tegnforklaring på tegningen, du lagde op?
Der plejer at være noget, der fortæller, hvad prikmarkerede vægge, som de lejlighedsadskillende vægge, er lavet af f.eks.

BirgitS BirgitS sagde:
Er der en tegningsforklaring på tegningen, du lagde op?
Der plejer at være noget, der siger, hvad prikkede vægge, som de lejlighedsadskillende vægge, er lavet af f.eks.
Jeg forstår, hvad du mener, men desværre har jeg ikke fundet nogen sådan forklaring i de tegninger, jeg har fået fat i. Skal til en ny fremvisning på mandag og vil undersøge lidt, hvad det er for materiale i både indervæggen og de lejlighedsadskillende vægge.

T TypRätt sagde:
Troligtvis ikke men svært at sige, ældre huse bevæger sig og er det trækonstruktion kan jo laster være ændret, nogen kan have revet noget andet så også noget som fra starten ikke var direkte bærende nu holder op en gulvregel eller sådan. Hvad er det for materiale i væggen?
Tak for svaret, jeg skal til fremvisning nu på mandag så skal undersøge materialet i væggene da, også tjekke hvor tyk væggen er men den ser i det mindste tyndere ud i tegningerne end ydervæggene. Er der noget særligt jeg bør kigge på for at få et klarere billede om det er en bærende væg eller ikke når jeg er der?

Se tegninger på andre etageplaner, bærende vægge er ofte gennemgående gennem hele bygningen, så hvis der f.eks. ikke er en tilsvarende væg i kælderen, er det mere sandsynligt ikke en bærende væg.

• Synes
Niclas Davidsson
  • Laddar…
P pjkw sagde:
Tjek tegninger af andre etager, bærende vægge er ofte gennemgående gennem hele ejendommen, så hvis der ikke er en tilsvarende væg i kælderen f.eks., er det mere sandsynligt, at det ikke er en bærende væg.
Bygningstegning med to planer: Kælderetage markeret i rød og lejlighedsetage markeret i grøn, uden en væg i kælderen.

Her er tegningen for både kælderetage og lejlighedens etage, og i kælderen ser det ikke ud til, at denne væg findes. Bør det være et godt tegn?

Regn med at væggen er bærende, vægge der løber over længere stræk i lejligheder har ofte en form for bærende funktion. Det handler ikke kun om at bære en overliggende bjælkelag, men kan også være for at stabilisere huset mod fx vindlast osv.

Du kan under alle omstændigheder ikke blot rive væggen ned og bør heller ikke gøre det, alle seriøse andelsboligforeninger vil kræve en udtalelse fra en konstruktør og i nogle tilfælde også, at man inddrager en af foreningen udvalgt byggeleder, der sikrer, at alt bliver udført korrekt af den bygger, du hyrer til arbejdet...

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Spørg bestyrelsen om de har k-tegninger på huset til at begynde med. Hvis de ikke findes i foreningen, plejer kommunen at have sådan noget lagret, og det kan du anmode om fra dem i så fald.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.